woensdag 9 december 2020

Jonas Jonasson - Zoete zoete wraak bv

Toen dit boek uit kwam, had het iets aantrekkelijks. De combinatie van de titel met de Afrikaanse motieven op de voorkant ofzo. Geen idee wat het was, maar ik nam het boek mee naar huis.

Het verhaal

Het zorgvuldig opgebouwde leven van Victor Alderheim, een uitgekookte en succesvolle kunsthandelaar uit Stockholm, wordt op een dag volledig overhoop gegooid als hij te horen krijgt dat hij de vader van de zestienjarige Kevin is en voor hem moet zorgen. Victor was juist van plan om Jenny, de dochter van een galeriehouder, te trouwen - en weer te scheiden - om haar erfenis binnen te halen. In dat plaatje past geen buitenechtelijk kind en dus bedenkt hij een plan om van Kevin af te komen in de rimboe van Afrika als de jongen achttien wordt. Maar dat plan mislukt faliekant. Kevin wordt liefdevol door een medicijnman in zijn Masai-stam opgenomen. Vijf jaar later keert Kevin terug naar Zweden. Daar ontmoet hij Jenny, inmiddels Victors ex-vrouw. Allebei afgedankt bundelen ze hun krachten samen met het bedrijf Zoete Zoete Wraak bv om zich te wreken op de man die hun leven verwoest heeft…

De schrijver

Jonas Jonasson (1963) woont op het eiland Gotland, in de Oostzee. Hij is jarenlang journalist en mediaconsultant geweest. De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween is zijn debuutroman, waarmee hij internationaal doorbrak. Vanaf februari 2014 is de verfilming in de Nederlandse bioscopen te zien. Zijn tweede roman, De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje verscheen in december 2013 bij Signatuur. 

Mening

Na De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween, las ik eigenlijk geen ander boek meer van deze schrijver. En dat terwijl ik erg om dat boek gelachen heb. Toen ik dit boek in de winkel zag liggen, leek het me een goed idee om toch weer eens een boek van Jonasson te lezen. Gewoon, omdat het kan. En wederom heb ik erg gelachen om een boek.

In een aantal delen wordt het hele verhaal uiteen gezet. Ieder deel is een afgerond stuk, allemaal nodig als achtergrond of als onderdeel van het verhaal. Binnen de delen zijn ook hoofdstukken, dus je kunt het makkelijk weg leggen. Ook handig in deze drukke tijd. In het begin worden alle lijntjes uitgezet en iedereen voorgesteld. Wat ik zelf erg fijn vond is dat alles wat op de achterflap staat al op pagina 52 achter de rug is, zodat je verder onbevangen het boek kunt lezen.

Hoofdpersonen Victor, Jenny, Kevin, Hugo, Ole en agent Carlander komen allemaal goed uit de verf. Ook kunstenares Irma Stern wordt beschreven en een aantal van haar schilderijen zijn afgedrukt op de flappen van het boek. Ik denk alleen dat de schilderijen die genoemd worden in het boek, op “Het eeuwige kind” na, niet echt zijn, maar voor het verhaal bedacht (want daar kan ik geen afbeeldingen van vinden), maar dat doet niks af aan het verhaal.

Ik heb me erg vermaakt met dit humoristische boek waarbij alles van toevalligheden aan elkaar hangt. Dat zal voor sommige mensen misschien wat te veel zijn, maar ik vond het grappig.

Het boek gaat niet echt heel erg over kunst, meer over wraak nemen, maar Vincent van Gogh wordt nog wel even genoemd tijdens een korte uiteenzetting van het impressionisme en de brug die hij sloeg naar de volgende stroming in de kunst. Ook de kunstenaar met het wiel op de kruk komt nog even langs, zonder bij naam genoemd te worden. Hierdoor dacht ik weer even terug aan onze vakantie in Frankrijk, toen we in Rouen een tentoonstelling bezochten van Duchamp, die kunstenaar. 

Dit boek is een boek voor mensen die graag boeken met humor lezen. Tussendoor steek je ook nog wat op van kunst en verder is het gewoon een leuk verhaal. Ik ben blij dat ik weer eens zo’n boek gelezen heb!

 

Boekinformatie

Titel: Zoete zoete wraak bv

Auteur: Jonas Jonasson

ISBN: 9789056726621

Uitgever: Uitgeverij Signatuur

Verschijningsdatum: 15 september 2020

Aantal pagina’s: 368

Prijs: € 20,99

Ook als e-book en luisterboek verschenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten