vrijdag 21 januari 2022

Annet Schaap - De meisjes

Kinderboekenweekaankoop! Dat wist ik zodra ik dit boekje zag binnenkomen in de winkel. Gelukkig was het kort na verschijnen al Kinderboekenweek, dus ik hoefde niet heel lang te wachten. 

Het verhaal

Een schone slaapster die niet meer ontwaakt, een kikker die maar geen prins wordt, een meisje dat een monster is: Annet Schaap bewerkte zeven bekende sprookjes, vijf van de gebroeders Grimm en twee van Charles Perrault, tot verrassende vertellingen over zeven meisjes met allemaal hun eigen dromen en verlangens, meisjes die niet langer sprookjesfiguren zijn maar mensen van vlees en bloed.

De schrijver

Met Lampje debuteert Annet Schaap (1965) als schrijver. De succesvolle illustrator heeft sinds 1991 250 kinderboeken voorzien van tekeningen, maar aan het schrijven van een kinderboek waagde ze zich nog niet. Tot ze op reis in Amerika een eenzame, grijze vuurtoren zag waarbij ze wel een kinderboek moest maken. Annet Schaap wilde altijd al tekenaar worden, of schrijver, of ontdekkingsreizigster. Ze studeerde aan twee kunstacademies en een schrijversschool. Haar boek Lampje is bekroond met de Gouden Griffel, de Woutertje Pieterse Prijs en de Nienke van Hichtum-prijs. In 2019 verscheen haar boek De boom met het oor met de illustraties van Philip Hopman. (Dat boek las ik ook en ik schreef er dit stukje over.) 

Mening

Dit boekje kocht ik al in de Kinderboekenweek, maar ik kwam er steeds niet toe het op te pakken. Tot nu. En wat ben ik daar blij mee. De zeven sprookjes zijn allemaal in een hedendaags jasje gestoken en toch herkenbaar. Heerlijk eigenwijs zijn de meisjes in deze sprookjes. Ze komen heel goed voor zichzelf op en dat is erg verfrissend. Sommige sprookjes haal je er onmiddellijk uit, andere kende ik minder goed en daar moest ik even over nadenken. Maar uiteindelijk wijst het zich allemaal vanzelf.

Origineel dit! En ook mooie illustraties erbij. Het mooist vind ik de illustratie onder de stofkaft op het harde omslag van het boek. Gewoon, omdat je die eigenlijk niet verwacht.

Een aanrader voor iedereen die van sprookjes houdt. Ik zou het alleen niet voor al te jonge kinderen kiezen, want daar zijn ze erg realistisch voor geschreven. (En de gewone sprookjes zijn eigenlijk al eng voor kleine kinderen als je er over nadenkt wat er allemaal gebeurt.) 

Boekinformatie

Titel: De meisjes

Auteur: Annet Schaap

ISBN: 9789045126692

Uitgever: E.M. Querido

Verschijningsdatum: 7 september 2021

Aantal pagina’s: 248

Prijs: € 14,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten