vrijdag 4 juni 2021

Anne Teunis - Retour Parijs

Via hebban deed ik mee aan de leesclub over dit boek. Ik had bedacht dat het goed is om meer onbekende auteurs te gaan lezen, naast al het andere wat ik normaal lees. Daarom schreef ik me in en ik werd zowaar uitgekozen om mee te lezen, hoera! Dankjewel Hebban.nl en uitgeverij GiST voor deze fijne actie!

 

Het verhaal 

In de hoop haar inspiratie weer op gang te brengen, bezoekt kunstenares Christine van Heeteren haar galeriehouder in Parijs. De stad is een cruciale plek uit haar verleden. Ze maakt een afspraak waarmee ze zichzelf artistiek voor het blok zet. Dit en de onverwachte ontmoeting met haar ex-geliefde, kunstcriticus Jacques Lévy, dagen haar uit om haar leven en kunstenaarschap te herzien. Retour Parijs is een geschiedenis over liefde, inspiratie en de impact van het verleden. Hoe te leven als je vermeende bestaansgrond wegvalt?

De schrijver

Anne Teunis is coach en trainer op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze woont en werkt afwisselend in Nederland en Frankrijk. Retour Parijs is haar romandebuut. Eerder verscheen van haar hand Vier je leven (non-fictie). 

Mening

Ik ben blij dat ik met deze leesclub mee mocht doen. Ik denk namelijk dat ik door alle andere boeken die ik nog heb liggen om te lezen ik dit boek anders nooit gelezen zou hebben. En dat terwijl ik het wel op zou pakken als ik het in een winkel zou zien liggen.

Het begon al heel leuk met een persoonlijke groet van de uitgever in de vorm van een handgeschreven kaartje. Meteen al een pluspunt, zonder dat het iets met het verhaal van doen heeft. Het geeft wel weer dat de uitgever een mensenmens is (is dat een woord?) en graag een persoonlijk tintje mee geeft aan boeken.

Het boek is in drie delen opgesplitst (deel 1, 2 en 3), maar loopt wel chronologisch door. De hoofdstukken zijn genummerd en bij sommige hoofdstukken staat een maand genoemd. Het verhaal loopt van januari tot en met september. Het boek is in de 3e persoon geschreven en komt daardoor nooit echt heel dichtbij.

Het verhaal begint met kunstenares Christine die naar Parijs gaat om met haar galeriehouder daar te praten over haar tiende expositie. Ze kampt met een “writers-block” maar dan voor kunstenaars en krijgt al maanden niks meer op haar canvas. Toch stelt ze voor om over 9 maanden een expositie te houden met als titel ‘Transitie’. Naderhand gaat ze terug naar de kunstacademie waar ze gestudeerd heeft en ziet een aankondiging van een lezing door kunsthistoricus Jacques Lévy, haar ex. Impulsief besluit ze daar naartoe te gaan en daar start het verhaal eigenlijk. 

Het verhaal draait om Christine, Jacques, Julie en in zekere mate draagt Evelien, de huishoudster van Christine, ook erg bij aan het verhaal. Alle personages leer je in meer of mindere mate kennen en via flashbacks leer de de onderlinge verhoudingen kennen. Het verleden heeft natuurlijk de basis gelegd voor hun doen en laten in het heden. Maar door een dramatische gebeurtenis in het heden worden vooral Christine en Julie aangezet tot een verandering in hun denken. Waarbij de jeugd daar wat makkelijker mee om lijkt te kunnen gaan dan Christine. Christine heeft niet alleen de gebeurtenis in het heden om te verwerken, maar ook nog een stuk verleden. Thema’s in het boek zijn rouwverwerking, loslaten en zeker ook liefde. Ondanks de soms zware thema’s is het niet een zwaar boek. Het leest prettig weg, is duidelijk qua structuur en in de derde persoon geschreven. De manier waarop Jacques steeds aanwezig is in het leven van Christine is mooi en zet je aan het denken.

Een aanrader voor iedereen die een mooi geschreven boek wil lezen. Het blijft niet aan de oppervlakte, zet aan tot nadenken en heeft genoeg afstand om niet heel persoonlijk te worden. (Wat is sommige gevallen wel had gemogen, maar vaak ook fijn is, die afstand.) 

Natuurlijk werd en een boek gelezen in het boek, tijdens de treinrit. Helaas geen titel, maar het is een roman. En ook maar tien minuten gelezen, omdat Christine zich niet kan concentreren. Maar toch, er wordt gelezen! (p. 11)

En een mooi citaat op p. 23: “Herinneringen hebben het vermogen plooien uit het verleden glad te strijken en soms zelfs vrede te sluiten met dat wat pijnlijk en onaangenaam was.” Waarop Christine met haar vingertop langs de contouren van de wang van Jacques strijkt die op een poster staat afgedrukt.

Een belangrijke eyeopener: “Ik heb er niks mee te maken, en zal er wel niets van begrijpen, maar je creëert je eigen tegenwind. Lief mens, ga leven.” (p. 42) Dat tegenwind creëren vond ik wel mooi beschreven.

Mijn verkooppraatje op hebban was dit: 

Het boek past perfect bij het thema van deze Boekenweek (van 29 mei tot en met 6 juni 2021), Tweestrijd. Christine, de hoofdpersoon, is continu in gevecht met voornamelijk zichzelf door alle gebeurtenissen die in dit boek voorkomen. Het boek gaat over een vrouw die haar grote liefde terugvindt en weer kwijtraakt. En hoe haar grote liefde haar, na zijn dood, er toe probeert te zetten door te gaan met leven door haar bij zijn leven (dat hij zonder haar leidde) te betrekken op bijzondere manieren. Ondanks dat het over de dood en rouwverwerking gaat is het niet een heel zwaar boek. 

Dus, kortom, lees ook dit boek als je toe bent aan iets met een beetje diepgang!

 

Boekinformatie

Titel: Retour Parijs

Auteur: Anne Teunis

ISBN: 9789083096124

Uitgever: GiST

Verschijningsdatum: 14 april 2021

Aantal pagina’s: 256

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten