zondag 5 juni 2011

Ding 20: Online muziek beluisteren in een sociaal netwerk

Vooraf
Ik zelf luister niet heel vaak muziek. Het is meestal Robert of de kinderen die thuis muziek aan willen hebben. In de auto op weg naar de bieb (en terug) luister ik naar radio 3 (Giel 's ochtends en Coen & Sander 's middags). En als Case aan het werk is luister ik mee naar radio 2. En dat vind ik allemaal best oke. Vroeger luisterde ik veel meer naar muziek, ik had vaak MTV (toen daar nog muziek werd gedraaid) aanstaan toen ik in Amsterdam op kamers woonde. En dan dus muziek via de tv bij gebrek aan een stereo daar. Verder ben ik meer een mens van cd's dan van losse tracks, als ik thuis luister. Ik kan weken dezelfde muziek draaien, steeds maar weer.
Ik ben overigens heel trouw qua muziek, Michael Jackson laat ik nooit vallen (al was Invincable wel erg veel minder goed dan al zijn andere cd's....) en ik stem al jaren op dezelfde nummers bij de Top 2000.

Robert is de muziek-persoon in ons huis en hij kent spotify wel, ik niet :-), en nu ga ik dus last FM beluisteren. Klinkt me als klassiek in de oren, moet steeds aan James Last denken bij die naam....

De theorie:
Artikelen gelezen, Nico Dijkshoorn is geweldig! Ik ga het 23dingenaccount gebruiken, geen eigen account aanmaken. Ik geloof niet dat ik in een online netwerk over muziek wil praten. Ik wil muziek horen, en dan hoef ik niet per se te weten wat anderen daarvan vinden. Ik ben gewoon niet zo muziekerig denk ik.

De praktijk:
Ik lees de ontdekoefeningen en zeg: "Maak vrienden, ik wil helemaal geen vrienden!" Wie weet stel ik mijn mening nog wel bij strakjes... Muziek afluisteren ga ik natuurlijk wel doen, en hartjes uitdelen ook :-)

Gezocht (paar liedjes van nu en mijn top 2000 liedjes):
-Crystal Fighters - Plage (toegevoegd aan bibliotheek en hartje gegeven, oh, maar ik kan maar een half minuutje luisteren volgens mij, jammer!)
- De jeugd van Tegenwoordig - Let's get Spanish (gevonden maar is niet af te spelen, boe Last FM!)
- Phats&Small - Turn around (clip gevonden, op staan dansen en meegezongen:-))
- The Rasmus - In the shadows  (clip gevonden, hartje)
- OMD - Maid of New Orleans (clip, hartje, en gekeken, maar je moet ze er niet bij zien, alleen luisteren, dus ik typ dit maar even ondertussen. hip dansje)
- Cock Robin - The promise you made (maar 30 seconden, wel weer hartje natuurlijk :-))

Terwijl ik al mijn liedjes opzoek krijg ik de opmerking naar mijn hoofd: je bent gewoon het foute uur aan het samenstellen. En dat terwijl het allemaal klassiekers zijn die ik opzoek.

Nog even de betere liedjes uit mijn top 2000 zoeken:
- Bruce Springsteen - Waiting on a sunny day (clipje, hartje meedeinen en live uitvoering, geweldig natuurlijk oh en meteen geshout eronder :-))  koprol van Bruce !
- Coldplay - Viva la vida (mag ik niet zien, is prive... maar wel al een hartje in het 23 dingen account dus dat hoef ik niet meer te doen)
- Michael Jackson, alles! Hartjes toegevoegd :-)
- Doe Maar, gevonden
- Hair.. is wat lastiger, moet geloof ik op track gaan zoeken en daar heb ik nou net geen zin meer in...

Geweldig ding dit, veel lol gehad en dat terwijl ik eigenlijk geen zin had in 23dingen vanavond. Blij dat ik het heb gedaan. En ik moet maar eens een cdtje maken met al deze liedjes, ben ik ook happy en kan ik ze in de auto luisteren :-)
Oh, en nou wil Robert naar Andere Tijden sport kijken dus moet ik ophouden... Het was een leuk uurtje!

Ik weet nog niet wat de bieb hier mee kan, behalve de muzikale voorkeuren van het personeel bekend maken. Je zou iets kunnen doen met muziek die in boeken voorkomt. Ik weet dat Kluun met playlists kan werken in zijn boeken, en Patrick van Rijn ook. En volgens mij heeft Saskia Noort ook wel eens titels van nummers genoemd die haar geïnspireerd hebben. Leuk om te doen, maar of het echt iets toevoegt weet ik niet. En ik zelf ga echt maar eens die cd maken waar ik het al zo lang over heb :-)

Nog even een geweldig liedje van Bruce, niet uit mijn playlist, maar gewoon voor de energie! En ik was hierbij :-)

En de Crystal Fighters met Plage

3 opmerkingen:

  1. James Last klassiek ?!?!?!? Maar dit terzijde.

    Je hebt kennis gemaakt met muziekrechten... Bij lastFm mag je dus geen hele nummers luisteren, tenzij je een betaald account neemt. Een veranderd businessmodel nadat LastFM wel erg populair werd, de platenmaatschappijen gingen mopperen en het de site te veel ging kosten. Dan heeft Spotify een vriendelijkere oplossing.

    Wat deze sites doen is de bibliotheek vervangen en de gebruikers de gelegenheid geven om de rol van de bibliothecaris over te nemen. Door elkaar te inspireren met muziektips door afspeellijsten te delen. Muziek hoef je niet meer te kopen. het is gewoon altijd beschikbaar (als je internet hebt). Dus hoef je ook niet naar de bibliotheek om het te lenen. Gewoon alle muziek die je wilt voor een vast bedrag per maand. Goh stel je nou eens voor dat dat ook voor boeken zou gelden.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja, klassiek is misschien niet helemaal het goede woord, maar je krijgt wel een gevoel bij James Last toch?

    Ik was overigens wel ingelogd als 23dingen toen ik maar 30 seconden kon luisteren, klopt het dan wel?

    De bibliotheek vervangen lijkt me nou niet echt een goed idee voor de bieb... dus maar niet promoten dus, dadelijk maken we onszelf overbodig! In het Westland hebben we geen eigen muziekcollectie, we lenen uit wat er via Leen Direct wordt aangevraagd of wat mensen via Bicat reserveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet waarom je alleen 30 seconden hoort. Mogelijk ziet Lastfm dat je via meerdere computers gelijktijdig aan het luisteren bent en wordt dat niet toegestaan.

    BeantwoordenVerwijderen