vrijdag 1 november 2019

Martin Michael Driessen - De heilige


Een van de eerdere boeken van Driessen, De pelikaan, las ik een aantal jaren geleden met veel plezier. Toen ik zag dat er op hebban een leesclub werd georganiseerd over dit boek, besloot ik me aan te melden. De voorkant trok me namelijk helemaal niet aan, maar ik was toch nieuwsgierig. En, hoera, ik werd uitgekozen om mee te doen met deze leesclub. Dus dit boek had ik anders echt nooit gelezen. Zo zie je maar hoe veel een omslag kan doen.

Het verhaal

Donatien wordt geboren in het jaar van de Franse Revolutie. Hunkerend naar roem en erkenning buit hij al zijn talenten uit in het opportunistische spel van het menselijk bestaan. Donatien vertelt zijn levensverhaal in de vorm van een hedonistische schelmenroman. Hij ontmoet tijdgenoten als Victor Hugo, helpt bij het opstellen van de Schaal van Beaufort en rondt Kaap Hoorn tijdens een krankzinnige expeditie; als struikrover wordt hij beroemd en berucht in de Vogezen. Hij
is zowel genezer als moordenaar, aanbeden door vrouwen en mannen.
Zijn compromisloze zoektocht naar geluk stelt niet alleen ons ethisch besef aan de orde maar ook de fluïde grenzen van onze identiteit: hij noemt zich nu eens Donatien, dan weer Donatienne, en ten slotte Dieudonné. Zelfs achter de tralies weet hij dankzij zijn charme en inventiviteit de zaken naar zijn hand te zetten.
Tot het einde moreel ontoerekeningsvatbaar zal hij de geschiedenis in gaan als de heilige Dieudonné van Metz.

De schrijver

Martin Michael Driessen (1954) is opera- en toneelregisseur, vertaler en schrijver. Hij debuteerde in 1999 met de roman Gars. In 2012 volgde Vader van God en in 2013 Een ware held, alle door de pers bejubeld en voor literaire prijzen genomineerd. Zijn werk is vertaald in het Engels, Italiaans, Duits, Hongaars en vele andere talen. In 2015 verscheen de omvangrijke roman Lizzie, geschreven in samenwerking met de dichteres Liesbeth Lagemaat.
In 2016 verscheen zijn verhalenbundel Rivieren, die op de shortlist van de Fintro Literatuurprijs stond en die de ECI-literatuurprijs én ECI-lezersprijs won. Met zijn roman De pelikaan stond hij op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2018. In oktober 2018 verscheen zijn verhalenbundel Mijn eerste moord en andere verhalen. En nu, in 2019, De heilige, een schelmenroman.

Mening

De verwachtingen waren hooggespannen, na het lezen van De Pelikaan, en die zijn waargemaakt. Wederom las ik een zeer vermakelijk boek! Donatien, de hoofdpersoon, vertelt zijn levensverhaal in dit boek en spreekt de lezer soms ook gewoon aan. Het leven van Donatien draait alleen om zichzelf en wie daarbij in de weg loopt, wordt gebruikt voor zijn eigen gewin. Het begint meteen op het slagveld, waar stervende soldaat Ewalt wordt achtergelaten zodat Donatien zijn geliefde kan inpikken. Vanuit Frankrijk (de Vogezen) trekt hij naar Duitsland, waar hij inderdaad een relatie krijgt met Lieselotte, de geliefde van de stervende soldaat. Alleen blijkt Ewalt toch niet gestorven en vlucht Donatien naar Zwitserland. Daar komt hij Sir Beaufort tegen, waarmee hij naar Engeland vertrekt en zijn aandeel levert in het ontwikkelen van de Schaal van Beaufort. Uiteindelijk gaat Donatien weer verder, wordt een gevreesde struikrover in de Vogezen en vlucht hals over kop naar Zuid Amerika. Waar het volgende avontuur wacht. Bij zijn terugkomst in Frankrijk wordt Donatien opgepakt voor zijn struikroverij en ter dood veroordeeld. In de gevangenis tovert Donatien zich om in Dieudonné en wordt, mede door zijn uiterlijk, een levende legende die mensen kan genezen. Uiteindelijk krijgt Dieudonné gratie, maar ook dat blijkt weer een avontuur. Zijn laatste.

Het personage Donatien is een profiteur eerste klas. Hij weet dat hij dingen fout doet (moorden is echt niet oké), maar hij wordt ertoe gedwongen door omstandigheden. Voor alles is wel een excuus. En alles wat Donatien doet doet hij voor zichzelf. Juist omdat het een typetje is, is het zo’n vermakelijk karakter. Alle overige mensen die voorkomen in het boek zijn eigenlijk ter illustratie, maar nodig voor Donatien om zijn verhaal te kunnen vertellen. De oude min Nanette komt een paar keer terug, Pater Humbert speelt een rol tijdens zijn gevangenschap en wat ik vooral leuk vond waren Sir Beaufort en Victor Hugo die Donatien ook kennen en daarmee zijn aanzien verhogen (bij mij).
Het boek bestaat uit 4 gedeeltes, waarin Donatien verschillende gedeeltes van zijn leven vertelt.
Het hele verhaal is erg vlot geschreven en trekt je zo het leven van Donatien in. Er zitten wel heel wat opzoekwoorden in het boek. Woorden waarvan je uit de context wel op kunt maken wat ze betekenen, maar waarvan ik de precieze betekenis niet wist (zwerk, furor, odalisk, jambe). Dus ik heb ook mijn woordenschat weer uitgebreid.
En wat ik persoonlijk ook erg leuk vond waren de plaatsen in Frankrijk waar Donatien zwerft, aan de westkust in Normandië bij Etretat en Dieppe en in het oosten van het land in Lotharingen en de Vogezen. Beide gebieden zijn bekend vanwege vakanties die we daar doorbrachten de afgelopen jaren.

Het stofomslag vind ik trouwens minder mooi, te donker. Maar qua sfeer past het eigenlijk wel bij het boek. Ik haal de stofomslag altijd meteen van het boek als ik begin met lezen, dat zit maar in de weg. Daardoor heb ik wel een eigen beeld van Donatien samengesteld, niet gebaseerd op het beeld op het boek. Voor mij van Donatien een soort Ted Neeley, Jesus van Jesus Christ Superstar, qua uiterlijk.

Eindoordeel: ja, toch, echt: lees dit boek! Het is echt super vermakelijk.

Boekinformatie

Titel: De heilige
Auteur: Martin Michael Driessen
ISBN: 9789028292215
Uitgever: Uitgeverij Van Oorschot
Verschijningsdatum: 13 september 2019
Aantal pagina’s: 238
Prijs: € 22,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten