vrijdag 22 april 2022

Jérôme Loubry - Verdoemd

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat mijn boek van 2021 Toevluchtsoord van Jérôme Loubry was. Het tweede boek dat ik las in januari en echt, er was niks beters. (Mocht je het gemist hebben, ik schreef er dit stukje over.) De verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen voor dit boek, waar ik al ruim een jaar op wacht. Ik mocht ook voor dit boek meedoen aan een leesclub van Thrillzone, dankjewel! 

Het verhaal

In een chique wijk in de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince wordt voor de tweede keer in een week een vermoord echtpaar aangetroffen. Hun verminkte lichamen liggen aan het voeteneinde van het bed. Alles wijst op een rituele moord. In Haïti, waar voodoo een officiële godsdienst is, berichten de kranten dan ook al snel over een voodoo-seriemoordenaar. Inspecteur Simon Bélage wil van die speculaties niets weten. In zijn ogen is voodoo puur bijgeloof en ligt het motief van de moorden eerder bij de kinderhandel en de corruptie die het land teisteren. Samen met zijn partner Manus en dochter Rachelle gaat hij op onderzoek uit. Hun zoektocht leidt naar een oud weeshuis dat de sinistere bijnaam ‘Het gelukkige graf’ draagt. Bélage duikt in het verleden van het allang gesloten weeshuis,en ontdekt meer dan hem lief is. Wat heeft zich al die jaren geleden tussen deze muren afgespeeld? En hoeveel mensen zullen daar nu nog de prijs voor moeten betalen? 

De schrijver

Jérôme Loubry debuteerde in 2018 met Le douzième chapitre. Inmiddels heeft hij verscheidene thrillerprijzen op zijn naam staan en verschijnt zijn werk in elf landen. Van zijn thriller Toevluchtsoord zijn de tv-rechten inmiddels verkocht. 

Mening

Ik durfde bijna niet te beginnen met lezen in dit boek. Ik was zo bang dat het tegen zou vallen. Dus ik begon met de achterflap en daarna de echte flap aan de voorkant. En toen was het al helemaal leuk! Want ik sta dus met een quote op die flap! Hoera! Nadat ik van dat heuglijke nieuws was bekomen, begon ik dan toch maar echt in het boek. En meteen zat ik er midden in, wederom blijdschap, want dat was waar ik op hoopte. 

In Haïti worden redelijk snel achter elkaar rijke blanke mensen vermoord aangetroffen. Ze lijken ritueel te zijn vermoord en de link met voodoo wordt snel gelegd, al wil inspecteur Bélage daar niet in mee gaan. Hij vindt dat maar bijgeloof en denkt aan de corruptie en kinderhandel als belangrijkste oorzaak. Ondertussen speelt er ook een verhaal in Parijs, waar de ouders van Méline zich op de een of andere manier niet helemaal veilig voelen en waar schoonzoon Vincent niet de vinger op kan leggen. Op zoek naar wat er is gebeurd stuit Bélage op een weeshuis dat al 20 jaar leeg staat. Wat is de link?

Het verhaal wordt voor het grootste gedeelte vanuit de derde persoon geschreven, steeds met een andere invalshoek. De ene keer ben je in Parijs in 2005, de andere keer in Haïti in 2009, dan weer in Parijs in 2007 en weer in Haïti in 1984. De delen van de ik-persoon worden snel duidelijk. Soms is er ineens een sin van een alwetende verteller, maar die stoort niet. Die draagt eigenlijk alleen maar bij aan de spanning.

Het boek is verdeeld in 4 delen, en eigenlijk zijn de titels van die delen het uitgangspunt waar je informatie van en over krijgt. Van Simon Bélage, de rechercheur op Haïti; Het Gelukkige Graf, het weeshuis; De mambo, de voordoopriesteres; en Eurydice in de onderwereld.

Ik heb weer veel aantekeningen gemaakt, maar die ga ik allemaal niet gebruiken hier. Omdat ik gewoon niet iets wil verklappen dat het plot weg kan geven. Net als bij het vorige boek is het advies: lees dit boek!

Ook in dit boek speelt een muziekstuk een belangrijke rol. Dit keer gaat het om “J’ai perdu mon Eurydice” gezongen door Maria Callas.

Door de verspringende hoofdstukken in plaats en tijd zit er veel vaart in het boek en krijg je steeds brokjes informatie. Er gebeurt veel, maar alles leidt tot een waanzinnig einde. Minder mind-blowing dan bij Toevluchtsoord, maar ook dit boek heeft me naderhand nog flink bezig gehouden.

Boekinformatie

Titel: Verdoemd

Auteur: Jérôme Loubry

Oorspronkelijke titel: De Soleil et de Sang

Vertaler: Saskia Taggenbrock

ISBN: 9789022594469

Uitgever: Boekerij

Verschijningsdatum: 18 maart 2022

Aantal pagina’s: 304

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten