woensdag 30 januari 2019

Ursula Poznanski - Vijf

Sinds anderhalf jaar heb ik, naast lezen, een andere hobby waar ik graag veel tijd in steek: Geocaching. Dat is schatzoeken met een GPS, al doet deze zeer kort door de bocht beschrijving absoluut geen recht aan de werkelijkheid. Want het is zo veel meer dan alleen schatzoeken. Voor mij is het vooral lekker buiten zijn en een heerlijk leeg hoofd krijgen. Want als ik aan het cachen ben, ben ik daar mee bezig en staat mijn hoofd verder even stil. Precies wat er ook gebeurt als ik lees.
Op een Facebookgroep voor Geocachers hoorde ik van dit boek. Dat het zo goed zou zijn. Hmm, klinkt goed! Dus ik heb het boek meteen gereserveerd bij Bibliotheek Westland. Het was snel binnen dus ik kon vrij snel beginnen. En de mede geocachers hadden gelijk hoor, wat een goed boek!



 Het verhaal

In de vroege ochtendmist wordt in een weiland het lichaam van een vrouw gevonden. Ze is vermoord, en op haar voetzolen zijn coördinaten getatoeëerd. Bij die aangegeven plek wordt een andere macabere vondst gedaan: een in plastic verpakte hand en een raadsel met nieuwe coördinaten.

Rechercheur Beatrice Kaspary en haar collega Florin Wenninger krijgen de opdracht op zoek te gaan naar de moordenaar, maar kunnen slechts het door de dader uitgezette spoor volgen. Dan worden ook de door hen verhoorde getuigen vermoord, en lijkt de cirkel zich te sluiten. Wie volgt wie, en waarom?
Het wordt een race tegen de klok, met uiterst moeilijke opgaven voor Kaspary en haar collega's. Zeker vanwege haar leidinggevende die onder druk van de pers snel resultaten wil zien.




De schrijver


foto: Martin Vukovits
Ursula Poznanski (Wenen, 1968) volgde een groot aantal studies, van Japanologie tot theaterwetenschap. Eerder publiceerde ze enkele jeugdboeken. Vijf is haar eerste thriller voor volwassenen. Inmiddels is ook Blind verleden verschenen. De tweede Thriller met Kaspary en Wenninger in de hoofdrol.

 Mening


Wat een goed boek is dit! Vanaf de eerste bladzijde word je meegesleurd het verhaal in. Ik ben natuurlijk niet helemaal objectief, want het was al een pluspunt dat het over geocaching ging. Maar ook als ik geocaching niet had gekend, had ik dit boek verslonden. Door de snelle manier van schrijven, de spannende (macabere) vondsten en vooral de speurtocht naar de afloop. Het is een race tegen de klok. Beatrice Kaspary is de echte hoofdfiguur in dit boek en wordt goed uitgewerkt. Florin, Achim en de kinderen spelen ook een rol, maar die worden minder uitgewerkt. Voor het verhaal is dat geen probleem. 

Je krijgt ook veel informatie over Geocaching, herkenbaar voor degenen die al cachen en goed voor degenen die dat nog niet doen. Al heb ik gelukkig nog nooit zulke vreemde dingen gevonden in caches.
Als je gewoon een spannend boek wilt lezen dan kun je dit boek met gemak pakken. Dol op psychologische thrillers? Ook dan is dit boek een aanrader. Ik heb het vervolg al klaar liggen om te lezen, want ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het verder gaat met Beatrice en Florin.


En, nog even ter informatie, de meeste geocachers zijn echt super aardig. En Geocaching blijkt echt een hele verslavende hobby te zijn. Het brengt je naar plekken die je anders waarschijnlijk nooit had ontdekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten