vrijdag 13 november 2020

John Ironmonger - De dag dat de walvis kwam

Dit boek heeft zo’n mooie voorkant dat ik het alleen daarom al wil lezen. Verder heb ik er niet over nagedacht... het ging gewoon mee naar huis. 

Het verhaal

Eerst spoelt er een jonge man op het strand aan. Dan een walvis. De 307 inwoners van het vissersdorpje St. Piran voelen meteen dat er iets vreemds te gebeuren staat. Maar niemand vermoedt hoe erg hun gemeenschap bedreigd wordt. De man, Joe Haak, gevlucht uit Londen, waarschuwt voor een dodelijk griepvirus. Maar zijn Joe’s angsten gegrond? Waarom is Joe de stad ontvlucht? En hoe zit het met de mysterieuze walvis? De dag dat de walvis kwam is een hartverwarmende roman die laat zien dat een gemeenschap een crisis kan overwinnen met solidariteit. 

De schrijver

John Ironmonger groeide op in Nairobi. Hij behaalde in Engeland zijn doctoraat in zoölogie en stapte daarna over op de IT-industrie. Daarnaast heeft hij altijd geschreven, het boek De dag dat de walvis kwam is zijn eerste boek dat in het Nederlands verschijnt.

Mening

Oef, dat was geen makkelijk boek zeg. Een beetje buiten mijn “comfort zone” kan ik wel zeggen. Maar ik heb het toch uitgelezen, want ergens bleef het toch trekken.

Waarom nou buiten mijn gebaande paden? Nou, het boek bestaat uit 3 delen, waarvan het eerste deel vooral veel gaat over handel in aandelen en short gaan. En dat begrijp ik dus niet, dat short gaan...Ik kon ook niet onthouden hoe het nou precies werkte, dus heb ik een post-it geplakt op de bladzijde waar dat in het kort werd uitgelegd en daar steeds weer gekeken als ik het weer vergeten was. Dat maakt het lezen een stuk ingewikkelder.

“Shortdealers waren de aasgieren onder de beleggers. [...] Ze leenden aandelen van makelaars en verkochten die geleende aandelen onmiddellijk. […] Wat ze altijd wilden, was dat se bedrijven het slecht zouden doen en dat de prijzen zouden dalen. […] Als de prijs eenmaal genoeg was gedaald (was het ooit genoeg?), kochten ze de aandelen terug tegen de nieuwe, lagere prijs, om die terug te geven aan de uitlenende broker en het verschil in hun zak te steken, het was een absurd eenvoudige manier om schandalig veel geld te verdienen.” (En echt, ik begrijp het nog steeds niet zo goed...) 

Maar buiten dat was het eigenlijk wel een interessant verhaal. En ook nog actueel, met een wereldwijde griep-pandemie die Joe Haak al zag aankomen, inclusief de mogelijke gevolgen. En het boek is geschreven in 21015, dus het had toen ook nog een soort voorspellende gave.

Naast hat handelsgebeuren, gaat het verhaal over het kleine dorpje St. Piran met 307 (en later 308) inwoners. De voor- en nadelen van het wonen in een klein dorpje komen mooi naar voren in het verhaal. En Joe Haak is een soort van verlosser tegen wil en dank. Hij doet alleen wat hij denkt dat goed is en wordt in korte tijd opgenomen in de hechte gemeenschap.

Het boek heeft een open einde, waardoor ik me natuurlijk weer af ga vragen hoe het met Joe verder zal gaan. Ik bedenk het er maar gewoon bij, want ik geloof niet dat er een vervolg op dit boek komt.

Uiteindelijk blijkt Joe’s baas in The City toch andere beweegredenen te hebben gehad dan Joe dacht, bij het maken van Cassie, het voorspellende computerprogramma voor de handel. Dat vond ik dan nog een leuke twist in het verhaal en maakt al de informatie over de handel en het short gaan ook echt wel nuttig voor het boek (ook al is dat duidelijk niet mijn ding.  

De walvis speelt een belangrijke rol in dit boek en is het startpunt van het verhaal. Maar ze komt steeds terug op verschillende belangrijke momenten. In het boek wordt veel gesproken over de leviathan als het over de walvis gaat. Een uitgestorven grote walvissoort uit de prehistorie. Daar heb ik na het lezen van dit boek nog maar wat informatie over opgezocht, omdat ik toch nieuwsgierig was.

Het gedeelte over de gemeenschap in St. Piran om te overleven vond ik mooi. Dus al met al ben ik blij dat ik dit boek gelezen heb, al zal het niet in mijn top 10 van dit jaar terecht komen.

Het verhaal wordt achteraf verteld en ieder jaar wordt het festival van de walvis gevierd. Je kunt niet goed opmaken wanneer alles speelt, maar het zou nu kunnen zijn. Wat het lastig lezen maakte vond ik eigenlijk dat er heen en weer gesprongen wordt in de tijd, zonder daar goede aanduidingen bij te krijgen. Je leest hoe het met Joe gaat in het dorp en ineens zit je weer op de 5e verdieping van het beursgebouw in Londen waar hij zit te handelen.

Er is via de uitgever een leesclubkit te downloaden met achtergrondinformatie en vragen bij het boek. Misschien als ik dit boek in een leesclub had gelezen, dat ik er dan meer uit had gehaald, maar die behoefte voel ik nu niet. Dat downloaden doe je hier.

Boekinformatie

Titel: De dag dat de walvis kwam

Auteur: John Ironmonger

ISBN: 9789056726850

Uitgever: Signatuur

Verschijningsdatum: 29 september 2020

Aantal pagina’s: 464

Prijs: € 24,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten