dinsdag 26 november 2019

Eerste buikbandjes in de boekwinkel geschreven!

Tijdens mijn opleiding tot boekhandelaar (lang, lang geleden...) liep ik stage bij Boekhandel Blokker in Heemstede. Nu van Arno Koek (je weet wel, die een paar jaar geleden in het boekenpanel van DWDD zat) maar toen nog van Clemens Hoevenaars en Tosca Heyligers. Zij hadden een voorkeurplank in de winkel, waar ze boeken plaatsten die ze zelf heel goed vonden. Met een kort stukje erbij en de naam van de medewerker die het boek gelezen had.
Die voorkeurplank werkte als een tierelier, want zeg nou zelf: wat is er fijner dan weten dat iemand anders het boek ook mooi vond en om welke reden! Niks toch?

Na mijn studie aan de voormalig Frederik Muller Academie (toen heette het Boekhandel en Uitgeverij) ging ik twee dagen in de week bij Boekhandel Blokker werken en studeerde ik verder in Tilburg. In die tijd zette ik zelf ook regelmatig boeken op de voorkeurplank. Mijn allereerste boek dat ik er zelf op heb gezet is De Passievrucht van Karel Glastra van Loon, wát een goed boek was dat zeg! Dat durfde ik er wel op te zetten, daar was ik van overtuigd. En gelukkig velen met mij bleek achteraf.

Tijdens mijn jaren in de bibliotheek van Wassenaar heb ik daar de Leestips opgezet, hetzelfde idee als de voorkeurplank, alleen met een andere naam. En ook daar waren de Leestips een succes. Het leuke van die tips is dat mensen ineens gaan zien wie welke boeken leest. En als je steeds maar dezelfde naam tegenkomt van iemand die dezelfde boeken mooi vind, schept dat een band. En stap je makkelijker op diegene af om nog een leestip te vragen. En dat is nou wat het werken met boeken (en mensen) zo leuk maakt, die interactie. (En het bijvullen van de Stabilo-pennen, daar word ik ook erg blij van! Zoals eigenlijk van alles in de boekhandel.)

Nu ik een paar maanden bij Boekhandel De Kler werk, en ook regelmatig in Zoetermeer en Voorschoten te vinden ben, werd het wel weer eens tijd om buikbandjes met leestips te gaan schrijven. Een beetje spannend, maar wat was dat weer fijn om te doen!
Natuurlijk zijn het echt alleen boeken die ik zelf gelezen heb en die ik goed vond, anders kan ik geen leestip schrijven. En het zijn boeken waar ik blogjes over heb geschreven de laatste tijd, dus jullie kennen de boeken ook (als het goed is).

Dus in dit blogje zie je foto's van de boeken waar ik buikbandjes met leestips voor heb geschreven. Helemaal blij word ik daarvan. Dat er nog maar veel buikbandjes mogen volgen (want dan werk ik er nog steeds én lees ik goede boeken)!

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad erg leuk om te doen. En het werkt! Leuk om je blog te lezen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel! Ik ga binnenkort weer meer bandjes schrijven denk ik. Eerst nog even een paar hele goede boeken lezen!

    BeantwoordenVerwijderen