vrijdag 13 januari 2023

Dinand Woesthoff & Dore van Montfoort - Sloddervos

Ik was wel een beetje fan van Kane vroeger. Maar dit boek van Dinand van Kane kocht ik niet meteen toen het uit kwam. Ik stond er wel vaak mee in mijn handen. Uiteindelijk kocht ik het deze Kinderboekenweek, gewoon, omdat ik een boek mocht kopen van mezelf die week.

Het verhaal

In Sloddervos gaat Rhona op zoek naar de verborgen mythische wereld achter onze werkelijkheid en komt erachter dat die aan het afsterven is. En als die magische wereld van wezens en goden sterft, sterft de aarde en alles wat daarop leeft. Er is er maar een die beide werelden kan redden: RHONA, DE SLODDERVOS. Sloddervos is hét avonturenboek van nu over durven te leren geloven in jezelf en in alles wat je ziet en niet ziet. In alles wat je weet en niet weet. Omdat niet alles verklaarbaar hoeft te zijn om waar te zijn. Want er is nog zoveel meer. En alles is verbonden.

De schrijver

Dinand Woesthoff is een Nederlandse zanger die bekend is geworden als leadzanger van de Haagse rockband Kane. De band stopte in 2014 en sindsdien is Woesthoff actief als solo-artiest. Naast zijn eigen werk heeft Dinand zich ook gestort op de productie en promotie van Woezel & Pip, een kinderboek dat Guusje Nederhorst schreef.

Dore van Montfoort studeerde Creative Writing aan ArtEZ. Van 2016 tot 2021 werkte ze parttime bij Dromenjager (de makers van Woezel & Pip en Sloddervos). Nu studeert Dore voor schaapherder en werkt ze daarnaast, voor zover de tijd dat toelaat, aan eigen projecten en werk in opdracht.

Mening

Ik heb het boek niet heel lang laten liggen, want ik was dus toch te nieuwsgierig. En nou ik het uit heb vraag ik me af waarom ik het kocht. Ik had er andere verwachtingen bij geloof ik. En als ik de flaptekst gewoon had gelezen in plaats van alleen op de voorkant en naam af te gaan, had ik misschien andere verwachtingen gehad. Maar goed, ik kies 9 van de 10 boeken op de voorkant dus er kan altijd iets tussen zitten dat anders is dan verwacht. En dat was dit boek dus ook. Want de sloddervos is dat niet in de gedaante die ik dacht dat het zou zijn. Het had niks met rommel of opruimen te maken.

De mythische wereld achter onze werkelijkheid staat op het punt van uitsterven en daarmee de gewone wereld ook. En alleen Rhona kan dat voor ons oplossen. Het verhaal is op zich wel een spannend avontuur, zeker voor een onzeker meisje uit groep 6. Dat met magische vossencape veel meer kan en durft dan dat ze normaal kan en durft.

Het boek is geschreven tijdens de corona-pandemie. Het wordt niet echt heel erg gebruikt, maar Rhona-corona wordt vaker genoemd, als pesterij op school.

In korte duidelijke hoofdstukken (de naam ervan staat bovenaan iedere rechter pagina) lees je over Rhona en haar poging om de magische wezens te redden en hoe haar omgeving daar tegenaan kijkt. De illustraties van Wil Raymakers zijn geweldig, zeker de paginagrote in zwart-wit-rood. Maar ook de kleine in het verhaal vullen het goed aan.

Het feit dat De Bron zo prominent gezocht moet worden, doet mij een beetje geforceerd aan vanwege De Hoofdletters.

Ik vraag me overigens wel af hoe dit boek geschreven is, met twee auteurs. Wie deed wat. En ik had het netjes gevonden als de illustrator ook genoemd was op het omslag, want zijn tekeningen zijn een zeer belangrijk onderdeel van het boek, maar hij is art-director bij Dromenjagers, de uitgever van dit boek.

Aardig boekje, maar niet echt mijn ding. Mocht er ooit nog een deel 2 komen (wat de 1 op de rug wel doet vermoeden) dan ga ik er denk ik weer zo lang over twijfelen om te kopen/lezen.

 

Boekinformatie

Titel: Sloddervos

Auteur: Dinand Woesthoff & Dore van Montfoort

Illustraties: Wil Raymakers

ISBN: 9789493216211

Uitgever: Dromenjager Publishing

Verschijningsdatum: 19 maart 2021

Aantal pagina’s: 220

Prijs: € 15,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten