dinsdag 19 april 2011

Ding 12: Microblogging met Twitter

De theorie
Hoera, weer een plain english filmpje!
Ik heb de theorie een beetje overgeslagen verder, want ik twitter al. Oh nee, niet helemaal waar, ik heb de eerste 3 stukken ook nog gelezen.
Wel handig om te weten dat:
D gebruikersnaam + bericht een direct bericht is;
@ gebruikersnaam + bericht een openbaar bericht is;
RT een retweet is (maar dat wist ik al); en
# gebruikt wordt voor een bepaald evenement of ding #durftevragen bijvoorbeeld.

De praktijk
Tja, ik ben een tijd geleden een account begonnen voor de bieb. Gewoon, omdat ik het eigenlijk wel belangrijk vond dat de bieb ook op sociale media te vinden is. Ik probeer regelmatig te twitteren, maar dat is lastig. Ik zit een beetje met het feit dat ik als bieb twitter en niet als mezelf. Ik stuur voornamelijk tweets over activiteiten en toptitels de wereld in.
Ik zit er ook over te denken om leestips te gaan tweeten. Mijn goede voornemen was om 1 tweet per dag te doen. Komt er natuurlijk niet van... Maar misschien als ik nou net als Marcel 3 keer 5 minuten per dag ga besteden aan twitter dat het dan wel lukt.
Input van collega's zou ook leuk zijn. Dan hoef ik zelf niet van alles te verzinnen. Carla helpt gelukkig mee, dat is fijn! Carla kan ook zelf inloggen, maar ik denk dat het niet slim is om nog meer mensen op hetzelfde account te laten werken.

Overigens heeft de bieb al veel volgers (309) maar dat kan natuurlijk altijd meer. Ik zal proberen meer te twitteren, want ik ben wel overtuigd van het nut van dit medium.

Prive heb ik geen eigen account, en af en toe zou ik willen dat ik er 1 had om zo maar eens een loze opmerking de wereld in te gooien. Nu doe ik dat met mijn www's bij hyves. Misschien dus toch maar doen, al is het wéér een extra ding om bij te houden (en ik heb een telefoon uit het jaar nul... oké 2000 ofzo, dus ik kan niet mobiel twitteren en moet het allemaal vanaf een computer doen =extra tijd).

(ha, dit was een lekker simpel ding!!)

2 opmerkingen:

  1. Zo ontstaan veel Twitter en Hyvesaccounts bij bibliotheken. Omdat iemand het leuk vindt. Dat is prima, want er ontstaat veel goeds uit improvisatie en ontdekking. Maar... zelden wordt er nagedacht over waarom, voor wie en met welk doel dit soort instrumenten wordt ingezet. Wat willen jullie bereiken met Twitter, voor wie Twitter je en hoe effectief gebeurt het? Hebben jullie daar al eens over nagedacht en zo ja, zou je de uitkomst willen delen met ons?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er wel over na gaan denken na de tussenbijeenkomst, maar ik heb nog geen actie ondernomen. Ik denk dat ik hier met Carla maar eens goed over moet gaan hebben.
    Als ik het zo inschat zouden we de hyve op de jeugd moeten gaan richten en dan twitter op de volwassenen, en dan nog een nieuw facebookaccount aanmaken voor de tussengeneratie :-)

    BeantwoordenVerwijderen