maandag 20 september 2021

Op excursie naar: Boekhandel Gianotten Mutsaers in Tilburg

Als ik op vakantie ga, neem ik altijd te veel boeken mee om te lezen. En voordat de kinderen pubers waren, namen ook zij genoeg boeken mee. Nu niet meer natuurlijk. Met moeite namen T15 en M12 ieder een boek mee. T15 heeft er niet eens naar omgekeken, maar M12 had haar boek al na twee dagen uit. Probleem! Of nee, kans! Want ja, er moer een nieuw boek komen natuurlijk, zodat ze door kan lezen. En aangezien we op vakantie zijn is dat voor mij een kans om een nieuwe boekhandel te bekijken. 

Het werd Gianotten-Mutsaers in Tilburg. Op een nogal regenachtige maandagmiddag, waarop Tilburg niet heel erg sprankelde en we door de bouwput moesten zoeken naar de winkel. Maar toen we die eenmaal hadden gevonden waren we alle vier blij. Lekker neuzen tussen de boeken! 

Wat meteen opvalt is de carrousel midden in de winkel waar nieuwe boeken, leestips en boeken in de belangstelling op staan. En aan de achterkant vind je de kassa’s. Vanuit de kassa kun je volgens mij niet de ingang zien, wat mij wat bevreemde, maar het werkt kennelijk.


De boeken staan duidelijk per genre in de kasten en liggen erbij op tafels, in stapels, fijn! En de aanduidingen zijn niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels. Veel boekgerelateerde dingen zijn er ook, tassen, notitieboeken, van alles en (natuurlijk) tafeltjes waar je je koffie kunt drinken die je daar koopt.

De kinderen inspecteerden de jeugdafdeling en waren te spreken over de young-adult afdeling. Veel keus! De boeken voor kinderen van 12 tot 14 stonden apart. En fijn de jeugdboeken over de Tweede Wereldoorlog apart op een plank, dat vond ik een goede zet.


Er is ook een redelijk grote afdeling met Antiquariaat, helemaal achter in de winkel en duidelijk anders dan het gewone winkelaanbod. 

Opvallend vond ik de leestips van de medewerkers, buikbandjes mét een foto van de betreffende medewerker die de leestip schrijft. (Dat wil ik ook!) Het vergroot de herkenbaarheid van de medewerkers en je weet aan wie je tips kunt vragen, want iedereen heeft zijn/haar eigen specialiteit.

En er waren informatiepunten waar echt een medewerker kon zitten om vragen te beantwoorden, bijna zoals in de bibliotheek. Ik weet niet wat ik fijner vind, een informatiebalie of een medewerker die alle achterflappen van boeken staat te lezen en zo aanspreekbaar is. Ik ben in de boekhandels waar ik werk (en werkte vroeger) geen informatiepunt gewend, maar ook geen achterflap-lezende medewerkers. Dus het viel mij beiden op.

De stapel met boeken die mee naar huis ging was aanzienlijk voor even snuffelen. Maar iedereen was blij. Al had ik graag een papieren zakje om mijn boek gehad, maar dat is persoonlijk. Want het paste ook gewoon in mijn tas. (Maar nou heeft mijn boek wel een beetje gebogen puntjes…) 



Het is een toffe winkel! En ik ga er zeker nog een keer kijken als de transformatie van de passage klaar is en ze niet meer in een soort bouwput zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten