vrijdag 18 januari 2019

Nathalie Pagie - IJsengel


Eerste NS Publieksprijs Winnaars Aankoop is een succes!


Er is een nieuwe thriller van Nathalie Pagie verschenen. Ik las al haar eerdere boeken met veel plezier dus ook dit boek wil ik gaan lezen. En aangezien ik boekenbonnen heb, heb ik dit boek zelf gekocht. Het is het eerste boek dat ik kocht van de prijs die ik won als lid van de winnende leesclub, Perron 9, van de NS Publieksprijs 2018. En wat een goed boek bleek mijn eerste aankoop! 


Het verhaal

De brute ontvoering van mediamagnaat Berndt Müller zet heel Zweden op zijn kop. Zijn vrouw en dochters zijn wanhopig en gaan, tegen het advies van de politie in, met de ontvoerders in gesprek. Maar wanneer ze het geëiste losgeld betalen, verandert er niets; Berndt blijft spoorloos.
Als blijkt dat de ontvoerders allen hun eigen redenen hebben voor het misdrijf, slaat de vlam in de pan. Intussen ontdekt een klein meisje dat Berndt wordt vastgehouden op een onbewoond eiland voor de kust van Göteborg. Even lijkt zijn redding nabij, maar dan blijkt dat het meisje net zo gevangen zit als hij.
En dat tijdens de winter in Zweden, koud… ijskoud. 


Foto door Artstudio23.com
Van de facebookpagina van de auteur

De schrijver

Nathalie Pagie (1974) debuteerde in 2013 met De toneelclub. Na haar tweede thriller De campus begon ze een serie met het journalistenduo Tara en Diego als vaste hoofdpersonen. Paradijsvogels, Casa Familia en Rio Grande werden grote bestsellers en met Casa Familia won ze in 2017 de Thrillzone Award voor Beste Nederlandse Thriller. Nathalie woont met haar gezin in Breda.

 

Extra vermelding! 

Nog even een aparte opmerking over de omslag van het boek. Dat was echt een hoera-moment toen ik het boek uit had, want het past echt precies bij het verhaal. De ijsengel staat erop, in haar spijkerjasje en met rood rokje! Hoe fijn is het om een juiste foto te zien die echt helemaal klopt met het verhaal. Daar kan ik heel blij van worden 😊


Mening

Nathalie Pagie maakt mijn verwachtingen waar. Het boek leest als een trein en je voelt de spanning van de achterblijvers, maar ook die van de ontvoerders. En natuurlijk leef je mee met Svenja, die zo hoopt dat haar moeder snel terug komt van het boodschappen doen. 
Je leest vanuit verschillende perspectieven, waardoor je van alle kanten betrokken raakt bij het verhaal. Markus (een van de ontvoerders), Berndt (de ontvoerde) en Svenja (het kleine meisje op het eiland) geven een beeld van hun leefwereld. Allemaal staan ze, zonder dat ze allemaal echt weten, in verband met elkaar. De andere ontvoerders, het gezin van Berndt en de familie van Svenja krijgen ook een beetje vorm, maar minder dan de hoofdpersonen.
En dan de setting... Zweden, ik moet er maar eens naar toe. Kijken of ik de locaties van het boek kan vinden in Göteborg. Alleen niet in de winter, dat lijkt me echt te koud.

Ik vond dit boek het beste dat Pagie tot nu toe heeft geschreven. Echt een aanrader. Koop het in de boekwinkel of leen het in de bibliotheek, maar vooral lees het!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten