dinsdag 22 februari 2022

Jason Reynolds - Let goed op

Een paar maanden geleden las ik 67 seconden van deze auteur (en schreef daar dit stukje over). Dus toen ik dit boek zag staan, leek me dat eigenlijk meteen wel interessant.

 

Het verhaal

Dit verhaal begint net als alle goede verhalen: met een schoolbus die uit de lucht valt. Niet dat iemand dat ziet gebeuren, trouwens. Iedereen heeft het te druk met andere dingen. Met praten over snotjes, bijvoorbeeld. Met zakgeld stelen, skateboarden en dapper zijn. Met ingewikkelde high fives, niets liever willen dan ontsnappen uit een ingewikkeld leven, grappen maken en troost vinden. Maar vooral met naar huis lopen.

De schrijver

Jason Reynolds (1983) is een Amerikaanse auteur geboren in Washington, DC en opgegroeid in Oxon Hill. Rapteksten van Queen Latifah inspireerden hem om al vanaf zijn negende te beginnen met het schrijven van gedichten. Ondank dat las hij pas voor het eerst een boek helemaal uit toen hij zeventien jaar was. Waarom? Omdat hij altijd dacht dat er geen boeken waren waar hij zichzelf in zou kunnen herkennen. 

Mening

Dit boek is heel anders dan het andere boek dat ik van Reynolds las. Dat komt natuurlijk door de stijl, dat andere was poëzie en dit is een gewoon verhaal. Bovendien is het voor jongere kinderen geschreven.

De ondertitel van het boek is “een verhaal in tien stappen” wat neerkomt op 10 losse verhalen met als gemeenschappelijk onderwerp het moment dat school uit gaat en wat iedereen dan doet.

Ieder hoofdstuk begint met een naam van een straat waar het kind dat in dat verhaal centraal staat woont met daarbij een gedeelte van een tekening (alle kinderen zijn vanaf de schouders naar beneden te zien, er is maar 1 iemand met een hoofd, dat kind struikelt) van een situatie die specifiek bij dat verhaal hoort. Deze tekeningen zie je ook op de voorkant van het boek. Alle kinderen in de verhalen hebben zo hun eigen achtergrond zonder dat ze dat van de anderen weten. Alleen “De kale bende” weet wat hun achtergrond is, maar dat weten de anderen dan weer niet. De verhalen maken wel indruk, zeker dat van de kale bende, maar persoonlijk vind ik ze te kort om echt te blijven hangen. Je bent net begonnen en dan is het ineens weer af. Maar goed, ik ben gewoon niet goed in korte verhalen lezen. Ik mis dan altijd het vervolg of juist de achtergrond.

Wat ik dan wel weer echt grappig vind, is de details die in de verschillende verhalen voorkomen. Hierdoor is het toch een samenkomend geheel. De missende bloemen blijken door iemand geplukt en de muntjes van de grond worden gebruikt.

Ik denk dat kinderen vanaf een jaar of 10 dit wel een aardig boek kunnen vinden, maar het is wel erg Amerikaans qua sfeer. Dat, in combinatie met de korte stukjes, maakt dat ik het minder indrukwekkend vind dat 67 seconden (ook al was dat ook echt heel Amerikaans).

 

Boekinformatie

Titel: Let goed op

Auteur: Jason Reynolds

Illustraties: Alex Nabaum

Oorspronkelijke titel: Look Both Ways

Vertaler: Maria Postema

ISBN: 9789493189300

Uitgever: Uitgeverij Condor

Verschijningsdatum: 15 april 2021

Aantal pagina’s: 188

Prijs: € 15,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten