vrijdag 15 november 2019

Week van het kookboek, tijd voor een recept!

Omdat het van 8 tot en met 17 november de Week van het kookboek is, lijkt het me leuk om een recept te plaatsen om aan te haken bij deze week.
De week is natuurlijk geopend met de bekendmaking van het Gouden Kookboek (het beste oorspronkelijk Nederlandse kookboek van het afgelopen jaar) en dat werd  Indorock van Vanja van Leesden, over de Indonesische keuken op een uitdagende en eigenzinnige manier.

Omdat ik sinds kort koolhydraat-arm moet eten, en toch steeds maaltijden zoek die de anderen hier in huis ook lekker vinden, deel ik met jullie een recept dat we hebben ontdekt en dat (met hier en daar wat aanpassingen) iedereen erg lekker vindt. Het is een recept uit het boek Grip op koolhydraten (dagmenu's, richtlijnen en recepten) van Yvonne Lemmers wat ik van mijn prijzengeld van de NS Publieksprijs kocht laatst. Vanwege het succes staat het inmiddels ook in mijn eigen receptenboek. Daar komt 'ie:

Snijbonen met spek en champignons

Ingrediƫnten:

- 600 gram snijbonen
- 250 gram champignons
- 4 bosuitjes
- 200 gram spekjes
- eventueel olie om te bakken

Zo maak je het:

- Was de snijbonen en verwijder de draden.
- Snijd de bonen in stukjes van circa 2 centimeter.
- Kook de snijbonen in ongeveer 10 minuten beetgaar.
- Maak ondertussen de champignons schoon en snijd ze in plakjes.
- Snijd de bosuitjes in smalle reepjes.
- Bak de spekjes in een wok (met dus eventueel de olie)
- Voeg (na enkele minuten) de champignons en de bosuitjes toe.
- Roerbak totdat de champignons gaar zijn.
- Voeg de gekookte snijbonen toe en warm alles even goed door.

Variatietips: 

Voor mensen die wel koolhydraten mogen kun je er rijst bij serveren.
En je kunt ook variƫren, gebruik eens kipfilet in plaats van spekjes, of sperziebonen, broccoli of spruiten in plaats van snijbonen.

met nog wat extra chanpignons omdat ik die zo lekker vind








Geen opmerkingen:

Een reactie posten