dinsdag 26 oktober 2021

Nathalie Pagie - Camping Oosthoek

De boeken van Nathalie Pagie heb ik echt allemaal gelezen en ik vind ze steeds beter worden. Met name haar losse thrillers van de laatste jaren (IJsengel, Noordkaap en Helsinki) vond ik erg goed. Dus dit boek moest er ook komen! 

Het verhaal

Als echtscheidingsadvocate Diana van Assendelft onverwacht haar kapitale villa wordt uitgezet en met drie kinderen op de verloederde camping Oosthoek in Brabant terechtkomt, staat haar wereld op zijn kop. Haar man John blijkt torenhoge schulden te hebben waar zij niets vanaf wist. Hem om opheldering vragen gaat niet, want John is spoorloos verdwenen. Dan ontvangt ze een briefje waarin tien miljoen euro losgeld wordt geëist voor zijn vrijlating. Diana is de wanhoop nabij. Waar haalt ze dat geld vandaan? Criminele campingbaas Franco Bergmans biedt uitkomst: hij is bereid bij te springen in ruil voor een riskante klus die Diana voor hem mag opknappen. Diana zet voet in een wereld waarin ze beter blijkt te passen dan ze ooit had kunnen vermoeden. Met haar verborgen talenten maakt ze snel naam als ijskoude ‘Lady’. Dan is het losgeld verdiend en lijkt Johns terugkeer nabij. Maar wil Diana nog wel terug naar haar normale leven? 

De schrijver

Nathalie Pagie (1974) debuteerde in 2013. Inmiddels heeft ze vele bestsellers op haar naam staan, waaronder de winterthrillers IJsengel, Noordkaap en Helsinki en de succesvolle Tara en Diego-serie. Ook is ze tweevoudig winnaar van de ThrillZone Award voor Beste Nederlandse Thriller. 

Mening

"Undercover" maar dan in boekvorm, daar heeft dit boek wel wat van weg. En dat komt natuurlijk mede door de setting op een Brabantse camping met veel dialoog in het Brabants. En dat is verbazingwekkend makkelijk te lezen vond ik. Maar misschien komt dat door mijn Brabantse roots, die ik na 40 jaar weg uit Brabant nog steeds heb? Ik vond het in ieder geval geen belemmering om dit boek te lezen. Wat mij alleen wel verbaasde bij dat dialect, was dat de eind-n steeds werd geschreven. Want waar ik vandaan kom, spraken we die eigenlijk echt niet uit. Maar het ene Brabants is het andere niet, zullen we maar zeggen.

Voor mijn eigen helderheid heb ik tijdens het lezen van dit boek wel weer een klein stamboompje met onderlinge verbanden genoteerd, maar dat is eigenlijk niet echt nodig. Het gaat maar om twee families en een stel vrienden (oké en de campinggasten, maar dat is al helemaal duidelijk).

Het verhaal: Van een gigantisch mooi huis, belanden Diana en haar 3 kinderen in een aftandse caravan op een louche camping. Een mooi begin van de zomervakantie. Zonder man John, want die blijkt ontvoerd. Er volgt een spannende reeks gebeurtenissen, waarbij ik toch al redelijk snel een vermoeden had hoe het in elkaar stak. Maar dat mocht de pret niet drukken, want er gebeurt genoeg in het boek om je bezig te houden. Het verhaal speelt zich af in het heden. Bij een paar hoofdstukken staat een tijdsaanduiding in het verleden, nodig om te weten hoe alles zo gekomen is zoals het nu is. Ik ga niks van het verhaal verder weggeven, behalve dat ik echt hardop heb zitten lachen om de namen van de ezels van de kinderboerderij!

Wat even binnenkwam waren de stukjes over de zoon die gepest werd en erge behoefte had aan een paar weken zonder de pestkoppen. Zo herkenbaar helaas. En dat de zoon weer opbloeide zonder die constante druk om hem heen, heel fijn en ook herkenbaar gelukkig!

De sfeer van het boek wordt mooi weergegeven door de foto op de cover (al zijn de bomen daarop wel wat kaal voor aan het begin van de zomervakantie), maar dat unheimische gevoel is echt prima gevonden.

Ik vond het weer een heel ander boek dan bijvoorbeeld IJsengel of Helsinki, maar ook dot was zeker de moeite van het lezen waard! 

Over de andere boeken van Nathalie Pagie schreef ik ook blogjes. Nieuwsgierig? Klik op dt titel om naar het betreffende blog te gaan: HelsinkiIJsengelDe trip en Noordkaap.

Boekinformatie

Titel: Camping Oosthoek

Auteur: Nathalie Pagie

ISBN: 9789022589243

Uitgever: Boekerij

Verschijningsdatum: 31 augustus 2021

Aantal pagina’s: 304

Prijs: € 15,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten