vrijdag 1 april 2022

Ik luisterde in maart: Janke Reitsma

Eh, ik luisterde eigenlijk bijna niks en maart. Ik heb veel gewerkt en dan blijft er minder tijd over om te wandelen. En eerlijk gezegd had ik door de oorlog van Rusland in Oekraïne begin maart ook helemaal nergens zin in, mijn hoofd was te vol daarmee. Dus deze maand luisterde ik maar 1 boek, maar dat was wel een heel mooi boek.



Janke Reitsma - Niets ontgaat ons

Het verhaal: Niets ontgaat ons van Janke Reitsma is een overrompelend gezinsdrama dat zich afspeelt aan de waddenkust. Koen leidt samen met zijn ouders een geïsoleerd bestaan. Als zijn moeder zwanger raakt en met haar medicijnen stopt, keren haar psychische klachten terug. Aukje wordt geboren met een ernstige chromosoomafwijking, waardoor ze niet lang te leven heeft. Terwijl zijn vader op de achtergrond raakt, besluit Koen de zorg voor zijn zusje op zich te nemen. Een verantwoordelijkheid die zo ver voert dat hij besluit Aukje naar het wad te brengen, de plek die hij als het paradijs op aarde beschouwt en waarvan hij vindt dat ze die één keer moet zien.

Mening: wat een mooi boek! Hartverscheurend. Koen is een jaar of 13 en een eenling. Dat komt vooral door de thuis situatie, ze wonen nogal afgelegen en beide ouders hebben zo hun eigen problemen, waardoor Koen en voor zijn gevoel alleen voor staat. Dat gevoel komt zo duidelijk naar voren steeds. Omdat niemand voor zijn zusje Aukje zorgt (en ook geen oog heeft voor hem), doet Koen dat zo goed als hij kan. Koen heeft één vriendin op school. Ook een beetje een eenling die verder weg woont, want ze zitten samen in de bus naar school. Zij is een mooie steun voor hem.

Je beleeft het verhaal door zijn ogen. Je voelt de wanhoop in alles wat hij doet. Het boek is echt prachtig, ondanks het trieste verhaal. Want eigenlijk ontgaat iedereen alles en dobbert het gezin los van elkaar rond in de Waddenzee lijkt het. Aanrader!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten