zaterdag 11 september 2021

Catherine Steadman - De verdwijning

De vorige twee boeken van Steadman heb ik met veel plezier gelezen. Psychologisch zaten die boeken goed in elkaar. Dus toen ik zag dat er een nieuw boek uit zou komen, noteerde ik die titel meteen op mijn verlanglijstje. Over De duik schreef ik dit stukje en over Mr. Nobody schreef ik dit stukje . En nu is er dus De verdwijning!

Het verhaal

Actrice Mia Eliot is vanuit Londen naar LA gekomen om auditie te doen – haar kans om definitief door te breken. Ze voelt zich een buitenbeentje in de stad vol beroemde filmsterren en meedogenloze competitie, tot ze Emily ontmoet. Ook zij is actrice, maar ze is vriendelijk en oprecht en Mia kan het onmiddellijk goed met haar vinden. Maar dan verdwijnt Emily plotseling en Mia blijkt de laatste persoon te zijn die haar heeft gezien. Er duikt een vrouw op die beweert dat ze Emily is, maar Mia weet meteen dat dit niet waar is. Waarom doet iemand zich als Emily voor? Mia heeft een herinnering aan iemand die ze maar één keer heeft gezien en het verstikkende gevoel dat er iets heel, heel erg mis is. De politie gelooft niet dat de echte Emily vermist is, dus gaat Mia zelf op zoek naar antwoorden. Ze begint een eenzame en wanhopige zoektocht in een vreemde stad, waar niemand haar gelooft en zijzelf niet meer weer wie ze kan vertrouwen…

De schrijver

Catherine Steadman is actrice en auteur. Ze speelde hoofdrollen in bekende tv-series, zoals Downton Abbey, en stond op het toneel in West End in Londen. In haar derde boek De verdwijning geeft ze de lezer een duister maar razend spannend inkijkje in de wereld van films en celebrity’s. 

Mening

Wederom een psychologisch verhaal van Steadman, al vond ik het ook wederom niet echt spannend… je wilt wel weten hoe het in elkaar zit, maar om het nou een thriller te noemen. Ik ga de term suspense novel er maar weer voor gebruiken, want dat was het wel, een spannende roman.

In de proloog vraag de ik-persoon of je je wel eens hebt afgevraagd wat voor verhaal jouw levensverhaal is. De ik dacht dat het een bildungsroman zou zijn, maar of dat zo is… en dat komt terug in het boek, hoe fijn!

Het verhaal speelt zich af van vrijdag 5 tot en met dinsdag 16 februari. Met nog twee afsluitende hoofdstukken een stukje later. Alles gaat dus eigenlijk in een sneltreinvaart. Mia gaat als veelbelovend actrice naar Hollywood om audities te doen, krijgt een nieuw instagram-account waarvoor de gesponsorde posts moet maken (met haar mooie Audi die ze mag lenen daar) en niks is meer zoals het in Londen was. Vriend weg, nauwelijks bekenden, snel van auditie naar auditie en steeds maar het verkeer dat vast staat.

Je kunt aan dit boek duidelijk merken dat Steadman weet hoe het er aan toe gaat in de filmwereld. Zeker qua audities. Ik had er nooit bij nagedacht dat er voor een rol allemaal dezelfde type actrices auditie zouden doen. Mij lijkt juist verschil handiger in dat geval, maar zo werkt het dus duidelijk niet. Er lopen steeds dezelfde types rond, wat bijdraagt aan de verwarring over Emily. En waar komt Nick ineens zo handig vandaan? Er zijn veel dingen die je aan het twijfelen brengen, maar uiteindelijk valt alles mooi op zijn plaats.

Een goede spannende roman dus van Steadman, ik kijk nu al uit naar haar volgende boek!

 

Boekinformatie

Titel: De verdwijning

Auteur: Catherine Steadman

Oorspronkelijke titel: The Disappearing Act

Vertaler: Frank van der Knoop

ISBN: 9789401615129

Uitgever: Xander Uitgevers

Verschijningsdatum: 10 juni 2021

Aantal pagina’s: 352

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten