vrijdag 8 april 2022

Steven van Belleghem - De upgrade

 Ook dit jaar mocht ik een aantal boeken lezen van de longlist van de hebban-thrillerprijs. Ik kreeg 4 willekeurige boeken van de longlist toegewezen om te lezen. Van de 15 genomineerde boeken had ik er 5 al gelezen. En van de longlist had ik wel zo mijn voorkeur van boeken die ik nog zou willen lezen. Maar het werden er 2 die ik al had gelezen en 2 die ik niet zou hebben gekozen. Wat op zich dus wel leuk is, want buiten mijn comfortzone lezen is helemaal zo gek nog niet. Soms… 

Het verhaal

Vier jaar na haar ontslag bij X-COM leidt Romy Bell een internationale organisatie die toeziet op het ethische kader bij medische ontwikkelingen. Dankzij de indrukwekkende technologische evolutie zijn baby’s op maat allang geen uitzondering meer. Maar bij een undercoveroperatie in een DNA-lab in Londen ontdekken Romy en haar team iets anders: virussen op maat. Voor wie zijn deze virussen bedoeld? Waarom worden ze gemaakt? En wie zit achter dat hele idee van een gepersonaliseerd virus? Wanneer in Parijs de eerste dode valt, moet Romy een strijd tegen de klok aangaan om het virus klein te krijgen en de onbekende doelwitten te beschermen. 

De schrijver

Steven Van Belleghem is ondernemer, professor marketing aan de Vlerick Business School en docent aan de London Business School. Hij schreef vijf managementboeken die internationale bestsellers zijn en is een wereldwijde autoriteit als spreker en inspirator om bedrijven te laten nadenken over de toekomst en de impact van technologie op het zakenleven en de maatschappij. En hij schreef Eternal, het boek dat vooraf gaat aan De Upgrade.

Mening

De laatste tijd las ik om de een of andere reden meer boeken die in de toekomst spelen en speculatief zijn. En eigenlijk is dat helemaal niet zo mijn ding. Dus toen ik dit boek toegewezen kreeg, zag ik ook hier een beetje tegenop. Maar goed, lezen buiten de normale kaders is ook goed, dus ik begon volg goede moet. Ik las het e-book. Normaal lees ik liever van papier, maar in dit geval was ik blij met een digitale versie, want nu zag ik niet de hele dag de voorkant van het boek. Een hoofd, een DNA-streng en een spuit. En dat was het enge aan het boek, die spuit. Gelukkig viel dat mee tijdens het lezen. En ik werd aangenaam verrast door dit boek! Ik had het echt in no-time uit, wilde er niet in stoppen omdat ik gewoon moest weten hoe het verder ging.

In eerste instantie schrok de inhoudsopgave me wel een beetje af. Allemaal Romeins-genummerde hoofdstukken met datum, tijd en plaats. En dat waren er veel! Tijdens het lezen is dat eigenlijk alleen maar fijn, veel vaart en je kunt makkelijk nog “even” een hoofdstukje (of 5) lezen.

In het begin is het even je weg zoeken in alle personages, maar die vallen vrij snel op hun plaats. Het verhaal speelt van 12 maart tot en met 23 maart (en 2 juni) 2045 in o.a. Londen, Parijs, Oslo en Aix en Provence.

 Het boek speelt in 2045 en de dagaanduidingen kloppen gewoon met de dagen zoals ze dan gaan vallen (dat heb ik even opgezocht). De toekomst is eigenlijk helemaal niet zo vervreemdend mer zelfrijdende auto’s, virtuele assistenten en koffierobots. En de verwijzing naar een oud liedje van het Songfestival in 2020 ofzo vond ik weg grappig (Voila, de Franse inzending van vorig jaar).

In hoofdstuk I maak je kennis met Sibley en Marshall Daniels, een stel dat bezig is met een kind krijgen en daarvoor zijn ze bij dokter Miller in het laboratorium van Reproductieve Geneeskunde en Genetische Modificatie. En vanuit daar gaat het verhaal van start.

En het gaat snel, er gebeurt echt enorm veel in korte tijd. Maar door de korte hoofdstukken en het heen en weer gaan tussen personages is dat eigenlijk prima te overzien. Het komt de spanning ten goede. 

Het boek is geschreven door een Vlaming, wat je soms een beetje merkt in de zinsopbouw als “dan nemen ze elkaars handen vast” en “komaan”, maar verder heeft dat geen invloed op de leeservaring.

Het boek is een vervolg op Eternal, wat ik niet heb gelezen, waar heel af en toe naar verwezen wordt. Je kunt de boeken kennelijk ook gewoon los lezen, want ik heb niet echt iets gemist qua achtergrond. Alles wat je van vroeger nodig had is goed en kort verwerkt in dit verhaal.

Ik vond dit boek een aangename verrassing. Ik ben echt blij dat ik het gelezen heb. Tegen de tijd dat dit blogje geplaatst wordt weten we of het boek de shortlist heeft gehaald. Ik heb het er wel voor genomineerd in ieder geval. Van de vier boeken die ik mocht lezen, was dit mijn nummer twee. 

Boekinformatie

Titel: De upgrade

Auteur: Steven Van Belleghem

ISBN: 9789022337943

Uitgever: Manteau

Verschijningsdatum: 21 oktober 2021

Aantal pagina’s: 360

Prijs: € 22,50

(Ik las het e-book)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten