donderdag 15 november 2018

Zolang er leven is - Hendrik Groen


Lezen voor de NS Publieksprijs, boek 4

Zolang er leven is - Hendrik Groen


Hendrik Groen zelf was er niet, tijdens het bekend maken van de genomineerde boeken voor de NS Publieksprijs 2018. De naam van de schrijver is een pseudoniem en de werkelijke auteur (Peter de Smet) wil geen publiciteit. Dus ook hier was de uitgever aanwezig om de nominatie in ontvangst te nemen voor het boek Zolang er leven is.

De uitgever neemt de nominatie in ontvangst

Mijn lol bestond uit het feit dat Hendrik niet echt bestaat en dat er dus toch iemand bij de uitgeverij boeken heeft gesigneerd met Hendrik Groen.
Het eerste deel van de serie van Hendrik Groen won in 2016 de NS Publieksprijs.


Lol, wie zou dit nou geschreven hebben?


Het verhaal


We (de mensen die het eerste boek ook lazen) leerden Hendrik Groen kennen door zijn dagboek Pogingen iets van het leven te maken. Samen met zijn vriend Evert en de andere leden van de Oud-maar-niet-dood-club probeert Hendrik zijn laatste levensjaren in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord zo aangenaam mogelijk te maken. Van tijd tot tijd valt het Hendrik zwaar om de moed erin te houden. Gelukkig heeft hij de pen weer opgepakt. Met de hem zo kenmerkende charmante humor neemt hij de medebewoners, de directie, zijn vrienden en de ouderdom in het algemeen op de korrel, waarbij hij zichzelf zeker niet spaart.

Hendrik en de Omanido ondernemen nog best veel, scootmobielritjes, uitjes naar o.a. De Huishoudbeurs, Brugge en de kerstmarkt in Aken (al is dat met het hele huis). Nieuw is het avontuurlijke eten, Omanido gaat uit eten bij restaurants die landen vertegenwoordigen. Zo ontdekken ze de Ethiopische en Spaanse keuken. En het overlijden van een van de leden van Omanido hakt er in. 

Oordeel

Weer een dagboek.... en deze keer echt van een heel jaar, dag voor dag (behalve bij de gebroken arm, dan vallen er een paar dagen weg).
Het zijn allemaal korte stukjes, wat het makkelijk leesbaar maakt. Ook de gebeurtenissen van dat jaar (de aanslag op Charlie Hebdo, de aanslagen in Parijs o.a. op Bataclan, de uitschakeling van het Nederlands elftal) maken het herkenbaar voor mensen die nog niet op het leven terugblikken, zoals Hendrik doet. Mooi is de vriendschap binnen Omanido. De oudjes zorgen goed voor elkaar en staan elkaar bij.

Het eerste deel heb ik niet gelezen en ik heb ook de serie op tv niet gezien. Omdat ik altijd eerst het boek wil lezen voor in een verfilming wil zien. Inmiddels heb ik tijdens het stemmen werven voor de NS Publieksprijs vele malen gehoord dat de serie recht doet aan het boek, dus die kan ik met een gerust hart gaan kijken. Ik ga het boek niet meer lezen namelijk, want ik vond 1 deel wel genoeg. Daar zat al herhaling in. Wat niet verwonderlijk is, aangezien je op die leeftijd vast niet meer zo veel meemaakt om alle dagen anders te laten zijn. (Bij mij zijn ook niet alle dagen anders hoor.) Ik vond Zolang er leven is best vermakelijk, makkelijk leesbaar en waarschijnlijk herkenbaar. Maar dat is voor mij niet genoeg om op dit boek te stemmen. Ook al gaat de prijs naar een goed doel: Alzheimer Nederland.

Mijn stem gaat naar een ander boek. En die van jullie? Stemmen jullie wel op Hendirk Groen? Doe dat dan in ieder geval via https://www.nspublieksprijs.nl/vp/616ec43e669a4abb5ba7a85f7cf82d82b5400dd3



Geen opmerkingen:

Een reactie posten