dinsdag 4 oktober 2022

Ik luisterde in september: Kevin Hassing, Machteld Siegmann, Clare Pooley, Mark-Uwe Kling, Ulrika Rolfsdotter

 Ik luisterde best veel in september zie ik zo. Al moet ik ook zeggen dat De NEEhoorn en de slangzaam maar 19 minuten duurde, dus dat telt eigenlijk nauwelijks als een luisterboek. 


Kevin Hassing - Mus en Kapitein Kwaadbaard, de 5 slangen

Verhaal: Mus is wees en woont in Zeeburgerdam. Op een dag wordt het havenstadje opgeschrikt door plunderende piraten. Hun leider, Ramon, maakte ooit deel uit van een beruchte bende: De 5 Slangen. Mus weet gelukkig op tijd te ontsnappen en gaat hulp halen. Met alleen een bedeltje en de vage aanwijzing van een vrouw om kapitein Kwaadbaard te zoeken, gaat ze op weg. Kwaadbaard was vroeger ook lid van De 5 Slangen en is de enige die Ramon kan verjagen. Maar Kwaadbaard vinden is één ding, hem overtuigen om het zwaard weer op te pakken is een tweede. Gelukkig heeft Mus een belangrijke troef achter de hand…

Mening: Tijdens De Beste Boeken Live eind augustus vertelde Kevin Hassing heel enthousiast over zijn derde boek. Waar ik van mijn stoel viel van verbazing dat hij als stemacteur de vader van Alvin en de chipmunks was en de broer van iCarly en ik hem dus goed kende, had ik nog geen enkel Mus boek gelezen. En ze zijn op zich los te lezen vertelde Kevin, maar als ik bij 3 begon had ik toch wel veel gemist. Laat Mus en Kapitein Kwaadbaard nou gewoon op Storytel staan! Leuk boek was dit, door de auteur zelf voorgelezen. Je leert de verschillende personages allemaal kennen, met een stukje achtergrond. Het is een goede introductie van de serie. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met Mus en haar vrienden.

Aanrader!




Machteld Siegmann - De kaalvreter

Verhaal: Leie Blum wordt in de Tweede Wereldoorlog ondergebracht bij een boerengezin in Zanegeest. Sindsdien is Leie aan het wachten, eerst op haar ouders, later op iets wat ze niet kan definiëren. Het wachten lijkt voorbij als ze met Dirk trouwt en twee zonen krijgt. In de zomer van 1974 wordt Leies zorgvuldig opgebouwde leven op z’n kop gezet door het overlijden van de vrouw bij wie ze als pleegkind was ondergedoken. Ze gaat naar de begrafenis, maar kan niet terugkeren naar het leven met haar man en zonen. Ze zwijgt en wacht.

Mening: dit boek kwam op verschillende manieren voorbij, waardoor ik het al tijden op mijn wil-ik-ooit-eens-lezen-lijst had staan. Het werd luisteren. Misschien is dit boek daar minder geschikt voor, want ik vond het niet zo bijzonder als vooraf gedacht. Dramatisch, dat wel. Maar verder weet ik het niet zo goed. Ik kan, nu ik nog een ander boek geluisterd heb, ook niet zo goed meer bedenken waar het over ging en dat zegt wel wat. (Ik weet lang niet van alle boeken waar het over ging, maar van de toppers wel.) Een onverwerkt oorlogsverleden van een heel jong kind als ze een volwassen vrouw is. Daar komt het op neer.


Clare Pooley - De reizigers op perron 5

Verhaal: Je praat nooit met andere mensen in de trein als je naar je werk gaat. Maar wat zou er gebeuren als je dat wel zou doen? 

Elke dag reist Iona Iverson met de trein naar haar werk. En elke dag ziet ze dezelfde mensen bij haar in de coupé zitten. Dit gebeurt al zo lang dat ze allemaal verhalen heeft verzonnen over hun levens, en ze heeft voor iedereen een bijnaam. Maar Iona knoopt nooit een gesprek aan. Natuurlijk niet, dat doet niemand, toch? En dan, op een dag, stikt een van de passagiers bijna in een druif, op de stoel tegenover Iona. Gelukkig blijkt een medereiziger een verpleegster te zijn en ze weten zijn leven te redden. 
Deze kleine gebeurtenis leidt ertoe dat een groep totaal verschillende mensen ontdekt dat ze veel meer met elkaar gemeen hebben dan alleen een reis van A naar B. Met onbekenden praten lijkt misschien eng of ongemakkelijk, maar je kan er ook veel van leren, en heel soms kan het zelfs je leven veranderen.

Mening: ja, dit was niet helemaal mijn boek moet ik zeggen. Maar de titel en het idee vond ik fascinerend. Ik had een leesexemplaar waar ik maar niet aan toe kwam en daarom luisterde ik het boek uiteindelijk. Dat is ook de reden dat ik het helemaal heb geluisterd, als ik het gelezen had was ik denk ik gestopt. Maar een fijne stem en niet heel diep hoeven nadenken is ook wat waard. En het is wel meer dan alleen een feelgood, want er zit ook wel wat zwaars in. Al met al best oké. En grappig hoe mensen treinregels hebben bedacht die ergens wel kloppen, je praat nooit met onbekende mede-reizigers die je iedere dag ziet. Tenminste, ik deed dat niet.


Marc-Uwe Kling - De NEEhoorn en de slangzaam

Verhaal: Ruzie in het Heerlijke Hartenwoud?! De NEEhoorn zegt nog steeds NEE en hij heeft ruzie met de WELLES-prinses. Alleen… weten ze allebei niet meer waarover het gaat. Als de KUS-m’n-KONT-hond het allemaal wel even denkt op te lossen, wordt het de NEEhoorn te veel en gaat hij ervandoor. Na een lange wandeling belandt hij in de dichte, donkere jungle waar de Slangzaam zich ontiegelijk aan een tak hangt te vervelen. Welk avontuur de NEEhoorn ook voorstelt, de Slangzaam heeft er geen sssin in… 

Mening: oh hoera! Het vervolg op de Neehoorn is verschenen. En datboek was echt hilarisch. Dit boek las ik voor de helft (in mijn pauzes in de winkel en dan heb ik ook nog andere dingen te doen dan lezen) en luisterde ik helemaal. Ik heb weer hardop gelachen om de WATbeer, de kus-m’n-kont-hond, de neehoorn en de slagzaam. Sommige stukjes zijn echt hilarisch. En als gewoon boek is het nog beter natuurlijk, want dan zie je de tekeningen erbij.




Ulrika Rolfsdotter - Duivelsdal

Verhaal: Sneeuw valt op de voorruit van de auto terwijl sociaal werker Annie Ljung naar het noorden van Zweden rijdt, naar het kleine dorp Lockne. Ze heeft enkele dagen vrijgenomen om op bezoek te gaan bij haar zieke moeder. Annie kijkt er niet naar uit, een litteken in haar nek is een dagelijkse herinnering aan de reden waarom ze ooit het dorp uit is gevlucht. Wanneer haar zeventienjarige nicht Saga verdwijnt, besluit Annie langer te blijven om te helpen met de zoektocht. De politie lijkt op een dood spoor te zitten en Annie gaat zelf op onderzoek uit. Al snel ontdekt ze dat Saga niet het perfecte meisje is, zoals iedereen dacht. Dan wordt er een ander meisje gevonden in een drugscoma, en begrijpt Annie dat de antwoorden op haar vragen nog veel sinisterder zijn dan ze had durven vermoeden…

Mening: dit boek wilde ik blijven luisteren ook al was het soms niet helemaal geloofwaardig. Want hoe kan een sociaal werkster zo makkelijk overal zo veel informatie los krijgen. Maar behalve dat was het wel een verhaal dat blijf trekken. Misschien wel juist daardoor, want je krijgt steeds net een klein beetje meer informatie dan dat je verwacht. De voorlezer, Hymke de Vries, heeft goed uitgezocht hoe je de scandinavische namen uitspreekt. Denk ik dan, het klonk in ieder geval consequent scandinavisch en hetzelfde. Het boek is een eerste deel uit een serie en ik denk zo maar dat ik het tweede deel ook ga lezen of luisteren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten