In het kader van ‘ik wil meer debuutromans lezen’ schreef ik me in voor de hebban leesclub van dit boek. Het gegeven leek me interessant. Ik werd ingeloot en mocht meelezen! Hoera!
Het verhaal
Nadia Smits is half-Nederlands, half-Marokkaans en alleen door haar moeder opgevoed. Haar Marokkaanse vader speelt geen rol in haar leven, en als kind vertelde ze iedereen dat ze half-Spaans was. Liever liegen, dan aangezien worden voor een Marokkaan. Nadia is gaan geloven dat ze door die afwezige vader ook daadwerkelijk half is, maar dat nare gevoel weet ze goed te verstoppen achter haar vrije, losbandige levensstijl. Onder aansporing van Reyn, met wie ze een huis en vaak het bed deelt, begint ze aan een zoektocht naar haar verleden. Als ze haar vader vindt en met Reyn naar Marokko vertrekt, komt Nadia’s leven compleet op z’n kop te staan.
De schrijver
Racheda Kooijman (Amsterdam, 1975) volgde de HBO-opleiding Tekstschrijven en werkte jarenlang als journalist, copywriter en bladenmaker. Ze groeide op zonder vader en zag hem pas op haar vijfentwintigste voor het eerst. Die ontmoeting zette haar aan tot het schrijven van haar debuutroman Vossenjacht.
Mening
Bij het ontvangen van het boek valt het me meteen op dat het omslag mooi stevig is en fijn voelt. En tijdens het lezen is de rug gewoon niet geknakt, hoera! De vosjes op de voorkant doen het ook goed, verder vind ik het omslag wat saai. Ik denk dat ik het in de winkel niet had opgepakt.
De 25-jarige Nadja worstelt met zichzelf. Ze voelt zich half. De grootste oorzaak daarvoor is de afwezigheid van haar vader. Dankzij een medium en een huisgenoot gaat ze op zoek naar hem en daarmee naar haar afkomst. Zal het haar heel maken?
Het
lezen van het boek gaat vlot. Je valt meteen midden in de vosjes, omdat Nadja
bij een medium op bezoek is dat haar bedekt met vossenvachten.
Op
basis van de flaptekst had ik gedacht dat het boek echt over de zoektocht naar
de vader van Nadja zou gaan, maar die was eigenlijk in een vloek en een zucht
gevonden. Gelukkig stopt de zoektocht naar haar verleden niet bij het vinden
van haar vader.
Typerend
voor Nadja vind ik wel wat het medium zegt: “Je fladdert overal langs, maakt
nergens deel vanuit, je hecht je nergens. En je bent herboren. Dat zag je zelf
ook, toch? Je moest sterven om opnieuw op te staan. De rest begint nu, de rest
is aan jou.” (p. 19) Zo staan Nadja, tot bijna het einde van het boek, in het
leven.
Ook
het losbandige leven wordt in de flaptekst genoemd, maar dat blijkt nogal
aanwezig en zeer expliciet. Begrijp me niet verkeerd, sex in een boek is prima,
maar je kunt er ook te veel van in een boek stoppen. En dat vond ik hier het
geval. Het heeft, naar mijn idee, te veel aandacht afgeleid van de zoektocht
naar de afkomst van Nadja. Maar misschien had ik gewoon op meer gehoopt. Meer
van die zoektocht, meer achtergrond over haar moeder, meer over hoe Nadja
uiteindelijk met alle informatie omgaat en rust krijgt. Voor mij begon het boek
eigenlijk pas net interessant te worden toen het uit was. Jammer!
De
mooiste stukken in het boek vond ik de denkbeeldige gesprekken die Nadja voert
met haar vader nadat ze hem gevonden heeft en haar dat eigenlijk nogal tegen
valt. Ze voert gesprekken met hem zoals ze zou willen dat ze zouden
communiceren.
Wat
ik wel leuk vond was de reis naar Marokko, want die riep veel herinneringen op.
Ik maakte 16,5 jaar geleden een rondreis door Marokko en zag het grote plein in
Marrakesh meteen weer voor me, met ál die mensen, ál die kleuren en ál die
geuren. Ook de nacht in de woestijn vond ik mooi, al was onze nacht daar in het
water gevallen door de zandstorm.
Wat
ik op zich ook mooi vond, al was dit echt een te makkelijke oplossing om die
mensen tegen te komen zo uit het niets, was dat Nadja Theodoor ziet als een
deur, een ‘door’ die de weg opent naar de oplossing van haar verleden en haar
toekomst.
Er zaten dus wel een paar mooie dingen in dit boek, maar daardoor wordt het niet ineens een heel goed boek ofzo. Geen idee of ik een andere roman van Racheda Kooijman zou gaan lezen. Wie weet.
Boekinformatie
Titel:
Vossenjacht
Auteur:
Racheda Kooijman
ISBN:
9789083146850
Uitgever:
Uitgeverij Orlando
Verschijningsdatum:
2 september 2021
Aantal
pagina’s: 240
Geen opmerkingen:
Een reactie posten