dinsdag 11 oktober 2022

Judith Visser - Fontana Banana

Ik las al eerder boeken van Judith Visser. Voor ik blogde las ik een thriller en later las ik Zondagskind, waar ik dit stukje over schreef. En toen ik dit jeugdboek binnen zag komen werd ik toch wel nieuwsgierig en ik vroeg een leesexemplaar aan. Dat lag op me te wachten in Voorschoten en ook dit boek drong enorm voor :-) 

Het verhaal

In het slaperige stranddorpje Zanderije woont de kleine Shelly. Voor haar achtste verjaardag wil ze maar één ding: een eigen hond! Maar haar moeder vindt dat maar niks, helaas… Op een dag wordt bij de magische fontein op het dorpsplein een puppy gevonden: Fontana. Al snel komt Shelly erachter dat Fontana nog bijzonderder is dan ze al dacht. Als hij een banaan heeft gegeten, kan hij namelijk praten. En vliegen! Shelly is de enige die dit weet. Want zoiets bijzonders kun je maar beter geheimhouden, toch? Wanneer Shelly samen met Fontana op boevenjacht gaat, lijkt het erop dat ze zijn superkrachten niet langer verborgen kunnen houden... Hoe zal dit avontuur aflopen?

De schrijver

Judith Visser (1978) kwam er op volwassen leeftijd achter dat ze autisme heeft. Dat verklaarde waarom ze haar lunchpauzes slapend doorbracht, ze gesprekken van tevoren moest oefenen en ze zelfs haar geliefde niet langer dan een paar uur kan zien. Ze beschrijft de wereld van iemand met autisme op invoelbare en aangrijpende wijze. Judith Visser is bekend van haar volwassenenromans Zondagskind en Zondagsleven. Met Fontana Banana maakt ze haar debuut als kinderboekenauteur. Het boek wordt geïllustreerd door Nouchka van der Est. 

Mening

Wat een leuk boek is dit! Ik denk dat kinderen dit een erg leuk boek vinden. Shelly maakt een bijzonder avontuur mee in haar zomervakantie, die eerst maai saai lijkt te gaan worden omdat ze voor haar verjaardag niks krijgt van haar verlanglijstje (10 verschillende honden, allerlei uitvoeringen). Bij de groentenboer ziet Shelly een hondje en dat wordt haar beste vriend. En dan blijkt hij ook nog eens speciale gaves te hebben! Samen beleven ze een groot avontuur waar het hele dorp baat bij heeft.

Het boek is geschreven in de ik-vorm, vanuit Shelly. Dat zorgt voor een leuke inkijk in haar wereld, al doet ze soms ook dingen die niet bij een 8-jarige passen. Volgens mij is ze zich soms te bewust van gevolgen, of mijn kinderen waren zich daar niet van bewust, kan ook. Niet toen ze 8 waren in ieder geval. Maar dat mag de pret niet drukken, want het is gewoon een leuk boek!

Leuk ook dat ze uitlegt waar Shelly vandaan komt en dat ze graag leest! Dat komt meerdere keren terug. Zelf gaat ze naar de bieb, maar de buren hebben een boekhandel!

De korte hoofdstukken maken het boek ook makkelijk om voor te lezen!

De tekeningen in het boek zijn ook erg leuk en aanvullend. Er zit zelfs beweging in. Alleen de tanden die uitsteken als Shelly haar mond dicht heeft vind ik jammer. Die grote tanden horen er wel bij als ze lacht, maar niet de hele tijd. (Vind ik dan hè.)

Het tweede deel van Fontana Banana staat al achter in het boek aangekondigd! 

Boekinformatie

Titel: Fontana Banana

Auteur: Judith Visser

ISBN: 9789402710779

Uitgever: Harper Collins Holland

Verschijningsdatum: 24 augustus 2022

Aantal pagina’s: 192

Prijs: € 16,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten