vrijdag 19 mei 2023

Shelley Read - Ga als een rivier

 Twijfel, twijfel, twijfel… dit boek wordt aangeprezen voor de lezers van Daar waar de rivierkreeften zingen. Laat ik nou zo ongeveer de enige in Nederland zijn die dat boek niet heeft gelezen. Maar, ik heb wel de film gezien, dus weet waar het over gaat. En als er dan een leesexemplaar binnenkomt, is de keus toch wel snel gemaakt: ik ga het proberen!

Het verhaal

Colorado, 1948. Op een koele herfstochtend loopt de zeventienjarige Victoria Nash naar haar dorp met een gammele wagen vol perziken uit het late seizoen. Als ze een kruispunt nadert, vraagt een jongeman haar de weg. Ze kan hem negeren en snel doorlopen. Maar dat doet ze niet. Net zoals een enkele regenbui de oevers van een rivier kan uithollen en haar loop kan veranderen, zo zal de toevallige ontmoeting Victoria’s wereld op zijn kop zetten en uitwissen wie ze daarvoor was. Binnenkort zal ze gedwongen zijn om diep de natuur in te vluchten en haar leven – en haar kostbaarste bezit – achter zich te laten.

Foto: Andi Tippie

De schrijver

Shelley Read is afkomstig uit Colorado, waar haar familie al sinds vijf generaties woont. Ze woont met haar gezin in de bergen van de Western Slope. Read was bijna drie decennia hoofddocent aan de Western Colorado University, waar ze literatuur doceerde en Creative Writing. Ook werkte ze aan educatieve ondersteuningsprogramma’s voor studenten. Shelley Read studeerde aan de University of Denver en volgde het Temple University’s Graduate Program in Creative Writing. Ze levert regelmatig bijdragen aan Crested Butte Magazine en Gunnison Valley Journal, en heeft geschreven voor de Denver Post en diverse andere publicaties.

Ga als een rivier, haar eerste roman, is geïnspireerd door het landschap waar ze vandaan komt en zal in bijna dertig landen worden gepubliceerd.

Mening

Tijdens het lezen, oké ik was pas op bladzijde 40, kwam de vertegenwoordigster van Luitingh-Sijthoff in de winkel de zomeraanbieding doornemen. En vroeg meteen of we dit boek al hadden gelezen. Ik vertelde een beetje mijn angst, over de rivierkreeften en dat ik daar niet doorheen kwam. Maar die nam ze weg. Dit was anders. Dus ik zette door en zette ook de rivierkreeften uit mijn hoofd. Ik moest er even in komen, maar het verhaal pakte me toch.

Gelukkig ontmoet Victoria de vreemdeling al meteen aan het begin van het boek, waardoor je meteen meegevoerd wordt. Eind jaren ‘50, racistisch Amerika, jong meisje en ja, haar wereld staat inderdaad op zijn kop.

In 5 delen wordt het verhaal van Victoria vanuit haar perspectief in eerste persoon verteld. Ieder deel bestaat uit een aantal jaar, alleen deel 4 omspant een groot aantal jaren.

Naast het persoonlijke verhaal van Victoria is er ook veel aandacht voor de perzikteelt en voor de natuur. Mooi omschreven allemaal. Niet dat ik nu perziken kan kweken, maar ik liep wel door de boomgaard mee. En was ook in de bergen. Over het leven van Victoria ga ik niks zeggen, want dan verklap ik het verhaal en dat zou zonde zijn.

De titel komt een aantal keer voor in het boek en is eigenlijk wel een wijze les.

Het boek leest, naar mijn mening, makkelijker dan Daar waar de rivierkreeften zingen en zal denk ik ook weer een zeer groot lezerspubliek aanspreken.

En als het nu perzikseizoen was geweest, had ik er zeker eentje gegeten. Denkend aan de Nash-perziken uit het boek. 

Boekinformatie

Titel: Ga als een rivier

Auteur: Shelley Read

Oorspronkelijke titel: Go As a River

Vertaler: Mieke Trouw-Luyckx

ISBN: 9789021036991

Uitgever: Luitingh-Sijthoff

Verschijningsdatum: 12 april 2023

Aantal pagina’s: 336

Prijs: € 22,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten