maandag 31 oktober 2022

Ik luisterde in oktober: Lucia van den Brink, Rutger, Thomas en Paco, Hanneke de Zoete, Stacy Willingham, Maxim Leo, Carry Slee, Kim Faber en Janni Pedersen

 Hmm, deze maand luisterde ik absurd veel boeken als ik het zo zie. Maar, excuus, er zaten ook 3 kinderboeken bij waarvan 1 dunnetje. Bijna allemaal vond ik ze goed. Hoera!



Lucia van den Brink - De geur van een moeder

Verhaal: Lentl verliest haar moeder op jonge leeftijd. Haar vader legt de schuld bij haar en thuis wordt de sfeer steeds grimmiger. Ze heeft niemand bij wie ze terechtkan, maar ze weet zich staande te houden. Ze moet wel, en tekent alles van zich af. Uiteindelijk ontwikkelt Lentl zich tot een van de beste tatoeëerders van het land. Ze oefent zoveel op zichzelf dat haar huid een verontrustend canvas wordt van alles wat haar is aangedaan.

De geur van een moeder gaat over Lentl als kind en als dertig jarige. Over onveilig opgroeien. Wat dat met je doet. Hoe dat doorwerkt. In jezelf. In je hoofd

Mening: Dit boek heb ik echt heel vaak vastgepakt in de winkel om het vervolgens weer terug te leggen omdat het me zo depressief leek. Toen ik het op Storytel zag, zette ik het toch op mijn boekenplankje en ineens ging ik het luisteren. Een aangrijpend boek over wat het doet als je als kind genegeerd en emotioneel mishandeld wordt. Een zeer verdrietige jeugd heeft Lentl gehad en daar kom je stukje bij beetje achter. En ook hoe ze daar mee om gaat en hoe ze mensen die haar proberen te steunen allemaal wegjaagt. Dit boek spookte nog wel even door mijn hoofd.


Rutger, Thomas en Paco - De tijdmachine

Verhaal: De Tijdmachine is het superspannende tweede boek van YouTubers Rutger Vink (Furtjuh), Thomas van Grinsven (Gewoon Thomas) en hun hond Paco.

De katachtige Professnor blijft onze helden dwarszitten. Vol kattenkwaad stuurt hij de drie met zijn tijdmachine ver weg naar het verleden. Via een razende, elektrische storm komen ze terecht in de tijd van de Egyptenaren, de dinosaurussen en nog veel meer. En daar worden ze niet altijd even vriendelijk ontvangen. Maar uit onverwachte hoek krijgen ze een helpende hand. Zal het ze lukken om weer terug te keren naar het heden en de Professnor voor eens en voor altijd een lesje te leren? Eén ding is zeker: de tijd vliegt tijdens het lezen van dit boek!

Mening: de boeken van deze gasten vliegen over de toonbank. Zeker in de Kinderboekenweek. En mij spreken ze dus eigenlijk helemaal niet aan. Het verkoopt zo ook wel, dus waarom zou ik ze lezen. Nou… ja… waarom zou ik ze lezen als ik er ook een kan luisteren. Dus dat deed ik. En het verhaal op zich was prima. Beetje flauw, maar voor kinderen denk ik heel leuk. Het feit dat ze het boek zelf voorlezen maakt het voor kinderen ook aantrekkelijk om te luisteren. Maar ik, als Thomas en Rutger leek, had liever andere voorlezers gehad. Ze waren echt heel enthousiast met voorlezen, maar ik vond dat juist jammer. Dat ging voor mij ten koste van het verhaal. En bovendien ken ik de mannen te slecht om te kunnen vaststellen wie welk stuk voorlas. En het bedelen om een goede beoordeling bij de streamingdienst waar je dit luisterde. Doe maar niet meer. Maar hé, dat is mijn mening. Ik heb nog wel even het boek erbij gepakt om een paar illustraties te bekijken en heb besloten dat je dit soort boeken beter kunt lezen. Want, het verhaal was wel redelijk spannend.


Hanneke de Zoete - De zoete zusjes helpen de natuur

Verhaal: Saar en Janna willen iets doen voor het milieu! In De Zoete Zusjes helpen de natuur gaan ze aan de slag om de speelplek bij hun in de buurt te redden van bouwplannen. Want daar leven allemaal bloemen, vlinders en vogels, en Bram heeft er een geheime boomhut! Daarom verzinnen Saar en Janna een actieplan.

Mening: ook de immens populaire boeken van De Zoete Zusjes had ik nog nooit gelezen. En na Thomas, Rutger en Paco zag ik dat ook deze boeken te luisteren zijn. Een kort verhaaltje, want een dun boekje, over het belang van de natuur. Helemaal passend bij de Kinderboekenweek van dit jaar. Ook dit verhaal was oké. Maar aangezien die zusjes ook gewoon de winkel uitrennen ga ik andere delen niet lezen. Het was leuk om er kennis mee te maken, dat wel. Ik snap waarom de jonge meisjes dit allemaal leuk vinden, want de meisjes zijn erg enthousiast en voortvarend en krijgen alle medewerking ban ouders en broertje. Een groot feest dus!



Stacy Willingham - Een duistere schittering

Verhaal: Echte monsters verschuilen zich niet het bos, ze zijn niet de schaduw achter de boom of de onzichtbare aanwezigheid in een donkere hoek. Nee, echte monsters staan recht voor je. 
In de zomer waarin Chloe Davis haar twaalfde verjaardag viert, verdwijnen zes tienermeisjes uit het kleine stadje waar ze woont. Ouders worden bang, alle meisjes moeten binnenblijven, de dagen zijn lang en vol angst. Aan het eind van de zomer wordt Chloes vader gearresteerd en veroordeeld als seriemoordenaar, en sindsdien heeft hij de gevangenis niet meer verlaten. 
Twintig jaar later werkt Chloe als psycholoog in Baton Rouge, maar soms voelt ze zich net zo verward als haar patiënten zelf. En wanneer er een vijftienjarig meisje verdwijnt, beleeft ze die angstaanjagende zomer weer opnieuw.

Mening: in Zoetermeer hadden we zulk mooi promotiemateriaal gekregen van dit boek, dat ik het alleen daarom al wilde lezen. Het werd luisteren en daar heb ik een beetje spijt van. Want ik vond het zo goed, dat ik het graag als fysiek boek had gelezen. Gewoon, omdat het dan beter blijft hangen dan wanneer ik luister. Lang blijft onduidelijk hoe het verhaal in elkaar zit. De wendingen waren voor mij onverwacht. Een psychologisch sterk verhaal. Aanrader! En als dit de stijl van Karin Slaughter is, moet ik die schrijfster misschien toch ook maar eens uitproberen.



Maxim Leo - De held van de Friedrichstrasse

Verhaal: Wanneer de niet zo succesvolle videotheekeigenaar Michael Hartung bezoek krijgt van een journalist verandert zijn leven op slag. Uit Stasi-rapporten zou blijken dat Michael in 1983 als seinwachter verantwoordelijk moet zijn geweest voor een spectaculaire massavlucht uit de ddr, waarbij 127 mensen via station Friedrichstrasse in het Westen terechtkwamen. Michael ontkent aanvankelijk, maar na een behoorlijke vergoeding en een paar biertjes is hij bereid om het verhaal te bevestigen. Hij is tenslotte nog nooit belangrijk geweest, nog nooit een held. Niet veel later voelt het leven, met alle media-aandacht, een boekcontract en een verfilming, als een droom. Maar dan ontmoet hij Paula die als klein meisje in die trein zat. De twee worden verliefd en Michael moet kiezen tussen de liefde of de leugen.

Mening: van dit boek heb ik een fysiek exemplaar gekregen, maar ik zag dat het ook al op Storytel stond. En omdat ik even iets heel anders wilde luisteren werd het dit boek. En wat heb ik me hiermee vermaakt! Hoe een persoon die echt een anti-held is ineens de gevierde man wordt van Oost-Duitsland en een held blijkt. Zonder dat hij het weet en zonder dat hij het wil. Geholpen door een journalist die op het verhaal van zijn leven stuit en de hoofdrolspeler en zijn rol wat groter maakt dan die was. Ook dit boek is een aanrader! Het is zo vol humor geschreven, echt grappig.


Carry Slee - Juf Braaksel en de magische ring

Verhaal: Lotte en Thijs zitten op een fijne school en hebben een lieve juf, juf Evi. Maar dan wordt de enge juf Brakel directeur en alles verandert: verjaardagen mogen niet meer gevierd worden, trakteren is ten strengste verboden en schoolreisjes worden afgeschaft. Dus geeft de klas haar een bijnaam: juf Braaksel. Ze moeten een plan bedenken om van die akelige juf Braaksel af te komen!
Maar dat is nog niet alles: Lotte heeft ook een geheim dat moet worden opgelost. Kan de magische ring van juf Evi haar daar misschien bij helpen?

Mening: Het was jaren geleden dat ik een boek van Carry Slee las. Ik las al haar boeken van Spijt en Pijnstillers enzo en haar romans. Mijn neefjes zijn nu echter dol op deze boeken, dus vond ik dat ik me daar ook eens in moest verdiepen. En ze hebben gelijk! Carry Slee blijft een leuke schrijfster. Een groot avontuur maken Lotte en Thijs mee en dat naast de nieuwe juf Braaksel, die wel wat weg heeft van Bulstronk uit Matilda. Wat me alleen echt heel erg opviel waren de puur Nederlandse namen van de kinderen uit de klas van Lotte en Thijs. Naar mijn idee schreef Slee vroeger al over kinderen met een andere afkomst, maar ze zitten hier niet in. Misschien komt het nog in volgende delen.




Kim Faber en Janni Pedersen - Winterland

Verhaal: Door een professionele misstap wordt inspecteur Martin Juncker uit Kopenhagen naar een klein en saai provinciestadje gestuurd. Zijn enige uitdaging: de spanningen rond het plaatselijke asielzoekerscentrum. Als er een bom ontploft in hartje Kopenhagen en Junckers voormalige partner Signe Kristiansen op de zaak wordt gezet, voelt hij zich volledig buitengesloten. Het onderzoek verloopt moeizaam, tot Kristiansen plots een gouden tip krijgt. 
Ondertussen belandt er tot Junckers grote verbazing een moordzaak op zijn bureau. Het lijkt een uit de hand gelopen overval, maar als blijkt dat het slachtoffer banden had met neonazi's, wordt al snel duidelijk dat er een link is met Signes zaak. En de winter in Kopenhagen is pas net begonnen… 

Mening: de voormalig filiaalmanager van Voorschoten vond dit een geweldig boek. Mij sprak het eigenlijk minder aan vanwege de enorme hond op de voorkant. Maar gelukkig zie je die niet bij een luisterboek! En omdat deze auteurs bij het World of thrillers event over een paar weken komen, wilde ik dit boek graag nu luisteren. En inderdaad, het is erg goed! Er gebeurt veel in korte tijd (een week of 3 rond de kerstdagen en jaarwisseling) en de verbanden worden steeds duidelijker maar blijven lang moeilijk te vinden. Het eind komt een beetje abrupt, maar dat zal in deel twee vast verder uitgewerkt worden. En dat tweede deel ga ik ook zeker luisteren over een tijdje, want het was interessant genoeg dit boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten