dinsdag 19 oktober 2021

Emma Stonex - De lichtwachters

Van dit boek las ik een aantal goede recensie toen het verscheen, waardoor ik wel nieuwsgierig werd naar dit boek. Collega Marion vond het geweldig en dus wilde ik het ook graag lezen. 

Het verhaal

Cornwall, oudejaarsavond 1972: een boot legt aan bij de vuurtoren om de drie lichtwachters af te lossen. Maar de toegangsdeur is afgesloten en de toren blijkt leeg. De klokken staan stil op 8:45. Het logboek van de eerste wachter beschrijft een storm die rond de toren raast – maar de lucht is de hele week helder geweest. De wachters worden nooit gevonden.

Twintig jaar later krijgen hun vrouwen bezoek van een schrijver, die vastbesloten is de waarheid achter de vermissing te achterhalen. Wisselend tussen de verhalen van de vrouwen en het perspectief van de wachters tijdens hun laatste weken in de vuurtoren, komen lang verborgen geheimen aan het licht.

De schrijver

Emma Stonex werkte als redacteur voordat ze fulltime schrijver werd. Ze woont in Bristol met haar gezin. De lichtwachters is haar debuutroman.

Mening

De voorkant van het boek heeft me een beetje op het verkeerde been gezet, ik verwachtte een spannend boek. Maar het is een spannende roman, gebaseerd op de verdwijning van drie vuurtorenwachters in 1900 in Schotland. Het boek bestaat uit 12 delen en heeft 60 hoofdstukken. Je leest afwisselend aantekeningen/herinneringen van een van de lichtwachters in 1972 vlak voor hun verdwijning en monologen van de vrouwen van de lichtwachters waarin ze hun beleving vertellen van toen aan Dan Sharp, de schrijver die in 1992 een boek met de waarheid wil schrijven. En over het dagelijks leven van de vrouwen thuis zonder man, met man, van de lichtwachters aan wal en op de vuurtoren.

Hierdoor krijg je een compleet beeld van hoe het leven was in 1972 voor de lichtwachters (Arthur, Bill en Vince) en hun vrouwen (Helen, Jenny en Michelle). En weet je als lezer meer dan de vrouwen wier mannen nooit zijn teruggekeerd. Bijzonder! Ik moest er even inkomen, maar daarna ging het als een speer. Want ook ik wilde weten hoe het nou precies zat. En de wisselende perspectieven, steeds vanuit de ik-persoon maar per hoofdstuk staat erbij welke ik je bent, dragen bij aan de snelheid van het boek. Afgewisseld met brieven vormt het een boeiend verslag van alle gebeurtenissen en de manier waarop de vrouwen met de verdwijning omgaan.

De lichtwachters is een adembenemende roman over obsessie en isolatie, werkelijkheid en illusie, zegt de uitgever. En dat klopt wel redelijk, al vind ik adembenemend iets te veel van het goede. Maar het is zeker een interessant boek. Het einde vond ik een beetje minder uitgewerkt. Je voelt zoiets wel aankomen, maar het zit niet door het hele boek. En dat vond ik achteraf een beetje jammer, want nu lijkt het er een beentje bijgesleept. Ondanks dat, toch een fijn boek.

 

Boekinformatie

Titel: De lichtwachters

Auteur: Emma Stonex

Oorspronkelijke titel: The Lamplighters

Vertaler: Harm Damsma en Niek Miedema

ISBN: 9789046826720

Uitgever: Nieuw Amsterdam

Verschijningsdatum: 18 mei 2021

Aantal pagina’s: 336

Prijs: € 22,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten