dinsdag 9 mei 2023

Michiko Aoyama - De bibliotheek van geheime dromen

Dit boek zag in in de aanbiedingsfolder van Meulenhoff staan en ik had er meteen een grote cirkel omheen gezet. Dit boek wilde ik lezen. Toen het verscheen kregen we bij Maximus, als Meulenhoff ambassadeur, een leesexemplaar en dat ligt nu dus bij mij. 

Het verhaal

De raadselachtige bibliothecaresse Sayuri Komachi stelt iedereen die bij haar aanklopt om aanbevelingen de vraag: ‘Waar bent u naar op zoek?’ Ze luistert goed naar wat haar bezoeker haar vertelt, en ook naar het verhaal tussen de regels. Behalve met het gevraagde komt ze vervolgens ook met een heel ander boek, een boek dat de ogen doet openen.

Vijf bezoekers van een buurtbibliotheek in Tokio vertellen in vijf onderling verbonden verhalen over de verrassende wending die hun leven neemt door hun ontmoeting met Sayuri. Allen staan ze op een kruispunt in hun leven of carrière; het gesprek met de bibliothecaresse is voor elk een levensveranderende ervaring. 

De schrijver

Michiko Aoyama (1970) werkte voor een Japanse krant in Sydney en als redacteur van een tijdschrift in Tokio, voordat ze zich fulltime op het schrijven van boeken stortte. Voor haar werk ontving ze meerdere literaire prijzen. De bibliotheek van geheime dromen behaalde de tweede plek van de Japanse Boekhandelsprijs 2021. Net als haar debuutroman stond het lang in de Japanse bestsellerlijst. Aoyama woont momenteel in Yokohama.

Mening

Oh, wat ben ik toch fan van Japanse literatuur! Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar echt bijna alles vind ik mooi. (Niet echt alles, maar de meeste boeken van Japanse auteurs die ik las wel.) Ook van dit boek heb ik weer genoten. De sfeer, de mensen, de dagelijkse gebeurtenissen. En natuurlijk de boeken die een belangrijke rol spelen en de geweldige bibliothecaresse die steeds grotere proporties aan lijkt te nemen.

Vijf heel verschillende mensen komen onafhankelijk van elkaar in de buurtbibliotheek terecht en spelen achteraf gezien ook allemaal een rol in elkaars verhaal. Ze krijgen allemaal antwoord op hun vraag in de vorm van een aantal titels van boeken. En als extra krijgen ze een losse titel plus een bonus bij dat boek. En al deze boeken veranderen hun leven. Niet per se heel groots, soms hee klein. Maar alle boeken doen ertoe. Mooi om een boek te lezen over wat een boek kan doen voor mensen.

Een extra tip geven is altijd leuk. Ik probeer ook altijd met een andere tip te komen bij een vraag dan de standaard boeken die je overal ziet. En nu wordt dat dus dit boek. (Wees gewaarschuwd…)

Boekinformatie

Titel: De bibliotheek van geheime dromen

Auteur: Michiko Aoyama

Oorspronkelijke titel: Osagashimono wa toshoshitsu made

Vertaler: Elbrich Fennema

ISBN: 9789029095907

Uitgever: Meulenhoff

Verschijningsdatum: 22 maart 2023

Aantal pagina’s: 288

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten