vrijdag 26 mei 2023

Wim Bax - Verloren pelgrim

Vorig jaar luisterde ik naar Hou het stil, het eerste boek van Bax, waar ik in dit stukje over schreef. Toen ik een leesexemplaar van dit boek binnen zag komen, mocht dat met mij mee naar huis. Eens kijken of het net zo goed was als zijn vorige boek. 

Het verhaal 

In een kerkje aan de camino naar Santiago de Compostella wordt een Amerikaanse priester dood aangetroffen; zijn keel is doorgesneden. De laatste persoon met wie hij is gezien is medepelgrim Johan Ordelman. Als de politie de Nederlander oppakt blijkt dat hij al meer dan twee jaar rondzwerft op de beroemde pelgrimsroute, en dat hij beweert een medium te zijn.

Psychiatrisch hulpverlener Bruno Mena Solano wordt gevraagd om met Johan in gesprek te gaan. Tijdens hun eerste ontmoeting maakt de pelgrim een vriendelijke en evenwichtige indruk. Maar naarmate Bruno meer over hem te weten komt blijkt het lastig in te schatten wie deze man nou precies is, en wat hij doet. Heeft hij alleen maar een bijzondere kijk op het leven en de dood of lijdt hij aan wanen? Is hij een psychopaat die zich anders voordoet dan hij is? Of is er toch meer aan de hand dan Bruno voor mogelijk wil houden?

De schrijver

Wim Bax studeerde aan de Theateropleiding in Eindhoven. Hij werkte als acteur voor tv en theater, en als scenarioschrijver van (korte) films en televisieseries. In 2021 verscheen zijn debuutthriller Hou het stil, die unaniem lovend werd ontvangen en voor meerdere prijzen werd genomineerd, waaronder de MAX Bronzen Vleermuis. 

Mening

Ik wandel de laatste jaren veel. Alleen maar in de buurt, maar virtueel wandel ik nu bijvoorbeeld over de Chinese Muur. Dus al mijn wandelkilometers gaan naar die challenge. Het was leuk geweest als ik tijdens het lezen van dit boek de virtuele Camino wandelde, maar die komt later. En wie weet, ooit nog eens in het echt. Al is dit de tweede thriller die ik lees over de Camino, dus ik heb nu vast een vertekend beeld… over dat andere boek, De camino van Anya Niewierra schreef ik dit stukje.

Dit boek heeft een andere insteek en dat maakt het een heel ander boek, gelukkig.

Vanuit het oogpunt van Bruno wordt dit verhaal verteld en de spanning wordt goed opgebouwd. Langzaam maar zeker vallen de puzzelstukjes op zijn plaats. En ook hier ga ik wederom niks vertellen, want dat zou ik zo maar iets weg kunnen geven.

Het boek leest als een trein, je waant je op de camino en hoopt zelf nooit een dolende pelgrim tegen te komen. De ontmoetingen zijn weer erg interessant en de twee hoofdpersonen leer je wel kennen, tot op zekere hoogte natuurlijk.

Qua sfeer en setting een heel ander boek dan zijn vorige trouwens, maar ook van dit boek heb ik genoten.

Ik hou het voorlopig nog maar even bij mijn virtuele wandelingen in plaats van de echt Camino te gaan lopen.

Boekinformatie

Titel: Verloren pelgrim

Auteur: Wim Bax

ISBN: 9789021424606

Uitgever: Volt

Verschijningsdatum: 30 maart 2023

Aantal pagina’s: 258

Prijs: € 22,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten