donderdag 1 november 2018

Dagboek van een getuige - Astrid Holleeder



Lezen voor de NS Publieksprijs, boek 1:

Dagboek van een getuige - Astrid Holleeder


Als ambassadeur van de NS Publieksprijs las ik de afgelopen dagen het boek Dagboek van een getuige van Astrid Holleeder. Het boek kreeg ik vorige week tijdens de installatie van de Leesclub. Astrid Holleeder was zelf, om redenen die je nog meer gaat begrijpen als je het boek leest, niet aanwezig bij de bekendmaking. Wel was er een filmpje gemaakt waarin René Fokker, die Astrid speelt in het toneelstuk Judas, de nominatie in ontvangst neemt. René vertelt dat het zelfs te gevaarlijk is om een filmpje te maken met Astrid zelf, maar dat ze erg blij is met de nominatie.
En wat voor ons, als leesclubleden, een leuke verrassing is, is dat Astrid het boek wel heeft gesigneerd.


Renée Fokker neemt de nominatie in ontvangst

Waar gaat het boek over?

Waar het boek Judas over het leven van de familie Holleeder ging, gaat Dagboek van een getuige voornamelijk over Astrids leven als getuige tegen haar broer. En dan over hoe het getuige zijn haar leven beïnvloedt en daarmee ook het leven van haar familie. De kleinkinderen mogen niet weten wat de achternaam van hun oma is, een bezoekje aan het strand is meteen bij aankomst al voorbij wanneer de bekende dochter van Astrid al herkend is door mede strandgangers en Astrid noodgedwongen meteen weer verder gaat om herkenning te voorkomen.

Het boek is eigenlijk een aanklacht tegen het Nederlandse Rechtssysteem, waar voor getuigen onvoldoende bescherming wordt geboden vanwege “het systeem” waar Astrid en haar mede-getuigen eigenlijk tussen twee beschermingsprogramma’s in vallen en dus zelf maar een beetje moeten uitzoeken hoe ze kunnen overleven.
Maar de aanhouder wint, waardoor er volgens Astrid nu wel gaatjes ontstaan in “het systeem” waardoor de bescherming van haar en haar familie eindelijk een beetje op gang komt.

Het boek leest als een trein, zit vol met bizarre gebeurtenissen en het taalgebruik is stukken beter dan in Judas.
Een interessant boek als je meer wilt weten over de Holleeders. En dat zullen veel mensen best willen, gezien het succes van beide boeken van Astrid Holleeder.




Wil je op dit boek stemmen voor de NS Publieksprijs? Dat kan! Stem via https://www.nspublieksprijs.nl/vp/616ec43e669a4abb5ba7a85f7cf82d82b5400dd3 en maak kans op een jaar lang gratis boeken en een jaar lang gratis reizen met de trein.


Oordeel: 

Ik ga zelf waarschijnlijk op een ander boek stemmen. Ik vond dit boek een tussendoortje. Een inkijk in een bizarre wereld, waarbij ik me steeds afvroeg hoe ver Astrid zou gaan om te blijven getuigen. Heel ver dus, eigenlijk kan ze volgens mij ook niet meer terug inmiddels. Ik had het boek zelf niet uitgekozen om te lezen, want dan had ik dat wel eerder gedaan. Ik weet nu ook dat ik het zonder NS Publieksprijs ook echt niet had gelezen. Of ik was er eerder in gestopt, vanwege de vele overlap met het eerste boek. Toch heb ik wel bewondering voor haar strijd, want dat ze veel opoffert is duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten