dinsdag 22 juni 2021

Anya Niewierra - De Camino

Van deze auteur staat Het bloemenmeisje echt al heel lang op mijn wil-ik-lezen-lijst. Ik heb het zelfs in huis gehaald van de bieb, maar toen ik dit boek als leesexemplaar zag liggen in de winkel in Voorschoten, schoof dat boek weer naar de achtergrond en besloot ik dat dit boek mijn kennismaking zou worden met deze schrijfster. 

Het verhaal 

Het is precies een jaar geleden dat Lottes man onverwacht zelfmoord pleegde tijdens het wandelen van de Camino. Emil had als vluchteling uit Bosnië en Herzegovina een moeilijke jeugd, maar toch zou hij nooit zelfmoord plegen. Emil was een geweldige vader, was dol op zijn vrouw en gefocust op zijn werk. Lotte besluit exact dezelfde route te lopen, in de hoop erachter te komen wat hem tot deze beslissing dreef. Maar dan ontdekt ze dat Emil helemaal niet is wie hij altijd beweerde te zijn... een gruwelijk geheim uit het verleden dient zich aan. 

De schrijver 

Anya Niewierra is de schrijfster van de thrillers Vrij uitzicht en Het Dossier. Ze woont, werkt, schildert en schrijft in Zuid-Limburg en in de Pyreneeën. Zowel haar jeugdjaren binnen de serene abdijmuren van Gymnasium Rolduc als het deels wonen in Frans Catalonië hebben Niewierra geïnspireerd tot het schrijven van Het bloemenmeisje. Haar meest recente boek is De camino (2021).  

Mening

Wat was het een goed idee van mezelf om dit boek mee naar huis te nemen. Ik heb ervan genoten. Ik geloof ook dat ik mijn definitie van een thriller wat moet bij gaan stellen want ik vond het eigenlijk niet zo spannend qua verhaal. Maar de hele geschiedenis en opzet van het boek maakt het echt de moeite waard om het te lezen. En er zit wel een vleug spanning in natuurlijk, want wie is Emil als hij niet blijkt te zijn wie hij is...

Het verhaal begint met een proloog waardoor je meteen in het verhaal zit eigenlijk.

Daarna begint het verhaal, het is opgesplitst in een aantal delen die steeds gemarkeerd worden door een datum en een locatie. Elf maanden na de proloog kom je zo in Bosnië-Herzegovina met Lotte, de hoofdpersoon en vrouw van Emil die zijn Camino gaat lopen. Daarna volgt een tussenhoofdstukje en het deel dat Dag 1 heet. Bij alle dagen staat de plaats aangegeven en de te wandelende route. Binnen de delen zijn hoofdstukken waarbij je de locatie, een opmerking en de weersverwachting leest. Dat heeft de auteur toegevoegd zodat je weet in welke omstandigheden Lotte (en de andere pelgrims) zich bevindt en dat scheelt uitleg over bijvoorbeeld gladde stukken als het regent (dat las ik op hebban.nl, waar een leesclub wordt gehouden over dit boek (waar ik niet aan meedoe overigens)). En tussendoor lees je cursief een brief in delen, waarin je heel veel over de geschiedenis leert van voormalig Joegoslavië.

Lotte is chocolatier en heeft haar opleiding in Frankrijk gedaan, wat nu handig is, omdat ze de mensen daar verstaat. Bij de Camino denk ik altijd aan Spanje, maar ik weet dat er verschillende routes zijn en dat die ook in Nederland lopen, op weg naar Santiago. In het boek wordt er een gedeelte van de Franse route gelopen die Via Podiensis heet. Tijdens de wandelingen gebeurt er van alles met Lotte, van vallende stenen tot 3 gezellige zussen. Opvallend vond ik dat de pelgrims elkaar volledig vertrouwen en elkaar van alles zo maar vertellen zonder dat ze elkaar kennen. Het zal er wel bijhoren als je eenmaal aan het lopen bent en het is fijn dat het kan, maar als nuchtere Hollander kijk ik daar wel van op. Aan de andere kant hebben alle pelgrims uiteindelijk hetzelfde doel, Santiago halen ooit. Er worden snel vriendschappen gesloten en vooral Nicolas is erg bijzonder voor Lotte. Ze komt ook regelmatig dezelfde mensen tegen en sluit zich af en toe aan bij andere pelgrims om ergens niet alleen te hoeven wandelen. Lotte reist precies een jaar later dan Emil en komt zo steeds dichter bij het waarom van zijn zelfmoord.

Zoals ik al zei vond ik de geschiedenis van Emil en de informatie uit de brief vooral erg interessant, het verhaal in het heden is leuk, maar vond ik niet heel spannend.

Enkele mooie passages uit het boek:

P. 42: een vergelijking met de onderstroom in de zee en wat Lotte nu gaat doen: “Nu doe ik feitelijk hetzelfde. Ik laat de veilige bodem van thuis los en duik op het verleden van Emil, door zíjn Camino te lopen, niet wetend waar de golven me neer zullen werpen...”

P. 148: “‘Uw man was als een boom, mevrouw Bonnet’[…]’U zag tijdens uw huwelijk alleen zijn buitenkant. U kom zijn doorsnede met zijn jaarringen niet waarnemen. En omdat hij al een volwassen boom was toen u hem ontmoette, had u dus ook geen kennis van de jaren dat hij koest worstelen met droogte en ziekte en u kon dus ook niet weten hoe diep hij werkelijk wortelde in zij Bosnische verleden. Zijn jeugd en de oorlog zaten onzer de grond en achter de bast.’”

Om niet te veel te verraden van het verhaal ga ik verder niks zeggen over de gebeurtenissen van vroeger en nu. Niet heel spannend, maar zeker interessant is dit boek. Ik ga de andere boeken van deze auteur toch ook lezen.

Of luisteren tijdens mijn wandelingen. Want sinds kort wandel ik virtuele challenges, waarbij ik ook zo maar eens de Camino zou kunnen kiezen als volgende uitdaging. En dan luister ik ondertussen naar een van de boeken die ik nog wil lezen. Twee vliegen in één klap! 

Boekinformatie

Titel: De Camino

Auteur: Anya Niewierra

ISBN: 9789024582273

Uitgever: Luitingh-Sijthoff

Verschijningsdatum: 25 mei 2021

Aantal pagina’s: 384

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten