dinsdag 12 februari 2019

Lucinda Riley - Maan


Verhaal


Na de dood van haar vader vertrekt Tiggy D’Aplièse naar de afgelegen bossen van Schotland om daar te doen wat ze het liefste doet: werken met dieren. Ze komt terecht op het landgoed van de intrigerende maar moeilijk te doorgronden Charlie Kinnaird.

Daar leert Tiggy de oude gitano Chilly kennen, die haar vertelt dat ze een speciale gave heeft en haar naar het Spaanse Granada stuurt om daar het spoor van de zigeunergemeenschap van Sacromonte te volgen. Langzaamaan ontrafelt Tiggy haar exotische maar gecompliceerde verleden. Tegelijkertijd krijgt ze kans haar eigen bijzondere gave verder te ontwikkelen. Maar wanneer het lot een onverwachte wending neemt, zal ze moeten beslissen of ze in Granada blijft, of teruggaat naar Kinnaird en Charlie…

Maan is het vijfde deel in de serie van De Zeven Zussen.



Schrijver


Lucinda Riley werd geboren in Ierland en woont afwisselend in Engeland en Zuid-Frankrijk. Haar jeugd bracht zij deels door in Bangkok en deels in Ierland. Ze haalt veel van de inspiratie voor haar boeken uit de plaatsen waar ze woont en gewoond heeft. Naast de hitserie over de zeven zussen publiceert Riley ook nog steeds losstaande boeken, o.a. De nachtroos en De lavendeltuin.



Mening


Ook dit vijfde deel van De Zeven Zussen is weer een mooi boek. De een vindt het een veredelde boeketreeks, de ander loopt er mee weg. Ik ben de ander dus.

Ieder deel blijft me verrassen en vooral ook een hoop dingen leren. In dit geval over de gitana’s (Spaanse zigeuners) en het leven in Granada en dan met name in Sacromonte. De sfeer deed me denken aan Cordoba, waar ik ooit flamenco-avonden in de souk bezocht tijdens een vakantie. Ik had nog nooit van Sacromonte gehoord, maar ben nu erg nieuwsgierig naar hoe het er in het echt uit ziet en is. Een vakantie naar Granada staat nu weer hoger op mijn lijstje.

Het verhaal van de voorouders van Tiggy vond ik indrukwekkend. Het harde leven voor de gitana’s, de Tweede Wereldoorlog en hoe dat hun leven beïnvloedt. Door de verschillende gedeeltes in het boek is het steeds goed duidelijk in welke tijd je bent. Mooi ook weer hoe het heden en het verleden met elkaar verweven zijn. Het verhaal in het heden sprak mij wat minder aan, misschien was het iets te voorspelbaar.

Al met al is het toch weer een aanrader en kijk ik al weer uit naar het volgende boek. Helaas moeten we daar nog even op wachten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten