dinsdag 31 januari 2023

Maria Dueñas - Sira

Ik las ruim 10 jaar geleden het boek Het geluid van de nacht van Maria Dueñas en vond dat geweldig. Daarna las ik alle andere boeken die uitkwamen van deze auteur. Over De dochters van de kapitein schreef ik dit stukje. Toen ik er achter kwam dat er een vervolg op het eerste boek kwam, zette ik dat meteen in bestelling én kocht ik Het geluid van de nacht om nog een keer te lezen. En het was weer mooi! Ik las een paar andere boeken tussen de Dueñassen, maar begon toch al snel aan Sira.

Het verhaal

Vier steden. Vier geheime missies. Een vrouw: Sira Quiroga: het razend spannende vervolg op Het geluid van de nacht van bestsellerauteur María Dueñas.

Sira Quiroga, de onvergetelijke hoofdpersoon van Het geluid van de nacht, is terug. En hoe! Ze neemt de lezer weer mee in een maalstroom van avonturen die zich afspelen tegen de achtergrond van een wereld, die na 1945 aan een moeizame wederopbouw begint.

De Tweede Wereldoorlog is voorbij en na haar hectische belevenissen als Britse spionne kijkt Sira verlangend uit naar een kalm en vredig bestaan. Maar het lot heeft anders beslist. Een tragisch ongeval dwingt haar zichzelf opnieuw uit te vinden, de controle over haar leven te herwinnen en te vechten voor een veilige toekomst, voor haarzelf en voor haar pasgeboren kind.

Dat brengt haar van Londen naar Jeruzalem, van Madrid naar Tanger, waar ze te maken krijgt met fanatisme en haat, idealisme en liefde. Ze komt geesten uit het verleden tegen, moet afrekenen met levensgevaarlijke tegenstanders en in het reine komen met haar eigen geschiedenis. Maar al is Sira niet langer de onschuldige vrouw die iedereen inpakte met haar naïviteit, haar doortastendheid en aantrekkingskracht zijn intact gebleven.

De schrijver

In Spanje bereikte María Dueñas (1964) een miljoenenpubliek met haar romans en ze heeft ook in Nederland een vast lezerspubliek. Het geluid van de nacht, haar grootste succes, werd bekroond met diverse literaire prijzen, werd in 25 talen vertaald en was een wereldwijd succes. Het werd verfilmd. Haar derde succesroman, Het geluk van een wijngaard, wordt momenteel verfilmd. In september 2022 verscheen Sira, het geweldige vervolg op Het geluid van de nacht

Mening

Dit boek gaat dus gewoon echt verder waar Het geluid van de nacht op houdt. Je kunt het makkelijk lezen zonder het eerste boek te hebben gelezen. De personages uit het vorige boek die nu weer aan bod komen worden weer kort geïntroduceerd als dat nodig is. Al denk ik wel dat het leuker leest als je beide boeken leest, want dan krijg je natuurlijk de hele geschiedenis mee. Dit boek beslaat de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog en de rust lijkt terug gekeerd voor Sira. Ze trouwt met haar geheim agent en samen vertrekken ze naar Israël voor zijn werk. Sira verveelt zich en komt uiteindelijk de BBC radio uit waar ze kan werken. En dan loopt alles mis, en niet zo’n beetje ook.

Het boek bestaat uit 4 delen: Jeruzalem, Londen, Madrid, Marokko. In ieder deel ontmoet Sira mensen die haar leven beïnvloeden.

Het boek is geschreven in de ik-persoon vanuit Sira, met af en toe een vooruitwijzing naar de toekomst (“niets weer erop dat me een bewogen nacht te wachten stond” p. 308) waardoor je soms het idee hebt dat je haar memoires leest.

Het Spaanse deel is het grootste stuk van het boek en het doet verslag van het spaanse gedeelte van de Regenboog-tournee die Evita Peron maakte in 1947. Die heeft dus echt plaatsgevonden, heerlijk weer feiten en fictie door elkaar.

Naast haar leven vlak na de oorlog in Jeruzalem en Londen dat Sira opnieuw moet opbouwen, dringt ook een oude bekende haar leven binnen en moet ze daar nog mee afrekenen.

Grappig detail vond ik dat het verhaal speelde voordat Queen Elizabeth koningin was en het volkslied dus nog ‘God save the King’ was, zoals nu weer het geval is.

Ik ben benieuwd of er nog een derde deel over Sira komt, want ik ben eigenlijk nog niet klaar met deze vrouw en haar leven.

Mooi boek weer! 

Boekinformatie

Titel: Sira

Auteur: Maria Dueñas

Oorspronkelijke titel: Sira

Vertaler: Jacqueline Visscher en Marjan Meijer

ISBN: 9789028452145

Uitgever: Wereldbibliotheek

Verschijningsdatum: 6 september 2022

Aantal pagina’s: 528

Prijs: € 26,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten