dinsdag 11 januari 2022

Liane Moriarty - Appels vallen niet

 Een van de boeken die ik mee nam tijdens de Sneak Peak bij de WPG (weet je nog? ik schreef er dit over) was een leesexemplaar van Appels vallen niet. De eerdere boeken van Liane Moriarty las ik allemaal met veel plezier, dus ik was erg benieuwd naar dit boek. Het duurde even (en er kwamen 2 boeken van hebban tussendoor), maar eindelijk las ik het. Hoera! 

Het verhaal

Zo op het eerste oog zijn de Delaneys een gezin om jaloers op te zijn. De voormalige tennisleraren Joy en Stan winnen nog altijd elk toernooi waaraan ze meedoen, en nu ze hun familiebedrijf verkocht hebben, is er alle tijd om te leren ‘ontspannen’. Hun vier volwassen kinderen hebben ieder hun eigen drukke leven, en hoewel het de vraag is of zij daar alles uit halen, wordt dit nooit hardop gezegd. Maar dan verdwijnt Joy Delaney. En de kinderen bekijken het huwelijk van hun ouders en hun eigen verleden met nieuwe, geschrokken ogen. Heeft haar verdwijning misschien te maken met die mysterieuze logee, een jaar geleden? Was alles wel zo’n rozengeur en maneschijn in huize Delaney…? 

De schrijver

Liane Moriarty woont in Sydney met haar gezin. Ze brak door met haar vijfde roman, Het geheim van mijn man, die binnen twee weken op #1 stond in Amerika en daar langer dan een jaar in de bestsellerlijst bleef staan. Wereldwijd zijn er inmiddels ruim 2,5 miljoen exemplaren verkocht en de vertaling verschijnt in meer dan 36 landen. De twee romans die ze hierna schreef, Grote kleine leugens (verfilmd door HBO) en Bijna echt gebeurd, kwamen direct in de bestsellerlijst terecht. 

Mening

Nou zeker hoera voor dit boek! Heerlijk is het weer. En ik heb niks met tennis, toch was het leuk. Het verhaal speelt in het nu (met een lichte invloed van Corona) en in september en oktober ervoor. Door deze wisseling in tijd houdt het boek zijn vaart in de soms uitgebreiden vertelstijl van Moriarty (die ik altijd kan waarderen). In het nu wordt Joy, moeder Delaney, vermist en haar man Stan en haar kinderen weten allemaal niet zo goed wat ze moeten en willen denken. Je leert van de kinderen de verschillende achtergronden kennen en komt te weten waar ze doorheen (zijn ge)gaan. Door het verleden leer je ook Joy en Stan kennen en de logee, waarvan niemand lijkt te weten wie het is.

Het boek is geen thriller, ondanks de verdwijning van Joy. Het is eigenlijk gewoon een familieroman waar je de gezinsleden leert kennen en de kijk van de kinderen op het huwelijk van hun ouders en hun onderlinge banden leest. Heerlijk! Sommige dingen zijn heel herkenbaar. Zo heeft Brooke een favoriete parkeerplaats op het parkeerterrein. (Is dat voor meer mensen herkenbaar, of alleen voor mij?)

Ik vond het leuk dat je dus echt heel lang niet weet hoe het met de verdwijning van Joy is gegaan, zonder dat daar echt haast mee gemaakt wordt om het op te lossen. De agenten komen wel af en toe in het boek naar voren, maar de reacties van de familieleden zijn het belangrijkste in het boek. En daar hou ik dus wel van, dat psychologische. Al zou ik dit niet echt een psychologische roman noemen trouwens. Geen idee hoe dan wel, misschien een feelgood met een randje? Anyway, het was weer een fijne Moriarty! 

Boekinformatie

Titel: Appels vallen niet

Auteur: Liane Moriarty

Oorspronkelijke titel: Apples never fall

Vertaler: Anna Livestro

ISBN: 9789400514447

Uitgever: A.W.Bruna

Verschijningsdatum: 3 november 2021

Aantal pagina’s: 560

Prijs: € 22,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten