dinsdag 11 juni 2019

Judith Visser - Zondagskind


Afgelopen zomervakantie waren we in Frankrijk en was ik te snel door al mijn eigen boeken heen. Gelukkig was er een klein bibliotheekje op het parkje waar ook drie Nederlandse boeken stonden. Waaronder Trip van Judith Visser. Ik kende haar nog niet, maar dat boek was een goede eerste kennismaking. Een met veel vaart geschreven thriller die ik ook zo uit had. Zondagskind wilde ik dan ook al een tijdje graag lezen, maar het kwam er steeds niet van. Tot nu!

Het verhaal

Jasmijn Vink praat niet. Wel met haar hond. En met Elvis. Die zeggen namelijk niets terug en dat is fijn. Dan hoeft zij zich niet af te vragen wat er bedoeld wordt. Of na te denken over wat ze moet antwoorden. Hoe kan het dat anderen wel weten hoe ze zich moeten gedragen? Dat mensen zich kunnen afsluiten voor de voortdurende stroom van prikkels, die ervoor zorgt dat haar hoofd implodeert? Met vallen en opkrabbelen leert Jasmijn hoe ze zich in sociale situaties staande kan houden.
Zondagskind vertelt het verhaal van een jong meisje dat opgroeit in de jaren tachtig en negentig, een tijd waarin weinig bekend was over autisme. Jasmijn bewandelt haar eigen, hobbelige pad en leert bij elk obstakel zichzelf en de wereld waarin ze leeft beter begrijpen. Zondagskind neemt de lezer mee in de belevingswereld van iemand met Asperger.
(Van de site www.judithvisser.nl)

De schrijver

Judith Visser kwam er op volwassen leeftijd achter dat ze het syndroom van Asperger heeft. Dat verklaarde veel, bijvoorbeeld waarom ze wel op haar derde al kon lezen en schrijven, maar niet kon praten, waarom ze zich bij dieren meer op haar gemak voelt dan bij mensen en waarom zij letterlijk ziek werd van verjaardagsfeestjes. Door haar ervaringen weet ze de zintuigelijke waarnemingen van een jong meisje met Asperger op grandioze wijze in tekst te vangen. In Zondagskind blikt zij terug op haar jeugd.
Judith woont met haar man en 3 honden in Rockanje, aan zee.
(Ook van de site www.judithvisser.nl)


Mening

Waar ik het eerdere boek van Judith Visser Trip zo uit had, duurde het beduidend langer voor ik door dit boek heen was. Ik vond het erg lastig lezen en kan niet precies bedenken waarom. De hoofdstukken waren kort, de zinnen prima te doen. Misschien was het dan toch gewoon het onderwerp wat ver van me af stond?
Toch is er ook in dit boek is er veel herkenning omdat ik ongeveer dezelfde leeftijd (scheelt 3 jaar) heb als Visser. Posters van NKOTB die ik zelf dan wel niet had hangen maar weel ongekend populair waren, Brendon en Dylan uit Beverly Hills 90210 diverse liedjes en natuurlijk Eddie uit Vrienden voor het leven.
Iets anders wat ik bij toeval herkende omdat dochter M10 een natuurkunde toets had over energie “Elk levend wezen is opgebouwd uit energie, en energie kan niet vergaan. Dat is onmogelijk. Dus als iemand zogenaamd doodgaat, dan betekent het eigenlijk alleen maar dat de energie een andere vorm aanneemt.” (P.255) 
De titel komt ook een aantal keer terug in het boek. Natuurlijk is Jasmijn op een zondag geboren, maar ze heeft ook erg veel geluk (aan het einde van het boek) en wordt dan ook een zondagskind genoemd.
Ik denk dat ik het een beetje te langdradig vond en te veel herhaling. Jasmijns gedrag verandert pas als ze een jaar of 17 is, daarvoor is het vlucht of ontwijkgedrag in onbekende en onverwachte situaties. Veel van hetzelfde gedrag. Wat misschien wel logisch is voor iemand met Asperger en duidelijk maakt hoe moeilijk het is om in een eigen wereld te leven.
Soms vroeg ik me af of ik ook een paar autistische trekjes heb, met name dat alles heel hard klinkt en het gauw een herrie is.
Zondagskind is een zogenaamde "coming of age" roman, je groeit samen met Jasmijn Vink op en beleeft hoe zij de wereld ziet en meemaakt. Je zit in het hoofd van iemand met autisme, en dat is wel bijzonder. Tussendoor heb ik verschillende andere boeken gelezen, maar het bleef me toch bezig houden en ik wilde het dan ook graag uit lezen. Blij dat ik dat heb gedaan. Het is een bijzonder boek. Helemaal als je weet dat het over haar eigen jeugd gaat.


Boekinformatie

Titel: Zondagskind
Auteur: Judith Visser
Uitgever: Harper Collins
ISBN: 978-94-027-0117-3
Aantal pagina’s: 478
Prijs: € 12,50
Ook verkrijgbaar als e-book


Geen opmerkingen:

Een reactie posten