dinsdag 28 september 2021

Spel: Azul

 I❤️azulejos! Dus dit spel moest er komen…

Over het spel

Als tegelschilder in Azul ben je uitgedaagd om de muren van het Koninklijk Paleis van Evora te versieren. De azulejos (oorspronkelijk witte en blauwe keramische tegels), die werden geïntroduceerd door de Moren, werden volledig omarmd door de Portugezen toen hun koning Manuel I, tijdens een bezoek aan het Alhambra-paleis in Zuid-Spanje, gebiologeerd was door de adembenemende schoonheid van de Moorse decoratieve tegels. De koning, diep onder de indruk van de innerlijke schoonheid van het Alhambra, gaf onmiddellijk opdracht om zijn eigen paleis in Portugal te verfraaien met soortgelijke muurtegels. 

Je speelt Azul in meerdere rondes. Het spel gaat door totdat er één speler een horizontale rij gevuld heeft met tegeltjes! Iedere ronde bestaat uit 3 fases! Beginnend met het de fase van het fabrieksaanbod waarin je tegels gaat verzamelen en op je patroonlijnen gaat neerleggen.

In de volgende fase, de muurbekleding, kijk je als speler welke patroonlijnen helemaal vol zijn. Van deze lijnen mag je 1 tegel op je muur leggen waarna je de punten gaat tellen.

Vervolgens gaan we naar de 3e fase en dat is de voorbereiding op de nieuwe ronde waarbij je simpelweg de fabrieksschijven weer vult met 4 tegels in iedere fabriek.

Het spel begint opnieuw en dit gaat zo verder tot het moment dat er minstens 1 speler is die een horizontale lijn met tegels compleet heeft. Vervolgens worden alle punten geteld en de speler met de meeste punten wint het spel! 

Inhoud

  • Vier spelersborden
  • Negen fabrieksschijven
  • 100 Azulejos (vierkante tegeltjes, 20 van elke kleur)
  • Een stoffen zak voor de tegeltjes
  • Vier scorestenen
  • Een startsteen
  • Spelhandleiding 


Ervaring

Dit spel ligt al een tijdje bij ons thuis. Ik gaf het een paar jaar geleden cadeau aan mijn man, maar dat was eigenlijk omdat ik zó dol ben op die Portuguese tegeltjes dat ik vond dat we dit spel in huis moesten hebben. En het is al eerder gespeeld ook, alleen deed ik nooit eerder mee (waarom? Geen idee…). Maar vandaag wilde T15 een spel spelen en hij had ook al besloten dat het dit moest worden. Zo gezegd, zo gedaan. De spelregels werden goed voorgelezen en je speelt het spel in 3 delen. Omdat die drie delen zou duidelijk los staan van elkaar besloten we om de spelregels ook per deel door te nemen.

Dus we begonnen met de fabriekstegels in een cirkel en daarop 4 tegeltjes. De eerste ronde was duidelijk. Iedereen had zijn eigen strategie van tegeltjes pakken en op je speelbord neerleggen. Zodra alle fabriekstegels leeg waren en er geen losse tegeltjes meer te pakken waren, was het einde deel 1. Toen werd het tijd voor deel 2, muurtje metselen… alleen van de volle rijen mag 1 tegel op de muur geplaatst worden. De rest gaat uiteindelijk terug in het spel. Niet volle rijen blijven liggen tot de volgende ronde. En meteen na het muurtje metselen is het punten tellen in deel 3. (Dat bleek nog wel een dingetje in de volgende rondes, want welk tegeltje had ik nou ook alweer neergelegd in ronde 2…) Scoretegeltje verzetten en hup, op naar ronde twee.

Je speelt per spel 5 rondes (als het meezit, ik denk dat 6 ook kan, maar wij speelden er 5) omdat het spel af is zodra de eerste speler een horizontale rij vol heeft. Dan komt de eindafrekening, want dan tellen niet alleen de tegeltjes apart, maar ook de rijen en kolommen. 

Wat een leuk spel! En niet alleen omdat ik de mannen hier in huis flink heb ingemaakt. Wat meer geluk dan wijsheid was, of misschien heb ik gewoon een gigantisch wiskundig inzicht.

Het is denken, tactiek, hopen dat anderen niet dezelfde tegeltjes willen en volgens mij ook een portie geluk qua tegeltjes die op de fabriekstegels terecht komen. Ik hou van die motiefjes van de tegeltjes en de mozaïek die je zelf maakt (niks creatiefs aan, staat allemaal voorgedrukt).

Het spel is inderdaad makkelijk te leren, alleen de puntentelling vond ik nogal een ding, omdat ik na 3 rondes echt niet meer precies wist welke tegels ik in die ronde op de muur had geplaatst. Maar ook dat is goed gekomen. De speelduur klopte ook prima en is een fijne speeltijd. Omdat je steeds afwisselend bezig bent, verveelt het ook niet. Aanrader! 

Speleigenschappen 

Titel: Azul

Soort spel: Bordspel, familiespel

Leeftijd: 8+

Aantal spelers: 2-4

Merk: Asmodee Netherlands

EAN code: 5413407050038

Tijdsduur: 30-45 minuten

Eigenschappen: strategisch, creatief

Prijs: € 39,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten