dinsdag 5 april 2011

Ding 9: Mijn visie op web 2.0

Hoe en waar zou je een weblog kunnen inzetten? Intern en extern?
Voor de bieb: Als ik er tijd voor zou hebben zou ik wel een goed blog willen maken over de bieb. Maar ja, dat zijn dan alleen de dingen die in Wateringen gebeuren. Misschien zou je een blog kunnen maken voor de hele organisatie, dat iedere vestiging om de week een blogje levert en dat dat door 1 iemand geplaatst zou worden.
Daarnaast zouden er leestips (recensies gaat me wat te ver) op kunnen staan, en verslagen van activiteiten die we hebben georganiseerd (naast de aankondigingen natuurlijk). 
Ik gebruik nu persberichten van de bieb als blogjes voor de biebhyve. Dat klopt natuurlijk niet, maar er is voor mij geen tijd alles te herschrijven...
Een intern blog kan ik me niet zo voorstellen.

Privé: ik blog al een aantal jaren op mijn hyve. De meeste blogs gaan over mijn kindjes en ik blog voor hen, voor mezelf en voor mijn familie en vrienden. Met mijn blog hou ik iedereen op de hoogte over hoe het met ons gaat. De blogjes zelf print ik eens in de zoveel tijd uit en bewaar ik in een map per kind. Op deze manier kunnen zij het later teruglezen. Mijn moeder schreef veel in mijn fotoalbum van wat er met me gebeurde en wat ik deed. Ik doe hetzelfde alleen dan op mijn blog.

Wat zou je allemaal met RSS kunnen doen om je dienstverlening te verbeteren?
Voor de bieb: Nou, in ieder geval zorgen dat de RSS nieuws geeft van de juiste categorie! Aanwinsten zijn nu niet te zien via RSS. 
Ik zou het zelf overigens nog fijner vinden om de RSS per categorie te kunnen aanzetten. Het maakt mij namelijk niet uit wat voor filosofieboeken er nieuw zijn, de romans vind ik veel interessanter. Als je kunt kiezen per interessegebied zal de RSS meer waarde hebben.

Ik heb bij mijn RSS ook een ehh... egoRSS staan. Gegoogled op bibliotheek westland, de resultaten op datum geordend en toen dat als rss ingevoerd (geloof ik, in ieder geval, dat ik een melding krijg als bibliotheek westland genoemd wordt). En als ik dat goed heb gedaan wordt er vrij weinig over de bieb gepraat op het net.
Maar zoiets zou je voor de organisatie kunnen doen, al moet je dan veel RSS's gaan bijhouden, voor iedere vestiging en dan nog als bieb of bibliotheek variatie. Lijkt me erg veel werk...

Privé: ik weet het niet zo met de RSS. De nieuwssites heb ik er meteen uitgegooid. Zo veel nieuws hoeft nou ook weer niet. En de kopjes op nu.nl zijn veel sneller te lezen. Ik geloof dat ik gewoon echt te weinig volg voor RSS. Ik heb alleen de marktplaats RSS nog aanstaan. (Oh, en alle 23 mededingers natuurlijk.)

Kun je foto editors gebruiken voor aankondigingen?
Voor de bieb: Vast! De aankondigingen zitten nu in een vaste opmaak die naar mijn idee niet altijd even wervend overkomt. Het foldertje van de Boekenweek van dit jaar was gewoon saai te noemen (maar dat is mijn mening...) Daar kun je vast heel veel mee doen. 
Ook het vakteam Jeugd&Jongeren zou hiervan goed gebruik kunnen maken denk ik zo.

Overigens zou ik het écht heel handig vinden als er een algemeen Flickraccount komt van de bieb, met daarop alle foto's van alle activiteiten. En dat ik daar dan toegang tot heb zodat ik ze op hyves kan zetten zonder me in allerlei bochten te hoeven wringen (op Case's computer foto's zoeken, of ze van de site naar mijn computer kopieren om ze vervolgens op hyves te kunnen zetten).

Privé: ja, leuk voor feestjes en partijen :-) (maar ja, dan moet ik er tegen die tijd wel aan denken en niet een saai mailtje de deur uit doen op het laatste moment!)

Wat merk ik in de wereld om me heen?
Dat niemand nou precies weet van RSS is en wat je er mee kunt, behalve dat het iets met nieuws is...
Online fotoalbums was ik al mee bekend, niet veel nieuws over gehoord.
Blogs... waren er al lang voor de 23dingen, ik merk nu pas hoe veel mensen geen blog hebben!

Hoe kunnen gebruikers informatie toevoegen?
Ik denk dat we met de nieuwe Bicatversies al een beetje op weg zijn, al is dat niet direct naar onze organisatie toe contact maar meer in het algemeen.  Op hyves wordt er vrij weinig gecontact, op twitter ook niet echt. Het is meer eenrichtingsverkeer. Als we op een of andere manier een blog kunnen toevoegen zou dat misschien meer reactie geven. Eigenlijk moeten we het op z'n Witte Huis' aanpakken, een blog, twitter, facebook en flickr, en natuurlijk de website. Maar ja, ik denk dat ze in het Witte Huis daar wel een man of 10 hebben zitten die alles bijhouden.

Ik vraag me bij deze vraag wel af of gebruikers informatie zouden willen toevoegen...

1 opmerking:

  1. Hee, een biebblog maar dan door meerdere mensen onderhouden.. Wat een goed idee! Met per week een andere blogger.
    Maar ben het ook met je eens dat er goed nagedacht moet worden over inhoud en kwaliteit, vóórdat je zo iets opstart.

    BeantwoordenVerwijderen