donderdag 21 maart 2019

Ben Guterson - Winterhuis Hotel


Dit boek lazen we (=mijn man en ik) voor aan onze dochter van 10. Toen was het al geweldig spannend. Maar ja, omdat we om de beurt voorlezen miste ik de helft van het verhaal. De missende stukken werden wel verteld door mijn dochter, maar toch voelde ik dat ik het hele verhaal zelf ook nog eens wilde lezen. Dus meteen nadat het laatste hoofdstuk was voorgelezen, ben ik er zelf nog een keer in begonnen. En daar heb ik zeker geen spijt van gehad.

Het verhaal

Betoverend en meeslepend verhaal over een meisje en een weelderig hotel, een familiegeheim en een verboden boek vol raadsels.

'WIJ ZIJN DRIE WEKEN MET VAKANTIE.
HET HUIS IS AFGESLOTEN.
IN DEZE ENVELOP ZIT EEN TREINKAARTJE.
NEEM DE TREIN NAAR HET WINTERHUIS HOTEL.'

Bij de voordeur vindt Elizabeth dit briefje, met een stapeltje kleren en wat kleingeld in een plastic tas. Noodgedwongen vertrekt ze, in haar eentje. Ze komt bij een prachtig maar raadselachtig hotel, met een snoepkeuken, een filmzaal, een meer om op te schaatsen en de grootste bibliotheek die ze ooit heeft gezien. Daar geldt maar één verbod. En daar vindt Elizabeth een oud, geheimzinnig boek waarin letters verschijnen die alleen zij kan zien. Er rust een vloek op Winterhuis Hotel en Elizabeth is misschien wel de enige die de vloek kan opheffen.

De schrijver 

Ben Guterson was tien jaar leraar op een middelbare school in Amerika, voordat hij een paar jaar bij Microsoft als manager ging werken. He woont met zijn familie in de buurt van Seattle, aan de voet van de Cascade Mountains. Winterhuis Hotel is zijn eerste boek. In dit boek staat dat in november 2019 Geheimen van Winterhuis Hotel verschijnt.



Mening

Wat een geweldig boek is dit. Zelfs na twee keer lezen. Spannend, geheimzinnig, leuk... alles zit er in.
Het boek bestaat uit 4 delen, maar speelt zich af in 3 weken rondom kerst en oud en nieuw.
Het boek is vol vaart geschreven en nergens is het saai. Mooie zwart-wit illustraties van Chloe Bristol vullen het verhaal goed aan. Aan de binnenkant van de omslag staat een plattegrond van Winterhuis Hotel en omgeving, zodat je weet wat waar is en kun je tijdens het verhaal een goed beeld vormen van waar de mensen zijn.
Bij alle hoofdstuktitels is er van een woord een lettertrap gemaakt, een woord dat met steeds 1 letter verandert en een nieuw woord ontstaat. (Weer-week-wees-lees-leeg; heel-keel-kwel-kwee-twee-thee) Elizabeth en Freddy maken ook regelmatig lettertrappen in het verhaal, net als anagrammen.
Naast het spannende verhaal met het geheimzinnige boek, gaat het ook over vriendschap en familie.
Ik vind dit boek echt een aanrader voor iedereen, jong en oud. Waarbij jong vanaf 10 jaar is, want dochterlief vond sommige stukjes best spannend. Om voor te lezen en zelf te lezen. Ik kan niet wachten tot in november het volgende deel gaat verschijnen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten