dinsdag 5 oktober 2021

Herman Koch - Een film met Sophia

Ik las eerder boeken van Herman Koch met veel plezier, maar niet alles las ik. Soms gewoon geen zin in… maar toen ik dit boek zag liggen, kon ik het dus niet weerstaan!

Het verhaal

‘Weet jij misschien waar Sophia is? Ze is vannacht niet thuisgekomen en ik heb het nummer van haar vriendje niet. Bel me even.’ Zo luidt het bericht dat filmregisseur Stanley Forbes op oudejaarsavond krijgt van Karl Hermans, een gevierd schrijver.

Stanley heeft Karls beeldschone zeventienjarige dochter gecast voor zijn nieuwste film, die na zijn Amerika-avontuur zijn grote comeback in Nederland moet worden. Met graagte werpt hij zich op als vaderfiguur voor Sophia. Maar tijdens de opnames van zijn mozaïekfilm, met naast Sophia een hoofdrol voor steracteur Michael Bender, worden Stanleys motieven steeds onduidelijker. Wat wil hij eigenlijk, met deze film, met dit meisje en met zichzelf? Hij weet precies waar Sophia is, maar besluit met antwoorden te wachten. 

Foto: Maarten Kools Fotografie

De schrijver

Herman Koch (1953) schreef de wereldberoemde roman Het diner (2009), die aan tientallen landen werd verkocht en wekenlang op de bestsellerlijst van The New York Times stond. In de jaren daarna verschenen bestsellers als Zomerhuis met zwembad, Geachte Heer M., De greppel en Finse dagen. In 2017 was Koch auteur van het Boekenweekgeschenk. 

Mening

Oh, dit was weer een fijn boek van Herman Koch. Je zit het hele boek in het hoofd van Stanley Forbes en het verveelt geen minuut. Het eigenlijke verhaal speelt zich af in 1 dag, maar door de vele flashbacks en gedachtegangen van Forbes bestrijk je toch twee jaar. Het boek lijkt een beetje over #MeToo te gaan, maar toch ook weer niet. Het gaat in ieder geval over reizen en het nut ervan. En het nut van niks doen terwijl je reist. (Hier had Herman Koch het ook over tijdens Brommer op zee waar hij te gast was, dat hij altijd een boek bij zich had, als een aspirine, voor de zekerheid. Maar dat hij nu bewust niks deed tijdens een vliegreis. Dar voor de zekerheid een boek bij je hebben is nogal herkenbaar voor mij.) En natuurlijk over Forbes, Sophia en Bender. Wat speelt er tussen die drie en wat is er voorgevallen tussen top-acteur (en leeftijdsgenoot) Bender en Forbes? Je komt er allemaal achter.

Het boek is onderverdeeld in 5 delen met 27 hoofdstukken en is geschreven in de eerste persoon vanuit Stanley Forbes. Gaandeweg leer je de geschiedenis van Forbes en leer je meer over de mozaïekfilm die hij wil maken, waarin verschillende verhaallijnen lopen en iedere lijn evenveel aandacht krijgt. En je ziet de film zich ontwikkelen en vormen. Ik vond het erg grappig dat de lezer soms wordt aangesproken met zoiets als: pas op, als je doorleest krijg je spoilers van de film. (o.a. op p. 177)

Nog iets wat ik herkende van toen ik een auteursbezoek had georganiseerd in de bieb waar ik werkte lang geleden: “En jij, Karl, je zult het met me eens zijn dat een schrijver ook een soort acteur is. Ik heb je de afgelopen jaren gevolgd en ik heb voor mijn ogen zien gebeuren dat je in de bekendeschrijverstand schiet.” (p. 60) Ik zeg niet wie het was, maar ik zag precies dit ook echt gebeuren bij een schrijver. En eigenlijk is het ook wel logisch, al gebeurde het bij lang niet iedereen.

Ik heb me weer goed vermaakt met deze Koch, misschien moet ik toch nog eens die Finse dagen gaan lezen als ik niks anders meer heb liggen.

Boekinformatie

Titel: Een film met Sophia

Auteur: Herman Koch

ISBN: 9789026353048

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 31 augustus 2021

Aantal pagina’s: 280

Prijs: € 22,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten