vrijdag 14 januari 2022

Alan Gratz - 9/11

Een kinderboek, meer young adult eigenlijk, wordt altijd voor mij apart gelegd als er een leesexemplaar binnen komt. Ik wil ze dan ook echt bijna altijd lezen. Deze trok meteen de aandacht natuurlijk. Een boek over “nine-eleven” dat lijkt me indrukwekkend. Dus mee naar huis!

Het verhaal

11 september 2001, New York. De negenjarige Brandon gaat met zijn vader mee naar het werk op de 107e verdieping van een van de torens van het World Trade Center. Uit het niets begint het hele gebouw te bewegen en er ontstaat een verschrikkelijke brand. Een vliegtuig blijkt zich in het gebouw te hebben geboord. Lukt het Brandon en zijn vader om te ontsnappen en te overleven? 18 jaar later, Afghanistan. De elfjarige Reshmina groeit op in een land dat verscheurd is door oorlog, maar toch blijft ze dromen van vrijheid en vrede. Op een dag helpt ze een jonge, gewonde, Amerikaanse soldaat en daarmee brengt ze haar hele familie in gevaar. De levens van Brandon en Reshmina liggen ver uit elkaar qua afstand en tijd. En toch zijn ze met elkaar verbonden.

De schrijver

Alan Gratz is geboren op 27 januari 1972 in Knoxville, Tennessee. Hij studeerde aan de Universiteit van Tennessee, waar hij eerst zijn bachelor in creatief schrijven heeft gehaald en daarna zijn master in Engelse educatie. Tegenwoordig is hij auteur van verschillende bekende young adult boeken, waaronder Projekt 1065 en Vluchteling. Naast boeken heeft Alan Gratz ook een aantal toneelstukken geschreven. Tegenwoordig woont hij met zijn vrouw en dochter in North Carolina, waar hij graag spelletjes speelt, pizza eet en boeken leest.

 Mening

Oh, wat een heftig boek is dit. Het was een uitdaging voor mij om dit te lezen. Ik kan de beelden van die dag gewoon nog steeds niet zien zonder dat de tranen over mijn wangen lopen. Het voorwoord van dit boek heb ik ook huilend gelezen. Maar toen begon het verhaal en dat was gewoon echt heel goed, indrukwekkend, beangstigend, bemoedigend en eigenlijk gewoon geweldig! Het nawoord was weer huilen, maar goed.

Het verhaal bestaat uit twee gedeeltes die door elkaar verteld worden. Je leert Brandon kennen, die tijdens de aanslagen in een van de Twin Towers is, en Reshmina, die in Afghanistan woont en daar haar leven leidt. En het komt allemaal prachtig samen.

Ieder hoofdstuk is voorzien van een naam en een titel, dus je weet wie er aan het woord is en in welke tijd je bent.

Er wordt niet veel geschuwd in het boek als het om de aanslagen gaat. Zo ziet Brandon iets door de lucht vallen wat hij niet kan plaatsen. (Iets wat ik dus steeds voor me zie als ik aan die dag denk.) En ook Reshmina heeft het niet makkelijk. Maar echt, lees dit boek want het is zo mooi!

Voor kinderen vanaf 12 jaar die tegen een stootje kunnen, want het gaat ergens over. En ik vond het uiteindelijk ook hoopvol, hoe veerkrachtig kinderen kunnen zijn.

M13 zag het boek liggen en las de achterkant. “Dit lijkt me erg interessant mam”, zei ze. Dus ze gaat het ook lezen. Ik ben benieuwd hoe zij het ervaart, want zij is van na 9/11 en kent dat alleen van verhalen en tv naderhand. 

Boekinformatie

Titel: 9/11

Auteur: Alan Gratz

Oorspronkelijke titel: Ground Zero

Vertaler: Carla Hazewindus

ISBN: 9789020654721

Uitgever: Kluitman

Verschijningsdatum: 13 augustus 2021

Aantal pagina’s: 304

Prijs: € 15,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten