dinsdag 10 november 2020

Nathalie Pagie - Helsinki

Nathalie Pagie volg ik al sinds ze begon met schrijven. Ik heb met haar gestudeerd en kende dus haar naam. Dat vind ik altijd leuk, boeken lezen van mensen die ik ken (ook al is dat soms niet leuk als je ze goed kent, maar dat heb ik niet zo vaak, geen schrijvers in mijn directe omgeving) en waarvan ik niet wist dat ze schreven. Maar goed, ik vind dat Nathalie zich erg ontwikkeld heeft als schrijver en haar boeken worden steeds beter. Dus ook dit boek wilde ik zeker weer lezen!

Het verhaal

Elk jaar in oktober gebeurt het opnieuw. Als de dagen korter worden en de inwoners de warme veiligheid van hun huizen opzoeken, wordt ergens in de stad een lichaam gevonden – vermoord en gruwelijk verminkt. Politie en justitie houden de zaak stil, zij vrezen imagoschade voor Helsinki, juist nu steeds meer toeristen de weg naar de Finse hoofdstad weten te vinden. Rechercheur Talinn Ilves mijdt de stad sinds haar tweelingzus Reval er jaren geleden is verdwenen. Maar waar ze ook heen gaat, het verlies van Reval volgt haar overal. Na acht jaar besluit Talinn terug te keren naar haar geboortestad en een laatste poging te wagen om uit te vinden wat er met haar zusje is gebeurd. Haar timing had niet slechter kunnen zijn. Want als de nachten langer worden en de herfstkou in je botten kruipt, betekent dat maar één ding. Het is bijna oktober. 

Foto: Artstudio23

De schrijver

Nathalie Pagie (1974) debuteerde in 2013. Inmiddels heeft ze vele bestsellers op haar naam staan, waaronder de winterthrillers IJsengel en Noordkaap en de succesvolle Tara en Diego-serie. Ook is ze tweevoudig winnaar van de ThrillZone Award voor Beste Nederlandse Thriller. 

Mening 

Wat een spannend boek van Pagie is dit weer! Vol vaart en in 89 korte hoofdstukken wordt jacht op de metromoordenaar gemaakt. Een bestaand kunstwerk in de ondergrondse van Helsinki ‘De wortels van de stad’ is het uitgangspunt. De politie staat onder hoge druk om snel een dader op te pakken om het hippe Helsinki veilig te laten zijn voor alle toeristen (en burgers) en een speciale task-force wordt in het leven geroepen. Buiten alle consternatie om werkt nieuwkomer Talinn Ilves ook aan de zaak, alhoewel ze eigenlijk om een heel andere reden in Helsinki is gaan werken. Een hele tijd weet je als lezer niet hoe het zit, totdat het kwartje valt en je meegesleurd wordt in het oplossen van deze zaak. 

De grootste tijd volg je Talinn, maar er zijn ook fragmenten die door de moordenaar zijn geschreven. Die stukken herken je in het verhaal omdat ze cursief zin gedrukt, waardoor je als lezer meer weet. Je weet alleen lange tijd niet wie die moordenaar is. Naast Talinn, leer je ook de rest van het politiekorps een beetje kennen. Arvo, Joonas, Mikko, allemaal maken ze deel uit van een hecht team en allemaal hebben ze een achtergrond. Dat is fijn, want zo gaan de personages meer leven en zijn ze meer dan collega’s. Een van de opvallendste medepersonages is de archiefmedewerkster Kristina, zij speelt een grote rol al lijkt dat in eerste instantie vooral op de achtergrond te zijn.

Het kaartje voor in het boek met de plattegrond van Helsinki is zeker van toegevoegde waarde. Je kunt makkelijk dingen nazoeken en kijken waar bepaalde scenes zich afspelen. Dat vind ik zelf altijd wel fijn, in een stad die ik zelf niet ken. Daarnaast leerde ik dat Talinn, de hoofdstad van Estland, vroeger Reval heette.

Ik had dus lang niet door wie de moordenaar was, en volgens mij krijg je dat ook pas door als Talinn een bepaalde actie uitvoert. Die lijkt te toevallig, maar maakt het boek wel spannender. Goede actie dus!

Verder ga ik niets meer over het verhaal vertellen, bang dat ik iets weggeef... en daar is het te goed voor. Dus: lees dit boek! 

En ja, het kunstwerk de "Wortels van de stad" van Otto Karvonen bestaat dus echt en is dus ook echt in de metro van Helsinki te vinden.

                                  

Wil je meer lezen van Nathalie Pagie. Ik schreef over IJsengel dit stukje en over Noordkaap schreef ik dit. Ik las ook alle delen over Tara en Diego en schreef over De Trip dit.


Boekinformatie

Titel: Helsinki

Auteur: Nathalie Pagie

ISBN: 9789022589236

Uitgever: Boekerij

Verschijningsdatum: 13 oktober 2020

Aantal pagina’s: 368

Prijs: € 15,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten