maandag 16 mei 2011

Ding 15: ontdekje plekje

Ontdekje plekje met streetview en Google maps
Dit ding is niet nieuw voor mij. Ik heb het af en toe al gebruikt en vind het reuze grappig. De theorie heb ik gelezen, paar linkjes bekeken maar daarna ben ik snel gaan spelen met beide toepassingen.

Streetview
Op Streetview even mijn huis opgezocht. En dat is niet goed te vinden, want wij wonen aan het pad waar geen auto's kunnen komen. Het is in ieder geval een oude foto, want ons achterbuurmeisje wordt deze week 2 en is op de foto net geboren :-). De foto is op een woensdag gemaakt, want er staan nog groenbakken buiten :-) De oude buurvrouw woonde er nog, want de eierdopjesverzameling staat nog voor het raam. En tja, ons huis staat verscholen achter de struiken en bomen van de buren.

Google Maps
Ik heb de route naar ons vakantiepark in Denemarken opgezocht. En ik zie dat we in 19 stappen daar zijn en daarvan zijn we bij stap 10 al in Duitsland, 4 stappen verder in Denemarken en nog 5 stappen verder zijn we op locatie. En de eerste 5 stappen zijn om vanuit ons huis op de snelweg te komen. Geweldig! Nou, we hoeven geen kaart te kopen dus, we printen dit gewoon even uit. Jammer dat het wel 7 uur en 8 minuten rijden is, en dat de brandstofkosten € 106,64 zijn. Dat houdt in dat we in de 14 stappen die we verder dan 5 minuten van huis zijn wel 3 keer minimaal moeten stoppen en dat we ook een tankstation moeten zoeken onderweg.
Overigens geweldig dat er 3 routes te nemen zijn, waarvan het verschil in Nederland zit, en de langzaamste route is 24 minuten langer dan de snelste. Ik vind het ook briljant dat er van de hele route foto's zijn, zodat je herkenningspunten alvast kunt opslaan zodat je weet waar je af moet enzo. (Op deze manier heb ik ook ooit door Leiden gereden, super handig!)

Voor de bieb
Tja, alle locaties met foto is natuurlijk een goed plan. Dat moeten we op de site zetten natuurlijk. En dan met een googlemaps link waardoor je de route vanuit huis kunt voorbereiden.
Het lijkt me zeker voor lezingen en andere activiteiten heel handig voor mensen die van buiten het Westland komen.

Andere leuke dingen die je zou kunnen doen als er iemand tijd over heeft:
- een kaart maken van boeken die in het Westland spelen en dan de locaties markeren
- een kaart maken van Westlandse schrijvers
- een kaart met gewoon uit alle boeken locaties, in Nederland of in Europa. (Dit lijkt me een leuk ding voor mijn man om te doen, die houdt wel van dit soort dingen. Hij doet dat alleen met voetbalstadions en wil dat vast niet voor boeken gaan doen...)

4 opmerkingen:

  1. Waarom zou je man het doen en niet iedereen die er in geïnteresseerd in is? Samenwerken met je gebruikers (waar ook ter wereld) levert zoveel meer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan ook natuurlijk. Maar in dit geval (omdat het toch mijn blog is heb ik het lekker op mezelf betrokken :-P) is het in ieder geval zo dat ik het zelf niet ga doen... Mocht ik nou in een gat vallen na afloop van 23dingen dan zal ik mijn standpunt heroverwegen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is inderdaad wel een spannend idee van je. Of bedoel je niet dat je overal op de wereldkaart☺ waar een boek zich heeft afgespeeld een pop-upje komt met de titel van het boek?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Martijntje,
    Ja, daar gaat het inderdaad over, lijkt me ook erg leuk. Maarja, tijd he...

    BeantwoordenVerwijderen