maandag 14 januari 2019

Edwin Winkels - En ze deed het


Ik heb al eerder boeken van Edwin Winkels gelezen en die vond ik erg mooi. Dus toen ik hoorde dat hij weer een roman had geschreven belandde dat boek meteen op mijn "wil ik nog lezen"-lijstje. En in december kwam het er eindelijk van.

Het verhaal

Een zomeravond op de Parade, en het regent. Schuilend in de tent van de Levende Jukebox worden de dertigers Anoek en Dylan verliefd op elkaar. Ze verschillen nogal, en toch zijn ze voor elkaar gemaakt. Voor altijd. Maar voor altijd is niet voor eeuwig.Als Anoek na tien jaar huwelijk ernstig ziek wordt, houdt Dylan het voor gezien. Hij heeft echter niet gerekend op haar drastische antwoord, dat voor beiden vergaande gevolgen zal hebben.Wat volgt is een lange zoektocht naar genezing, verloren geluk en een nieuwe toekomst die hen onder andere op een mythisch strand aan de Middellandse Zee en een afgelegen plaats aan de voet van de Himalaya brengt.En ze deed het is het verhaal van een emotioneel slagveld waar de liefde de strijd aangaat met twijfels, bedrog, wraakzucht en de dood.
Het verhaal wordt in 4 periodes beschreven, van 16 jaar geleden tot nu. Dit maakt duidelijk hoe de liefde tussen Anoek en Dylan verandert in de loop van de tijd. Omdat er heel duidelijk wordt aangegeven welke periode aan bod komt, zijn de gaten in het verhaal ook verklaarbaar. Je weet niet alles, maar wel alles wat er toe doet.

De schrijver

Edwin Winkels (Utrecht, 1962) heeft vrijwel zijn hele werkzame leven in de journalistiek doorgebracht. Na het publiceren van enkele non-fictieboeken legt hij zich nu toe op het schrijven van romans
In 1988 emigreerde Winkels naar Spanje waar hij van 1991 tot 2012 verslaggever was van het dagblad El Periódico. Hij is correspondent van het AD en de NOS.  


Mening

Wat een mooi boek is dit zeg! Dylan (hij) en Anoek (zij) komen beiden aan het woord en vertellen ieder hun eigen verhaal. Eerst komt het verhaal mooi samen, maar daarna gaan de levens steeds verder uit elkaar lopen. Anoek vecht voor haar leven en neemt een radicale beslissing. Dylan zoekt zijn geluk elders en belandt met nieuwe vriendin en kind op een flatje in Amsterdam West. Uiteindelijk komen Dylan en Anoek toch weer in elkaars leven, al is dat op een andere manier dan gedacht. 
De locaties, in Griekenland en Nepal, worden mooi beschreven en ook zeer herkenbaar is het Balboaplein in Amsterdam dat genoemd wordt. Herkenbaar, omdat ik in de Marco Polostraat woonde toen ik in Amsterdam studeerde en regelmatig op dit plein kwam.
Ik wilde het boek in één ruk uitlezen en dat heb ik dan ook min of meer gedaan. En met een zucht weggelegd toen het uit was. Een aanrader!

De andere boeken van Edwin Winkels die ik las zijn Het oog van de orkaan en Haar laatste vlucht, ook beiden mooie boeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten