vrijdag 4 februari 2022

Ik luisterde in januari: Sam LLoyd, Lisa Weeda en Kiki van Dijk

Mijn abonnement op Storytel bevalt me uitstekend. Ik wandel tegenwoordig vaak een stukje extra, omdat ik zo lekker aan het luisteren ben. Ik heb uitgevonden dat ik de vertelsnelheid kan aanpassen en dat 1.2 de aanbevolen voorleessnelheid is. Dat gaat prima bij boeken die normaal gesproken ook lekker weglezen, zoals Kiki van Dijk, maar bij ingewikkeldere boeken hou ik het lekker op 1, dan kan ik net iets meer onthouden van wat er verteld wordt.

In januari wandelde ik en luisterde ik 3 boeken:

Sam Lloyd - Het geheugenwoud

Het verhaal: Elissa, een dertienjarig schaaktalent, is aangekomen in het Geheugenwoud op de belangrijkste dag van haar leven. Ze deed mee aan een nationaal schaakkampioenschap toen ze werd ontvoerd. Ze werd wakker in een ondergrondse cel. Elijah woont al naast het Geheugenwoud zolang hij zich kan herinneren. Hij is pas twaalf, maar heeft zijn hele leven in het bos gespeeld en kent er elke centimeter. En dan vindt hij Elissa. Als hij opduikt in haar cel, neemt Elissa aan dat Elijah haar zal helpen te ontsnappen of naar de politie zal gaan. Maar Elijah wil niet dat Elissa weggaat, bang als hij is om haar vriendschap te verliezen. Het gedrag van haar ontvoerder wordt steeds onvoorspelbaarder en algauw zijn Elijahs bezoekjes Elissa’s enige vorm van verlichting. Elissa realiseert zich dat de vreemde, eenzame jongen haar enige kans op overleving is. Ze speelt een dodelijk kat-en-muisspel om hem over te halen haar te helpen en hun vriendschap zal hun beider lot bepalen…

Mening: oh, achteraf was dit een boek wat ik liever had gelezen. Want al wandelend kan ik toch niet alles onthouden wat ik hoor en dit was echt een heel goed boek! Ik vond het psychologische goed in elkaar zitten met de drie verhaallijnen vanuit wie het verhaal verteld werd, Elissa, Elijah en de inspecteur (wier naam ik niet kan schrijven omdat ik gewoon niet de precieze naam kan reproduceren). Je leeft een paar dagen (steeds aan het begin van een hoofdstuk wordt aangegeven wie vertelt en welke dag het dan is) intens mee met toch wel alle drie de hoofdpersonen in het boek. En stukje bij beetje kom je erachter hoe het in elkaar zit. Top boek! 

Lisa Weeda - Aleksandra

Het verhaal: Lisa Weeda reist in opdracht van haar vierennegentigjarige grootmoeder Aleksandra naar Loegansk, op zoek naar het graf van haar oom Kolja, die sinds 2015 is verdwenen. Lisa weet de grenspost van het oorlogsgebied te trotseren en in haar vlucht tuimelt ze terug in de tijd. Ze belandt in het paleis van de Sovjets, waar haar overgrootvader Nikolaj al sinds zijn eigen dood in 1953 wacht op Aleksandra. Na Aleksandra's deportatie in 1942 naar Duitlsand heeft hij haar nooit meer gezien. Samen met Nikolaj dwaalt Lisa door het paleis, dit limbo waar ook Kolja zich schuilhoudt, en wekt ze de geschiedenis van haar Don Kozakken-familie tot leven.

Mening: dit was interessant. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder iets las over Loegansk en Don Kozakken. Als een soort Alice in Wonderland valt Lisa binnen in een groot paleis waar ze haar opa tegenkomt en zo haar familiegeschiedenis en de geschiedenis van de Oekraïne kan beschrijven. Het witte hert met gouden pijl van de voorkant komt steeds terug in her boek, mooi detail. Het is, zeker nu met de dreiging weer in Oekraïne, best weer actueel. 

Kiki van Dijk - Parijs

Het verhaal: Mika werkt als sportjournalist in Rotterdam en besluit op kerstavond naar Parijs te vertrekken. Ze maakt zich zorgen om haar tweelingzus Abby, die daar sinds een jaar woont, maar die ze al een paar dagen niet kan bereiken. In de besneeuwde lichtstad lijkt Abby van de aardbodem verdwenen. Mika begint een wanhopige zoektocht en ontdekt een aantal onbekende kanten van haar zus, die een heel ander, gevaarlijker leven leidde dan Mika ooit had kunnen vermoeden. Als ze daarna een gruwelijke ontdekking doet, weet ze niet meer wie er uit het nieuwe leven van haar zus nog te vertrouwen is. En of ze zelf nog wel veilig is…

Mening: ja, dit is wel een goed boek om te luisteren terwijl je wandelt. Het is een prima verhaal en je loopt gewoon een kilometertje extra om nog wat verder te luisteren. Genoeg plottwists die je nieuwsgierig maken naar wat er nou gebeurd is. En een verrassende ontknoping. Lekker boek voor tussendoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten