vrijdag 7 oktober 2022

Davide Morosinotto - De allergrootste

Ik las eerder twee boeken van Morosinotto en vond ze beiden erg goed. Toen ik dit boek zag binnenkomen in de winkel gaf ik meteen door dat ik dit boek wel voor mijn verjaardag wilde hebben. En hoera! In de vakantie las ik het. 

met leestip er al omheen

Het verhaal

Kanton, 1770. De zesjarige Yu heeft haar ouders nooit gekend. Ze werkt in het theehuis van de opvliegende Bai Bai, die elke gelegenheid aangrijpt om haar te vernederen of te slaan. Op een dag ontmoet Yu haar leeftijdgenootje Li Wei, een jongen die bedreven is in de krijgskunst. Yu vraagt hem om haar te leren vechten. Dat het meisje talent heeft, is meteen duidelijk.

Als Yu enkele jaren later ontvoerd wordt door de bloeddorstige piraten van Gouden Draak, zijn het haar vechtkunsten die haar leven redden. In plaats van haar te doden, neemt Gouden Draak haar op in de bemanning. Dit is het begin van Yu’s leven als piraat. Op negentienjarige leeftijd wordt ze commandant van een hele vloot, die algauw meer dan honderd schepen telt. Haar naam terroriseert de Chinese Zee, haar macht lijkt eindeloos. Maar Yu’s roem heeft haar een even krachtige als mysterieuze vijand bezorgd… Een vijand die nergens voor terugdeinst en één doel voor ogen heeft: het vernietigen van de wushu van Lucht en Water, de legendarische vechtkunst waar Yu de allergrootste meester in is. Een adembenemend avontuur en een buitengewone coming-of-ageroman, geinspireerd op het waargebeurde verhaal van Ching Shih, die het bevel voerde over de grootste piratenvloot aller tijden.



De schrijver

Davide Morosinotto (1980) studeerde communicatie. Hij is de Italiaanse schrijver van het spannende avonturenboek Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn. Hij won voor dit boek verschillende prijzen, zoals de Andersen Award, een grote internationale prijs voor jeugdliteratuur. Naast het schrijven van kinderboeken werkt Davide Morosinotto ook als vertaler en copywriter. Voor Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw won Morosinotto de Zilveren Griffel.

Mening

Ik las dus al twee andere boeken van deze auteur, Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn (waar ik dit blogje over schreef) en Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw (waar ik dit blogje over schreef). Beide boeken waren historisch en allebei erg mooi. En nu was er dus De allergrootste. Ik las het in onze vakantie en de moed zonk me een beetje in de schoenen toen ik er aan begon moet ik eerlijk zeggen. Het boek heeft namelijk meer dan 600 pagina’s en begint met een opsomming (en korte uitleg) van de belangrijkste personages. En dat zijn er veel, heel veel…. Na 6 pagina’s met namen komt er een woordenlijst, dan uitleg over de maateenheden en ook nog over tijdmeting. Na 17 pagina’s duizelt het je gewoon van de informatie. En eigenlijk heb je die niet eens zo nodig, het had ook achteraf gekund. Het is namelijk wel handig en leuk om te weten, maar zo vooraf kun je er niet zo heel veel mee.

Gelukkig maken de andere 575 pagina’s dat begin allemaal helemaal goed. Het boek is ingedeeld in delen die iedere keer een paar jaar verspringen. Je groeit hierdoor mee met Yu, die je vanaf haar zesde volgt. Van arm meisje dat hard moet werken in een restaurant, zo jong als ze is, tot de meest beruchte piraat van de Chinese zee. En het verveelt geen moment! Je blijft lezen, zodat je het boek eigenlijk zo uit hebt ondanks de hoeveelheid pagina’s. Het boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Ching Shih, die het bevel voerde over de grootste piratenvloot aller tijden. En nu is daar dus Yu, de Allergrootste!

Een aanrader voor iedereen die van historische verhalen houdt. En van China. En van piraten. En van dikke boeken. En van niet zo dikke boeken, want het is dus wel dik, maar leest als een trein.

En al die personages van het begin, die leer je dus allemaal kennen en daar is eigenlijk ook niks moeilijks aan. Ze komen gewoon voor in het verhaal en spelen ook allemaal een rol. De grote hoeveelheid is niet verwarrend, ze zijn allemaal logisch als je leest.

Ik mis nog 1 boek van Morosinotto, maar gelukkig hebben we Sint en Kerst nog om het op een lijstje te zetten. 

Boekinformatie

Titel: De Allergrootste

Auteur: Davide Morosinotto

Oorspronkelijke titel: La più grande

Vertaler: Pieter van der Drift en Manon Smits

ISBN: 9789464290370

Uitgever: Pelckmans

Verschijningsdatum: 2 juni 2022

Aantal pagina’s: 606

Prijs: € 22,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten