zondag 19 juni 2011

Ding 22: Bibliotheek 2.0 en de toekomst van de bibliotheek

Theorie:
Engels Manifest half bekeken, Nederlands manifest gelezen, blog van Oriƫnt Express gelezen...

Oefening:
Tja, dat is een lastige opdracht eigenlijk. Het komt er op neer dat de bibliotheek opener moet worden, niet meer alleen de fysieke bibliotheek, maar ook virtueel. En vooral ook snel.
Dat komt een beetje overeen met de hyve en twitter van de bieb, daar ben ik gewoon maar mee begonnen omdat ik vond dat er iets moest zijn. Alhoewel, Carla is begonnen met de hyve... nee, er zijn er twee, en die waar je vriendjes mee kan worden gaat stukken beter (qua aantallen) dan de leden-hyve. Maar anyway, er is niet over nagedacht, ik vond gewoon dat we als bieb ook aanwezig moesten zijn op sociale media. En daar ben ik tijdens 23dingen nog meer van overtuigd geraakt. Alleen ben ik inmiddels ook na gaan denken over welke doelgroepen je gaat bereiken met welke sociale media en wat je nou eigenlijk wilt. Daar moeten we na de zomer als het allemaal een beetje bezonken is maar eens een denktankje voor maken.

Ik denk alleen wel dat de bibliotheek in fysieke vorm blijft bestaan. Toen ik net in de bieb werkte (10 jaar geleden) werd alles steeds meer digitaal, uittreksels, werkstukken enzo. En de laatste jaren merk ik dat er toch ook steeds meer gevraagd wordt naar boeken omdat er bij de bronvermelding een minimumaantal boeken genoemd moet worden. Ook uittreksels mogen niet meer zomaar van scholierennet worden gehaald, maar moeten via de bieb komen. Het zou dan alleen weer fijn zijn als leden met hun pasje vanuit huis deze bestanden zouden kunnen raadplegen.

En ik blijf mijn twijfels hebben over de interactie van mensen met de bieb. Maar misschien wordt het tegendeel wel bewezen als we als bibliotheek westland echt serieus aan de slag gaan met de sociale media, want daar zit volgens mij het begin. Twitter kan beter, doe ik ook al meer mee de laatste tijd, de hyve kan beter, kost me nu te veel tijd, en facebook lijkt me toch ook een serieus medium...

En aangemeld bij de bibliotheek2.0ning.

Volgens mij is dit een warrige uitwerking van de opdrachten, maar volgens mij heb ik ook alles gehad zo.

1 opmerking:

  1. Helemaal niet warrig. Je zegt de goede dingen. Helemaal goed dat jullie zijn begonnen zonder je eerst van alles af te vragen. Nu zou er een punt moeten komen dat je gaat afvragen hoe deze activiteiten je bibliotheek gaat ondersteunen bij het halen van haar doelen. Daarvoor moet je eerst herijken wat je als bibliotheek wilt zijn en betekenen. Daarop bepaal je je strategie en maak je keuzes in wat je gaat doen en voor wie. Vervolgens ga je bedenken hoe je je doelen kunt bereiken. Daarbij kan het zijn dat sociale media je kunnen helpen bij het realiseren van je doelen. Alleen als hulpmiddel, niet als doel op zich. Volgens mij staat dat ongeveer in je tekst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen