vrijdag 1 oktober 2021

Escape Room Thrillers

Een tijdje geleden verschenen er twee heuse Escape Room Thrillers bij uitgeverij Cargo. Die wilde ik wel eens uitproberen, want als je niet weet hoe het werkt kunt je het niet goed verkopen! Dus, daar ging ik! 

Het verhaal

Het geheim van de speelgoedmaker: Journalist Daniel Falk ontvangt enkele dagen voor Kerstmis een mysterieus bericht dat hem leidt naar een man die al jaren in coma ligt. Als Daniel vlak daarna bedreigd wordt, heeft hij geen andere keuze: hij moet de villa van de speelgoedmaker binnendringen om het geheim te onthullen dat daar verborgen ligt. 

De schaduw van de raaf: De reünie op haar middelbare school verandert voor Lissa in een nachtmerrie. Samen met haar oude vriendengroep raakt ze opgesloten in de verlaten school en iemand is uit op wraak. Lissa ontdekt dat haar vrienden een duister geheim verbergen, maar als iedereen blijft zwijgen zal dat voor de hele groep dramatische gevolgen hebben. Ondertussen leidt een spoor van mysterieuze raadsels hen steeds verder terug in het verleden. 

De schrijver

Eva Eich studeerde biologie aan het Fraunhofer Instituut in München. Na een uitstapje in de forensische wetenschap werd ze journalist, waarbij ze werkte voor verschillende dagbladen. Eich woont en werkt in Beieren. 

Mening

Het bespreken van de boekjes kan eigenlijk ook samen. De verhaaltjes zijn natuurlijk ondergeschikt aan het puzzel-element (in ieder geval in mijn beleving), want eerlijk gezegd kan ik me het verhaal van De schaduw van de raaf (wat ik eind augustus las) al niet meer herinneren. Sommige van de puzzels daarentegen wel. Beide verhalen zijn kort en dat komt door het stramien van een pagina verhaal en een pagina puzzelen per hoofdstuk. Hierdoor worden en soms nogal snel acties gemaakt of conclusies getrokken, waar ik zelf het leuker had gevonden als het verhaal wat meer inhoud had gehad, of meer diepgang. Maar anyway, het draait om de puzzels.

De bladzijdes van het boek zitten voor een groot gedeelte dicht als je begint. Als je begint met lezen, krijg je een introductie van hoe het boek werkt. Je lees het verhaal en probeert de puzzel op te lossen. Als dat is gelukt, kijk je naar de uitkomst en bij welk plaatje dat staat. Dan ga je op zoek naar de foto in het boek waarop het detail te zien is dat je bij je antwoord gevonden hebt. Als je de juiste foto hebt gevonden scheur de die pagina’s open en kunt je verder lezen.

Er is altijd maar 1 detail dat klopt met wat er op de grote foto’s staat, dus in principe kun je niet fout gaan. Ook staat boven ieder hoofdstuk het nummer van dat hoofdstuk, dus je kunt extra checken na het openscheuren (of daarvoor, door de bladzijdes bovenaan een stukje uit elkaar te duwen).

Soms staat er een hele kleine hint bij een puzzel (voor mij meestal bij puzzels die ik al wel begreep en niet bij voor mij moeilijke), maar lang niet altijd. Het is dus gewoon logisch nadenken, net als bij een echte escaperoom. Wat ik zelf echt heel erg prettig vind, is dat bij het volgende hoofdstuk wordt uitgelegd hoe de puzzel ging die je moest oplossen. Want sommige dingen heb ik echt gewoon gegokt. 

Het zijn leuke boekjes ter afwisseling van al het gewone lezen moet ik zeggen. En ik vind ze echt voor volwassenen, misschien ook al jongeren qua puzzels (niet vanwege het verhaal, want na 20 jaar een reünie op een middelbare school hebben ze natuurlijk niet meegemaakt), maar zeker niet voor kinderen. Sommige puzzels zijn echt pittig, sommige een makkie en sommige begrijp ik nu nog steeds niet ondanks de uitleg. Maar goed, ik ben beide keren bij het eind gekomen, dus ik heb het overleefd.

En als het boekje al een keer door iemand gespeeld is, kunt je de bladzijdes met een plakbandje even dichtplakken als je dat wilt (vond ik niet eens nodig toen ik de tweede persoon was).

In november verschijnen de volgende twee delen! Leuk! Helemaal omdat een van die twee boeken een adventskalender is :-) Ik weet al welke adventskalender ik dit jaar wil hebben!

 

Boekinformatie

Titel: Het geheim van de speelgoedmaker / De schaduw van de raaf

Auteur: Eva Reich

Oorspronkelijke titel: Das Geheimnis des Spielzeugmachers / Der Schatten des Raben

Vertaler: Corrie van Bree

ISBN: 9789403142418 / 9789403142210

Uitgever: Uitgeverij Cargo

Verschijningsdatum: 21 juni 2021

Aantal pagina’s: 104

Prijs: € 15,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten