dinsdag 15 februari 2022

Auke Hulst - De Mitsukoshi Troostbaby Company

Dit boek lag al even als leesexemplaar in Zoetermeer. En iedere keer zag ik het weer liggen. En iedere keer keek ik ernaar en liet ik het liggen, tot een paar weken geleden. Toen mocht het mee! Het kwam op mijn lijstje voor het eerste kwartaal van 2022 en het werd ook gewoon vrij snel gelezen! 

Het verhaal

In een nabije toekomst koopt een eenzame sciencefictionschrijver een robotdochter die het verlies van een ongeboren kind moet goedmaken. Ondertussen werkt hij aan een roman waarin zijn alter ego terugkeert in de tijd met het doel de loop van de geschiedenis zo te veranderen dat zijn ongeboren kind alsnog geboren kan worden – al was het maar in een verhaal. Laten werkelijkheid en fictie zich in handen van een schrijver wel dwingen? 

De schrijver

Auke Hulst (1975) brak in 2012 door met zijn autobiografische roman Kinderen van het Ruige Land, die inmiddels 20 drukken beleefde. Zijn werk is veelvuldig bekroond: Slaap zacht, Johnny Idaho (2015) en Ik herinner me Titus Broederland (2016) met de Harland Award en het reisboek Motel Songs met de Bob den Uyl Prijs. Zijn roman Zoeklicht op het gazon stond op de longlist van de Bookspot Literatuurprijs en werd uitgeroepen tot Beste Groninger Boek. Naast schrijver is Hulst songwriter en lteratuurcriticus. 

Mening

Wat een bijzonder boek! Ik kan niet anders zeggen. Zou ik nou daadwerkelijk toch wel gewoon science fiction kunnen lezen? Niet met rare wezens, maar toekomstromans bijvoorbeeld. Telt dat als science fiction? Want dit is zo’n soort boek. Het speelt in de toekomst, in 2032, en begint met de fictieve wikipediapagina van A.K. Anthony, wat een pseudoniem is van Auke van der Hulst, niet te verwarren met Auke Hulst die dit boek schreef. Daarna volgt een opzet van een soort PrivĂ©-domein achtig boek, wat de opdracht is van de uitgeverij om te schrijven naast het boek ‘Lasso van de tijd’ dat Auke aan het schrijven is. Beide boeken lees je, voor zover geschreven, in dit boek. En ze zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden door het vertelperspectief. Het prive-domein boek is in de ik-vorm, het andere boek de hij-vorm. In de privĂ©-domein vertelt Auke zijn eigen verhaal in het nu van 2032, met Scottie, het robotmeisje van 7, die in zijn leven komt en hoe hij daarmee om gaat. Het fictieve boek gaat ook over hemzelf, maar geromantiseerd. En dat gedeelte speelt met tijdreizen en tijdlijnen die veranderen. (Het deed me in de verte een beetje aan Loki denken met de timelines.) Beide verhalen zijn interessant en geven het gevecht van Auke/Kaj weer in het verdriet van het verliezen van een kind dat nog geen kind was, van schuldgevoel, van het goede willen doen. (“Ik, kind zonder vader, nu vader zonder kind.” p. 51)

De aardbevingesgebieden in Groningen spelen een prominente rol ij de geschiedenis van Auke en in het boek is het inmiddels een exclusiezone waar niemand meer mag komen. De Partij is aan de macht en volgt alles en iedereen. 

Er zitten veel verwijzingen in dit boek naar bronnen die in de toekomst verschenen zijn (in voetnoten, met een publicatiedatum in 2025 enzo). Het omslag van De Mitsukoshi Troostbaby Company komt ook letterlijk terug in het boek, als suggestie voor het omslag van De Lasso van de tijd.

Een heel handig snufje uit de toekomst is het zelf reparerende raam dat sterretjes in de autoruit uit zichzelf repareert! Dat wil ik ook!

Ik vond het een mooi boek, over liefde, schuldgevoel, ouderschap en ook over robots, tijdreizen en tijdlijnen die veranderen. Een combinatie die ik tot voor kort niet voor mogelijk had gehouden om te lezen, maar ik ben blij dat ik dit boek heb meegenomen. Het is (wederom) een aanrader.

Ook de liefde voor boeken (schrijven) zit in het boek. Auke neemt Scottie mee naar zijn favoriete boekhandel, omdat wie van boeken houdt ook van boekhandels moet houden.

Fijn ook dat Japan er in voor kwam, dat vind mijn Aziatische stuk in mij (geen idee hoe ik daar aan kom) erg leuk. 

En mijn geeltjes plakken (ook in andere kleuren) van dingen die ik wil onthouden van een boek, kwam ook naar voren: “Omdat dat me trof als goede beschrijving van de methode die ik in mijn werk toepas, heb ik er een geeltje bij geplakt.” (p. 294) 

Boekinformatie

Titel: De Mitsukoshi Troostbaby Company

Auteur: Auke Hulst

ISBN: 9789026346934

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 23 november 2021

Aantal pagina’s: 608

Prijs: € 26,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten