donderdag 16 juni 2011

Ding 21: Aquabrowser My discoveries etc.

Ik ben begonnen met in onze eigen catalogus te kijken wat ik daar nou eigenlijk in kan. Dus ik heb een C-wise account aangemaakt en heb een paar boeken sterren gegeven en bij 1 een reviewtje geschreven. OP de publiekscatalogus zie ik dat er recensies zijn geschreven over boeken en tags zijn toegevoegd enzo. Maar zelf had ik daar tot dusver niks mee gedaan. Leek me dus een goede eerste stap voor dit ding.

Nu verder met de theorie...
Ik ben bekend met de aquabrowser (hollandnet en bibliotheek.nl), maar het is niet mijn favoriet. Voornamelijk vanwege de stomme woordenwolk die naar mijn mening met de meest rare woorden komt bij mijn zoekterm. Leuk voor als je zeeën van tijd hebt, maar ja.... die heb ik niet, ik wil gewoon vinden wat ik zoek en niet iets associatiefs.Voor gerichte vragen in de bieb vind ik die wolk dus ook verre van nuttig, voor prive zou ik het ook niet gebruiken maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit wel leuk vinden.
Paar artikelen gelezen, Worldcat bekeken, meer mijn ding geloof ik. Al is het voordeel dat de aquabrowser ook openbare bibliotheken vindt en dat ik niet 415 km moet reizen voor een exemplaar van De tuin van de samoerai...

Praktijk
Beetje pielen met My discoveries via het 23dingen account. Boek toegevoegd aan de literatuurlijst, sterren en tags toegevoegd. Maar van de bijbehorende wolk begrijp ik niks... ik ken het boek goed, maar het slaat echt nergens op die wolk. Ik heb De tuin van de samoerai gezocht, en dan krijg ik woorden als tuinaanleg, tuinvragen,  multi, nicolien.... gaat nergens over! (sorry beste mededingers die wel fan van de woordenwolk zijn)
Worldcat vind ik er meer als een catalogus uitzien, rustig, en dat is fijn :-) Weer hetzelfde boek gezocht en beoordeeld.

Ik vind het zelf wel grappig om boeken te beoordelen, al kan het mij niet echt schelen wat anderen van een boek vinden. Soms wil ik een boek lezen puur om de voorkant. Kan mee of tegenvallen, meestal valt het mee :-)
Ik vind het heerlijk om over boeken te praten, maar ik bepaal zelf wat ik lees. Dus ik zou zelf niet snel iets doen met de beoordelingen.

Ik denk wel dat het voor andere mensen leuk is als ze boeken kunnen waarderen. Ik zal proberen mijn boeken in C-wise te waarderen, al is het alleen maar om een beetje tegenwicht te bieden tegen alle kinderen die taggen enzo.

2 opmerkingen:

  1. Ach ja, die woordenwolk... Daarom heb je nou een bibliothecaris van vleesch en bloed nodig.
    Ik las bij een collega drientwintigdinger dat die het idee had opgevat om met schoolklassen de Cwise wilde gaan aanvullen met hun boekrecensies. Een beetje zoals de kinderjury, maar dan via de catalogus. Het is dan wel de uitdaging om de kids voorbij de beoordeling "leuk" te krijgen en iets verder te laten gaan in hun oordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is wel een leuk idee om de scholen Cwise te laten vullen, maar inderdaad... leuk alleen is niet genoeg. Eens kijken hoe dat gaat dan.

    BeantwoordenVerwijderen