vrijdag 30 september 2022

Guillaume Musso - Het meisje uit de Seine

Ik las alle eerder in het Nederlands vertaalde boeken van Guillaume Musso en vond ze (bijna) allemaal erg goed. Ik schreef maar over één ander boek een blog, dit blog, over Het meisje en de nacht.

Het verhaal

Op een ijskoude nacht in Parijs wordt een jonge vrouw naakt uit de Seine gehaald. Ze leeft, maar kan zich niet herinneren wie ze is. Ze wordt naar de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis gebracht, waar met een DNA-test wordt geprobeerd haar identiteit te achterhalen. Ze blijkt een wereldberoemde pianiste, die twee jaar geleden zou zijn omgekomen bij een vliegtuigcrash. En dan ontsnapt ze uit het ziekenhuis. Inspecteur Roxane Montchrestien krijgt de taak om de zaak uit te zoeken. Zo begint een wervelende zoektocht, dwars door Parijs, vol mysterie, leugens en intrige.

De schrijver

Guillaume Musso (1974) groeide op tussen de boeken, in de bibliotheek waar zijn moeder werkte. Hij woonde een tijdje in New York, waar hij naar eigen zeggen veel inspiratie opdeed voor zijn romans. Inmiddels is hij al jaren de bestverkopende auteur van Frankrijk en worden zijn boeken in 36 landen uitgegeven. 

Mening

Van het vorige boek van Musso (Het geheime leven van schrijvers) schreef ik geen blogje. Ik las het vorig jaar, vond het goed, maar wist niet hoe ik dat nou in een blog kon verwerken zonder dingen weg te geven. Gelukkig is dat bij dit boek minder het geval, al ga ik natuurlijk weer weinig over het verhaal vertellen.

Het boek bestaat uit verschillende delen die allemaal een naam hebben. Binnen die delen zijn hoofdstukken, ook met een naam en steeds met een literair citaat. En binnen de hoofdstukken genummerde paragrafen. Lijkt moeilijk, maar als je leest is het eigenlijk gewoon normaal.

Het verhaal speelt zich in korte tijd af, de week voor kerst van 21 tot en met 25 december. En ja, het is een soort detective maar ook psychologisch zit het goed in elkaar. De griekse mythologie wordt erbij gehaald (eerlijk, dat moet ik nog eens nazoeken dat verhaal) en je wordt meegesleept van de ene actie naar de andere op zoek naar het meisje uit de Seine. Ik ben eigenlijk niet zo van de actie, meer van het waarom, maar dat zit er ook in.

Wat ik zelf heel leuk vind ik dat een schrijver een grote rol speelt. En dat r een verwijzing in zit naar de fictieve auteur uit zijn vorige boek. Daar moest ik echt om lachen.

Het boek is snel, interessant en verrassend. En niet voor iedereen een aanrader denk ik. (Al heb ik er wel een leestip van gemaakt in de winkel.) Ik vond het een goed boek in ieder geval! 

Boekinformatie

Titel: Het meisje uit de Seine

Auteur: Guillaume Musso

Oorspronkelijke titel: L’inconnue de la Seine

Vertaler: Aniek Njiokiktjien

ISBN: 9789401617765

Uitgever: Xander uitgevers

Verschijningsdatum: 12 juli 2022

Aantal pagina’s:

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten