zondag 8 mei 2011

Ding 14: Instant messaging

Mijn voornemen om tijdens de 23dingen-vakantie iedere week 1 ding te doen is niet helemaal/helemaal niet gelukt. Het was gewoon veel te mooi weer de afgelopen tijd. En het feit dat je niet hóéft te werken zorgt er eigenlijk ook voor dat ik het niet doe. Deadlines zijn zo af en toe wel noodzakelijk.

lijkt me duidelijk

Nu dus toch maar even gekeken naar de komende dingen, en ding 14 is chatten! Nou, dat heb ik al veel gedaan dus dit hoef ik niet meer te leren. Ik chatte een jaar of 6 geleden zeer regelmatig met vrienden (aan de andere kant van t land of aan de andere kant van de wereld) via MSN Messenger. En toen kwam hyves in mijn leven en verdween het chatten naar de achtergrond. Hoewel je ook bij hyves kunt chatten, kwekken heette dat (geen idee of dat nu nog zo heet) en dat deed ik ook nog wel. Inmiddels zijn er nogal wat dingen veranderd in mijn leven waardoor ik geen tijd meer heb om oeverloos te chatten gedurende de dag. Dus, exit chat eigenlijk. 
Geheel toevallig heb ik de afgelopen week weer eens gechat met een vriend die nu in Washington woont. En ik merkte meteen weer waarom het zo leuk is, het directe contact (ook al is het via een computer, je krijgt toch direct reactie). Bij facebook kun je ook chatten overigens, en twitter en de @berichtjes is ook een soort van chat vind ik.
Skype heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar van mijn broertje heb ik wel gehoord hoe het werkt (met vertraging vaak, maar dat kan ook aan de computers hebben gelegen).

Maar goed, terug naar de opdracht!
De theorie heb ik min of meer gelezen. Een MSN account heb ik al, dus ik zal eens op zoek gaan naar collega's nu. Ik heb Elly gevonden en geïnviteerd. Weer op een ander emailadres overigens, dus dat schiet lekker op. Ik ga maar een chatvenstertje op mijn blog proberen te zetten :-), is misschien handiger voor de mededingers en voor mezelf!

Praktijk
En chat en de bieb: lijkt mij erg onpraktisch als er onverhoopt veel gebruik van gemaakt gaat worden. Dan ben je in plaats van met je eigenlijke werk. Maar als er geen gebruik van gemaakt gaat worden is het ook onpraktisch omdat je toch de hele tijd dat je online bent in de gaten moet houden of er iemand is die even wil kletsen (of een vraag wil stellen, want dat is eigenlijk wat je wilt natuurlijk). Ik heb niet echt de indruk dat mensen zeer intensief contact met de bibliotheek willen. Ze willen wel op de hoogte zijn, maar ik geloof niet dat ze zitten te wachten op interactie. Ik zelf zit ook niet te wachten op gesprekken met de bieb hier in mijn woonplaats, wél op informatie over activiteiten en zo.

Ik heb net bij Marjolijn gereageerd op haar blogje, staat ook weer vanalles in...
"Ik geloof best dat het leuk zou zijn om te chatten met de bieb, alleen denk ik niet dat er veel gebruik van gemaakt gaat worden. Als je het echt goed wilt doen moet je wel de hele tijd beschikbaar zijn tijdens jouw tijd en dat werkt volgens mij niet handig. Juist in de backoffice doe ik dingen die ik niet achter de balie kan doen omdat veel onderbrekingen daarbij niet handig zijn. Als je dan de chat moet bemannen zou dat ook bij de backoffice veel inbreuk op je werk zijn. (Ja Edo, ik weet dat dit dan ook werk is, maar je begrijpt wel wat ik bedoel ;-))
Gezien het aantal vragen bij Al@din en de opvolger ibi denk ik dat er weinig vraag zal zijn naar chatten met de bieb. Maar wellicht zouden we kunnen beginnen met een kwartiertje per dag?"

En eigenlijk is de hamvraag: wat vinden mensen chatten met de bieb? Kletsen of een soort Al@din met serieuze vragen. Wij gaan uit van het laatste, maar ik vrees dat het op het eerste neerkomt.

4 opmerkingen:

  1. Je kunt gedachten lezen, want je hebt me wel op het puntje van m'n stoel. Hoezo hebben mensen geen behoefte aan interactie met de bibliotheek en hoezo is een informatievraag per chat geen werk? Nogal boude uitspraken. Het sociale web draait om interactie, jouw werk draait om interactie, de bibliotheek draait om interactie. En of je nou een vraag beantwoord aan de balie, de telefoon, via Twitter, mail of de chat, dat mag geen verschil uitmaken. Het is een communicatiemiddel dat bij vele miljoenen dagelijks gemeengoed is, waarom moeten wij dat dan af doen als "niet serieus"? Als het bioj vele bedrijven gemeengoed is, waarom dan niet bij de bibliotheek? De informatieverstrekker bij uitstek. De enige reden om het niet doen zou een organisatorische kunnen zijn, omdat je het in de praktijk niet waar kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oké, ik weet niet echt 100% zeker of er geen behoefte is aan interactie met de bieb, maar ik heb wel echt mijn vraagtekens bij alle interactiviteit. Als mensen nu een vraag hebben stellen ze die via de website, en dan gaat het meestal om verlengen van boeken op tijden dat de bieb dicht is. Of om adreswijzigingen ofzo. Ik heb echt nog nooit een informatieve vraag via de mail binnen gekregen. Ook het aantal al@dinvragen was bedroevend. Maar goed, stel nou dat er toch heel veel mensen zitten te wachten om met de bieb te kunnen chatten. Dan gaat het nog ten koste van mijn werk dat ik normaal gesproken doe in de backoffice.
    Overigens zie ik een informatievraag via de chat ook wel als werk, alleen zie ik niet echt voor me dat mensen informatieve vragen gaan stellen via de chat. Daarnaast is het zo dat mensen aan de balie voorgaan op de telefoon, en die aan de telefoon op de chat.

    Ik heb eigenlijk 3 grote vragen bij het hele chatten met de bieb:
    1. wat wordt er gechat? is het alleen voor "serieuze" vragen, of ook voor de chat/klets. Serieuze vragen wil ik best beantwoorden, maar echt chatten lijkt me toch te veel niet bij werk horen.
    2. ben je 24/7 bereikbaar, of alleen tijdens openingstijden (die dan ook nog eens per vestiging verschillen, wat het ook lastig maakt)
    3. is er echt behoefte aan de mogelijkheid om te chatten met de bieb?
    (Ik zal die vraag eens stellen op hyves en twitter en dan de reacties afwachten.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 1. Wat doe je bij de balie? Alleen werkgerelateerde serieuze gesprekken?

    2. Internet is 24/7, maar ik denk dat dat niet realistisch is. Je kunt heel goed via bijv. Meebo aangeven of je offline bent. Je kunt het centraal organiseren. Desnoods met collega basisbibliotheken. Maar ik begrijp dat de bibliotheekorganisatie waarbij jij werkt klein is en het lastig is om een dergelijke dienstverlening vorm te geven. Wees realistisch en neem besluiten op basis van wat je waar kunt maken. Dat is het enige criterium na mijn mening.

    3. Ik denk dat het meer ligt aan wat mensen voor beeld hebben bij de bibliotheek. Als je zoiets nooit aanbiedt en mensen vragen er niet om, is dat dat een teken dat er geen vraag naar is, of is hebben ze zich er bij neergelegd dat dat niet bij de bibliotheek past/hoort. Practice what you preach!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1. Bij de balie voer ik met name werkgerelateerde gesprekken, maar inderdaad ook wel informatie uitwisselen over boeken. Maar een gesprek aan de balie kun je makkelijker stoppen dan een chat.

    2. Als we het gaan proberen moeten we inderdaad een soort rooster te maken. Ik denk dat we na deze cursus eens goed moeten gaan bedenken welke dingen we kunnen gebruiken voor de bieb en op welke manier. Daar ben ik nu voor mezelf natuurlijk al mee bezig, maar met anderen is handiger denken.

    3. Ik heb op hyves en op twitter gevraagd: Zou je willen chatten met de bieb? En zo ja, waarover?
    Er zijn meer dan 300 volgers op twitter en meer dan 250 op hyves. Ik heb welgeteld 1 reactie gehad: "Boeken?"
    We kunnen denk ik beter eerst bedenken of en hoe we zouden willen chatten en dan een pilot opstarten eventueel.

    BeantwoordenVerwijderen